Audiotech logo

Focusrite RedNet ethernetowe interfejsy audio – test LiveSound

Focusrite RedNet

Piotr Sadłoń z portalu LiveSound przetestował pięć interfejsów Focusrite RedNet: RedNet 1, RedNet 3, RedNet 4, RedNet 5 oraz RedNet 6 oraz jedną karte PCI-Express. Są to najwyższej klasy zdalnie sterowane przedwzmacniacze mikrofonowe i konwertery A/D z szerokim wyborem połączeń kompatybilnych z najbardziej popularnymi systemami. Rodzina interfejsów RedNet obejmuje interfejsy MADI, AES3, analogowe, zdalnie sterowane przedwzmacniacze mikrofonowe. Poniżej kilka cytatów z testu Piotra na temat każdego RedNet-a: 

Czym w ogóle jest RedNet?

„RedNet jest skalowalnym, charakteryzującym się latencją bliską zeru systemem dystrybucji sygnałów audio, który może być wykorzystany do rozszerzenia liczby kanałów wejściowych/wyjściowych, łączenia komponentów cyfrowych i/lub pośredniczenia pomiędzy protokołami Pro Tools-owymi lub MADI a siecią Dante. Dzięki cenionym układom konwerterów A/D i D/A oraz przedwzmacniaczy analogowych Focusrite’a RedNet przenosi do współczesnych aplikacji audio studyjną jakość, z jakiej słyną inne produkty tego producenta. Jeszcze do niedawna w jej skład wchodziło 7 elementów – 6 w formie urządzeń 1 lub 2U plus karta PCI-Express, ale w ubiegłym miesiącu dołączył do nich kolejny moduł 1U, tak więc obecnie „rodzinka” liczy sobie ośmiu członków. „Stare” moduły nosiły nazwy od RedNet1 do RedNet6 i z samej nazwy trudno było wywnioskować, jakie zadanie spełnia konkretny element. Najnowszy moduł – RedNet D16 AES – odbiega nazwą od pozostałych braci, ale z drugiej strony jego „imię” niesie ze sobą pewną informację.”

„Poszczególne elementy RedNet można łączyć w jedną sieć, z wykorzystaniem 1-gigabitowego switcha. Żeby natomiast skomunikować taką sieć z komputerem, mamy do wyboru trzy możliwości. Pierwsza to skorzystanie z karty RedNet PCIe Card, dzięki której uzyskujemy bardzo niską latencję w całej sieci – ten sposób komunikacji zalecany jest w przypadku pracy z różnorakimi programami DAW, obsługującymi Core Audio lub ASIO, w aplikacjach, w których zależy nam na niskiej latencji. Drugi sposób dotyczy użytkowników ProToolsa – służy do tego moduł RedNet5, który ma z tyłu dwa gniazda DigiLink służące właśnie do skomunikowania „piątki”, oraz innych urządzeń pracujących z tym modułem we wspólnej sieci, z systemem Pro Tools (Pro Tools HD, Pro Tools HDX lub Pro Tools HD Native). Ostatni ze sposobów to skorzystanie z Dante Virtual Soundcard, czyli software’owej wielokanałowej karty dźwiękowej, co pozwala na podłączenie dowolnego modułu (oprócz RedNet5) bezpośrednio (lub przez switch) do sieciowego gniazda RJ45 w komputerze, za pomocą kabla etheetowego.”

 

Interfejs Focusrite RedNet 1

„RedNet1 to interfejs oferujący osiem liniowych wejść analogowych i tyleż samo wyjść. Wyposażony jest on w precyzyjne przetwoiki A/D i D/A Focusrite’a, pracujące z 24-bitową rozdzielczością i częstotliwością próbkowania do 192 kHz, oferując 119 dB dynamiki. Konwertery wyposażone są w Focusrite’ową technologię JetPLL, która minimalizuje jitter. Sygnały analogowe podawane i pobierane są z RedNet1 poprzez złącza Dsub-25 (symetrycznie) – co przy zastosowaniach instalacyjnych nie stanowi najmniejszego problemu, ale w przypadku aplikacji live’owych czy studyjnych dobrze byłoby „obszyć” rack z RedNet1 panelem ze złączami XLR. W zasadzie oprócz owych gniazd Dsub-25 (osobno dla wejść i wyjść) oraz złącza etheetowego RJ45 z tyłu urządzenia jest tylko gniazdo do podłączenia kabla zasilającego z sieci 230 V. I tyle.”

Interfejs Focusrite RedNet 3

„RedNet 3 jest dwukierunkowym, 32-kanałowym interfejsem, za pomocą którego można wprowadzić do sieci RedNet i z niej wyprowadzić sygnały cyfrowe w formatach ADAT (32 kanały, złącza optyczne), AES/EBU (8 kanałów, a konkretnie 2 x 4 kanały, złącze Dsub-25) oraz S/PDIF (2 kanały, gniazda RCA). Jak widać, wszystkich sygnałów, które można podłączyć do urządzenia, jest znacznie więcej niż 32, dlatego programowo trzeba przyporządkować każdemu z 32 obsługiwanych przez „trójkę” kanałów odpowiednie wejścia i wyjścia sygnałowe.”

Interfejs Focusrite RedNet 4

„To bardzo przydatne urządzenie, pozwalające np. na stworzenie mobilnego studia nagrań z wykorzystaniem tylko tegoż modułu (lub kilku takich) i komputera z zainstalowaną Dante Virtual Soundcard (lub, jeśli zależny nam na jak najmniejszej latencji, z kartą RedNet PCIe). Moduł ten, jak już pisałem wcześniej, różni się od pozostałych „współbraci” tym, że ma na panelu czołowym nie tylko LED-owe kontrolki, ale również manipulatory – przyciski i obrotowy enkoder – oraz wyświetlacz OLED, pozwalające na regulację niektórych parametrów jego pracy bez konieczności podłączania komputera z oprogramowaniem RedNet Control (oczywiście program również daje dostęp do przedwzmacniaczy, pozwalając na w pełni zdalne sterowanie nimi, jak i całym urządzeniem). RedNet4 jest urządzeniem 8-kanałowym, pozwalającym na wprowadzenie do sieci 8 analogowych sygnałów, zarówno o poziomach liniowych, jak i mikrofonowych – dzięki zastosowaniu wysokiej jakości przedwzmacniaczy Focusrite’a. W przeciwieństwie natomiast to opisywanych wcześniej modułów, nie można z niego wyprowadzić bezpośrednio żadnego sygnału – ani analogowego, ani cyfrowego.”

Interfejs Focusrite RedNet 5

„To urządzenie dla tych, którzy korzystają z Pro Toolsa. Do jednego systemu Pro Tools HDX można podłączyć maksymalnie 6 takich jednostek (każda obsługuje 64 kanały – 32 wejścia i 32 wyjścia), co pozwala na skomunikowanie sieci RedNet z Pro Toolsem i przesyłanie między nimi, w obie strony, maksymalnie 192 kanałów, przy częstotliwości próbkowania 96 kHz, i 96 kanałów, jeśli częstotliwość próbkowania wynosi 192 kHz (łatwo zapamiętać). W przypadku Pro Toolsa HD liczba jednostek możliwych do podłączenia do niego wynosi 3, a więc liczba obsługiwanych kanałów zmniejsza się o połowę. RedNet5 pozwala na współpracę innych interfejsów Pro Toolsowych z siecią Red- Net, bez konieczności stosowania karty RedNet PCIe.”

Interfejs Focusrite RedNet 6

„RedNet 6 jest jedynym z dostarczonych nam modułów (i jednym z dwóch w ogóle), który umieszczony jest w obudowie o połowę mniejszej niż pozostałe RedNet-y, tj. o wysokości 1U. Z tego też powodu aranżacja kontrolek na panelu czołowym różni się od pozostałych członków rodziny. RedNet6 jest jedynym z dostarczonych nam modułów (i jednym z dwóch w ogóle), który umieszczony jest w obudowie o połowę mniejszej niż pozostałe RedNet-y, tj. o wysokości 1U. Z tego też powodu aranżacja kontrolek na panelu czołowym różni się od pozostałych członków rodziny.”

karta Focusrite RedNet PCIe

„Jest to karta PCI-Express, która może pracować zarówno w komputerach z systemem operacyjnym Windows, jak i Mac, obsługująca do 128 kanałów wejściowych i wyjściowych, przy latencji nie przekraczającej 3 milisekund. Karta obsługuje drivery ASIO i Core Audio oraz sygnały o częstotliwości próbkowania do 192 kHz. Wyposażona jest w złącze RJ45, które – poprzez switch – łączy się z innymi elementami sieci RedNet.”

„Duża różnorodność opcji, jakie oferują urządzenia RedNet, pozwala na wykorzystanie ich w różnych miejscach i aplikacjach. Pomijając studia nagrań, bo to „nie nasz temat”, moduły RedNet są świetną propozycją dla projektantów instalacyjnych systemów audio, np. w teatrach, operach itp. Pozwalają one na „wrzucenie” do wspólnego „worka”, jakim jest sieć Dante (a także pobranie z niego), różnych sygnałów, z różnych lokalizacji. Jeśli będą to sygnały mikrofonowe, zamiast ciągnąć całe wiązki przewodów analogowych, wrażliwych na zakłócenia i wprowadzających tłumienie przy dużych odległościach, bierzemy RedNet4 i jednym przewodem sieciowym dostarczamy je tam, gdzie potrzeba, nawet na odległość 100 m. Jeśli będziemy mieć do czynienia tylko z sygnałami liniowymi, które nie będą wymagały dopasowania poziomów, można skorzystać z RedNet1 lub – jeśli potrzeba dużej liczby kanałów – RedNet2. Jeśli w danym kompleksie przewidziane jest też studio nagrań, może przydać się RedNet3, RedNet5 (jeśli pracować tam będzie Pro Tools) lub RedNet6. Ten ostatni, wespół z nowym RedNet D16 AES, może też przydać się w aplikacjach live’owych, np. do realizacji nagrań, pobierając sygnały bezpośrednio z konsolety/stageboksa pracującego w MADI (RedNet6), lub przesyłania większej liczby sygnałów cyfrowych AES/EBU za pośrednictwem jednego kabla (np. do wzmacniaczy).”

„Świetne brzmienie – zarówno preampów w RedNet4, jak i przetwoików A/D i D/A w RedNet1 i RedNet2 (co nie powinno być zaskoczeniem dla tych, którzy znają już wcześniejsze produkty Focusrite’a), duży wybór elementów i atrakcyjny stosunek jakości do ceny urządzeń z serii RedNet – wszystko to sprawia, że nad tą, dość liczną już, rodzinką warto zatrzymać się na chwilę i, jeśli planujecie zakup tego typu urządzeń, wziąć pod uwagę „czerwoną sieć” Focusrite’a.”

Będzie ciężko o bardziej dokładną, sumienną oraz specjalistyczną recenzje. Jednak zapraszamy do zapoznania się z pełnym tekstem recenzji! Można to zrobić klikając przycisk poniżej!

Niestety tych interfejsów nie ma już w sprzedaży, lecz pojawiły się nowe interfejsy z serii RedNet o których więcej informacji znajdziesz na dole!

Sprawdź inne testy/recenzje:

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors