Audiotech logo

AUDIO-OVER-IP W POSTPRODUKCJI

CZĘŚĆ 2: KORZYŚCI PŁYNĄCE Z UŻYCIA AoIP

SPIS TREŚCI

Profesjonalni dźwiękowcy w ciągu dziesięcioleci wypracowali rozmaite techniki pracy, gruntownie sprawdzone w praktyce. Jednocześnie producenci profesjonalnego sprzętu audio stworzyli rozwiązania techniczne, umożliwiające dalsze stosowanie tych dotychczasowych technik, ale też rejestrację, magazynowanie i odtwarzanie zapisu dźwiękowego z niewiarygodną wręcz wiernością. Dziś jednak AoIP ma możliwość wpłynąć na zmianę tradycyjnych metod pracy oraz sprawić, że niektóre urządzenia audio staną się przestarzałe. Dlatego też szczególnie z punktu widzenia instalacji komercyjnych, gdzie cenny jest czas, a najważniejsi są klienci, zalety AoIP są znaczące i niepodważalne.

“RedNet oferuje nam szereg korzyści, takich jak możliwość pozbycia się starych krosownic i okablowania, tworząc sieciowe połączenia w obrębie studia. Dzięki RedNet udało nam się to zrobić niewiarygodnie małym kosztem. To naprawdę robi wielką różnicę. “

— Craig Holbrook, Westwind Media

2.1 Jakość dźwięku

Od trzech dekad Focusrite należy do ścisłej czołówki producentów sprzętu audio o profesjonalnej jakości. Całą swoją wiedzę firma wykorzystuje w tworzeniu urządzeń RedNet. Koncepcja AoIP oferuje fundamentalne korzyści także jeśli chodzi o jakość dźwięku. Po pierwsze, po konwersji analogowo-cyfrowej w AoIP dane audio pozostają w domenie cyfrowej aż do chwili przekształcenia ich z powrotem do postaci analogowej w celu odsłuchu. Konieczność wielokrotnej konwersji analogowo-cyfrowej i cyfrowo-analogowej, jaka występuje w przypadku niektórych systemów pracy, zostaje zminimalizowana.

Po drugie, AoIP jest odporne na zniekształcenia, degradację sygnału, przesłuchy, błędy, zakłócenia i szumy w takim stopniu, że tradycyjne metody dystrybucji sygnału audio – czy to analogowe, czy cyfrowe – nie mogą się z nim mierzyć. Segmentowy i pakietowy charakter danych AoIP, z dodatkiem informacji korekcyjnych i czasowych, oznacza, że te standardowe problemy z sygnałem audio przestają mieć rację bytu. Z definicji bowiem dane audio w każdym węźle sieci mają dokładnie taką samą postać, jak w każdym innym punkcie.

Po trzecie, niepewność czasowa i wynikające z tego zniekształcenia, jakie pojawiają się w konwencjonalnych cyfrowych łańcuchach sygnałowych, często zwane jitterem, są w systemach AoIP znacznie zmniejszone, dzięki czemu jego wpływ na jakość transmisji jest znikomy. Dzieje się tak, ponieważ w każdym węźle, w którym pakiety audio są składane, następuje ich precyzyjna resynchronizacja z sygnałem taktowania w całej sieci.

2.2 Rozszerzanie systemu

Z tą sytuacją spotkał się każdy realizator dźwięku – gdy zabrakło wejść, kanałów lub ścieżek. Natura konwencjonalnych ścieżek sygnałowych, czy to analogowych, czy cyfrowych, sprawia, że zwiększenie ich liczby nie jest proste. Często jedynym rozwiązaniem okazuje się przebudowa systemu. Ale nie w przypadku AoIP i RedNet. Maksymalna liczba kanałów, jaką może obsłużyć optymalnie skonfigurowana sieć Dante AoIP, wynosi aż 1024 (512×512) na pojedynczym łączu, ale z perspektywy użytkownika znacznie ważniejsze jest prawdopodobnie to, że zwiększenie liczby kanałów jest po prostu kwestią podłączenia kolejnego urządzenia I/O do sieci Dante. Potrzebujesz dodatkowych ośmiu wejść mikrofonowych? Po prostu podłącz RedNet MP8R do sieci Dante. Sieć automatycznie rozpozna urządzenie i udostępni jego wejścia mikrofonowe, i to prawdopodobnie szybciej, niż Ty znajdziesz potrzebne mikrofony. A potem, kiedy znów okaże się, że potrzebujesz jeszcze więcej wejść, po prostu zrób to samo po raz kolejny i kolejny, i kolejny.

2.3 Korzyści w zakresie przebiegu pracy

Możliwości rozbudowy systemu i infrastruktury AoIP wykraczają poza zwyczajne powiększanie liczby kanałów w studiu czy na scenie; chodzi tutaj także o rozbudowę i zwiększenie elastyczności przestrzeni roboczej i metod pracy. W podobny sposób, jak można zwiększyć liczbę I/O, można też zwiększyć liczbę osób pracujących w sieci. Możliwość dołączania nowych stacji roboczych otwiera potencjał w zakresie współpracy wielostanowiskowej, a także prowadzenia wielu projektów w jednym miejscu, z wykorzystaniem tej samej sieci AoIP. Podobnie jak w przypadku zwiększania liczby wejść/wyjść, podłączyć można drugą stację roboczą, potem trzecią, czwartą, a od czasu do czasu nawet freelancera pracującego na laptopie. Na przykład podczas przeglądów recenzyjnych RedNet AM2 pozwala zapewnić każdemu odbiorcy indywidualną regulację miksu i głośności w słuchawkach. Stację roboczą audio można podłączyć w każdym miejscu, w którym znajduje się punkt sieciowy.

2.4 Kompatybilność

Oczywiście RedNet i Dante nie mogą funkcjonować w całkowitym oderwaniu od konwencjonalnej struktury sprzętowej, związanej z nagrywaniem dźwięku i postprodukcją. Każdy potencjalny użytkownik RedNet zapewne będzie musiał dokonać znacznych inwestycji – zarówno w sensie komercyjnym, jak i pod względem poszerzenia własnej wiedzy i rozbudowy systemu pracy. Dlatego sprzęt i systemy RedNet są projektowane tak, aby mogły współpracować z tą istniejącą infrastrukturą, nie czyniąc ją przestarzałą. Na przykład szereg produktów RedNet wyposażonych jest w liniowe wejścia i wyjścia z konwersją A-D/D-A. Pozwalają one konwencjonalnym przedwzmacniaczom mikrofonowo-liniowym, a także innym urządzeniom na uzyskanie dostępu do sieci AoIP. Podobnie dostępne są urządzenia RedNet pełniące funkcje mostków AoIP dla formatów cyfrowych ADAT, S/PDIF i AES3 (AES/EBU), a także wielokanałowych strumieni cyfrowych MADI. Także i Pro Tools | HD ma możliwość bezpośredniej współpracy ze sprzętem RedNet I/O wyposażonym w DigiLink, a co więcej, z AoIP zintegrować można nawet starsze systemy Pro Tools TDM.

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors