Piotr Sadłoń z portalu LiveSound przetestował pięć interfejsów Focusrite RedNet: RedNet 1, RedNet 3, RedNet 4, RedNet 5 oraz RedNet 6 oraz jedną karte PCI-Express. Są to najwyższej klasy zdalnie sterowane przedwzmacniacze mikrofonowe i konwertery A/D z szerokim wyborem połączeń kompatybilnych z najbardziej popularnymi systemami. Rodzina interfejsów RedNet obejmuje interfejsy MADI, AES3, analogowe, zdalnie sterowane przedwzmacniacze mikrofonowe. Poniżej kilka cytatów z testu Piotra na temat każdego RedNet-a:
Czym w ogóle jest RedNet?
„RedNet jest skalowalnym, charakteryzującym się latencją bliską zeru systemem dystrybucji sygnałów audio, który może być wykorzystany do rozszerzenia liczby kanałów wejściowych/wyjściowych, łączenia komponentów cyfrowych i/lub pośredniczenia pomiędzy protokołami Pro Tools-owymi lub MADI a siecią Dante. Dzięki cenionym układom konwerterów A/D i D/A oraz przedwzmacniaczy analogowych Focusrite’a RedNet przenosi do współczesnych aplikacji audio studyjną jakość, z jakiej słyną inne produkty tego producenta. Jeszcze do niedawna w jej skład wchodziło 7 elementów – 6 w formie urządzeń 1 lub 2U plus karta PCI-Express, ale w ubiegłym miesiącu dołączył do nich kolejny moduł 1U, tak więc obecnie „rodzinka” liczy sobie ośmiu członków. „Stare” moduły nosiły nazwy od RedNet1 do RedNet6 i z samej nazwy trudno było wywnioskować, jakie zadanie spełnia konkretny element. Najnowszy moduł – RedNet D16 AES – odbiega nazwą od pozostałych braci, ale z drugiej strony jego „imię” niesie ze sobą pewną informację.”
„Poszczególne elementy RedNet można łączyć w jedną sieć, z wykorzystaniem 1-gigabitowego switcha. Żeby natomiast skomunikować taką sieć z komputerem, mamy do wyboru trzy możliwości. Pierwsza to skorzystanie z karty RedNet PCIe Card, dzięki której uzyskujemy bardzo niską latencję w całej sieci – ten sposób komunikacji zalecany jest w przypadku pracy z różnorakimi programami DAW, obsługującymi Core Audio lub ASIO, w aplikacjach, w których zależy nam na niskiej latencji. Drugi sposób dotyczy użytkowników ProToolsa – służy do tego moduł RedNet5, który ma z tyłu dwa gniazda DigiLink służące właśnie do skomunikowania „piątki”, oraz innych urządzeń pracujących z tym modułem we wspólnej sieci, z systemem Pro Tools (Pro Tools HD, Pro Tools HDX lub Pro Tools HD Native). Ostatni ze sposobów to skorzystanie z Dante Virtual Soundcard, czyli software’owej wielokanałowej karty dźwiękowej, co pozwala na podłączenie dowolnego modułu (oprócz RedNet5) bezpośrednio (lub przez switch) do sieciowego gniazda RJ45 w komputerze, za pomocą kabla etheetowego.”
„RedNet1 to interfejs oferujący osiem liniowych wejść analogowych i tyleż samo wyjść. Wyposażony jest on w precyzyjne przetwoiki A/D i D/A Focusrite’a, pracujące z 24-bitową rozdzielczością i częstotliwością próbkowania do 192 kHz, oferując 119 dB dynamiki. Konwertery wyposażone są w Focusrite’ową technologię JetPLL, która minimalizuje jitter. Sygnały analogowe podawane i pobierane są z RedNet1 poprzez złącza Dsub-25 (symetrycznie) – co przy zastosowaniach instalacyjnych nie stanowi najmniejszego problemu, ale w przypadku aplikacji live’owych czy studyjnych dobrze byłoby „obszyć” rack z RedNet1 panelem ze złączami XLR. W zasadzie oprócz owych gniazd Dsub-25 (osobno dla wejść i wyjść) oraz złącza etheetowego RJ45 z tyłu urządzenia jest tylko gniazdo do podłączenia kabla zasilającego z sieci 230 V. I tyle.”
„RedNet 3 jest dwukierunkowym, 32-kanałowym interfejsem, za pomocą którego można wprowadzić do sieci RedNet i z niej wyprowadzić sygnały cyfrowe w formatach ADAT (32 kanały, złącza optyczne), AES/EBU (8 kanałów, a konkretnie 2 x 4 kanały, złącze Dsub-25) oraz S/PDIF (2 kanały, gniazda RCA). Jak widać, wszystkich sygnałów, które można podłączyć do urządzenia, jest znacznie więcej niż 32, dlatego programowo trzeba przyporządkować każdemu z 32 obsługiwanych przez „trójkę” kanałów odpowiednie wejścia i wyjścia sygnałowe.”
„To bardzo przydatne urządzenie, pozwalające np. na stworzenie mobilnego studia nagrań z wykorzystaniem tylko tegoż modułu (lub kilku takich) i komputera z zainstalowaną Dante Virtual Soundcard (lub, jeśli zależny nam na jak najmniejszej latencji, z kartą RedNet PCIe). Moduł ten, jak już pisałem wcześniej, różni się od pozostałych „współbraci” tym, że ma na panelu czołowym nie tylko LED-owe kontrolki, ale również manipulatory – przyciski i obrotowy enkoder – oraz wyświetlacz OLED, pozwalające na regulację niektórych parametrów jego pracy bez konieczności podłączania komputera z oprogramowaniem RedNet Control (oczywiście program również daje dostęp do przedwzmacniaczy, pozwalając na w pełni zdalne sterowanie nimi, jak i całym urządzeniem). RedNet4 jest urządzeniem 8-kanałowym, pozwalającym na wprowadzenie do sieci 8 analogowych sygnałów, zarówno o poziomach liniowych, jak i mikrofonowych – dzięki zastosowaniu wysokiej jakości przedwzmacniaczy Focusrite’a. W przeciwieństwie natomiast to opisywanych wcześniej modułów, nie można z niego wyprowadzić bezpośrednio żadnego sygnału – ani analogowego, ani cyfrowego.”
„To urządzenie dla tych, którzy korzystają z Pro Toolsa. Do jednego systemu Pro Tools HDX można podłączyć maksymalnie 6 takich jednostek (każda obsługuje 64 kanały – 32 wejścia i 32 wyjścia), co pozwala na skomunikowanie sieci RedNet z Pro Toolsem i przesyłanie między nimi, w obie strony, maksymalnie 192 kanałów, przy częstotliwości próbkowania 96 kHz, i 96 kanałów, jeśli częstotliwość próbkowania wynosi 192 kHz (łatwo zapamiętać). W przypadku Pro Toolsa HD liczba jednostek możliwych do podłączenia do niego wynosi 3, a więc liczba obsługiwanych kanałów zmniejsza się o połowę. RedNet5 pozwala na współpracę innych interfejsów Pro Toolsowych z siecią Red- Net, bez konieczności stosowania karty RedNet PCIe.”
„RedNet 6 jest jedynym z dostarczonych nam modułów (i jednym z dwóch w ogóle), który umieszczony jest w obudowie o połowę mniejszej niż pozostałe RedNet-y, tj. o wysokości 1U. Z tego też powodu aranżacja kontrolek na panelu czołowym różni się od pozostałych członków rodziny. RedNet6 jest jedynym z dostarczonych nam modułów (i jednym z dwóch w ogóle), który umieszczony jest w obudowie o połowę mniejszej niż pozostałe RedNet-y, tj. o wysokości 1U. Z tego też powodu aranżacja kontrolek na panelu czołowym różni się od pozostałych członków rodziny.”
„Jest to karta PCI-Express, która może pracować zarówno w komputerach z systemem operacyjnym Windows, jak i Mac, obsługująca do 128 kanałów wejściowych i wyjściowych, przy latencji nie przekraczającej 3 milisekund. Karta obsługuje drivery ASIO i Core Audio oraz sygnały o częstotliwości próbkowania do 192 kHz. Wyposażona jest w złącze RJ45, które – poprzez switch – łączy się z innymi elementami sieci RedNet.”
„Duża różnorodność opcji, jakie oferują urządzenia RedNet, pozwala na wykorzystanie ich w różnych miejscach i aplikacjach. Pomijając studia nagrań, bo to „nie nasz temat”, moduły RedNet są świetną propozycją dla projektantów instalacyjnych systemów audio, np. w teatrach, operach itp. Pozwalają one na „wrzucenie” do wspólnego „worka”, jakim jest sieć Dante (a także pobranie z niego), różnych sygnałów, z różnych lokalizacji. Jeśli będą to sygnały mikrofonowe, zamiast ciągnąć całe wiązki przewodów analogowych, wrażliwych na zakłócenia i wprowadzających tłumienie przy dużych odległościach, bierzemy RedNet4 i jednym przewodem sieciowym dostarczamy je tam, gdzie potrzeba, nawet na odległość 100 m. Jeśli będziemy mieć do czynienia tylko z sygnałami liniowymi, które nie będą wymagały dopasowania poziomów, można skorzystać z RedNet1 lub – jeśli potrzeba dużej liczby kanałów – RedNet2. Jeśli w danym kompleksie przewidziane jest też studio nagrań, może przydać się RedNet3, RedNet5 (jeśli pracować tam będzie Pro Tools) lub RedNet6. Ten ostatni, wespół z nowym RedNet D16 AES, może też przydać się w aplikacjach live’owych, np. do realizacji nagrań, pobierając sygnały bezpośrednio z konsolety/stageboksa pracującego w MADI (RedNet6), lub przesyłania większej liczby sygnałów cyfrowych AES/EBU za pośrednictwem jednego kabla (np. do wzmacniaczy).”
„Świetne brzmienie – zarówno preampów w RedNet4, jak i przetwoików A/D i D/A w RedNet1 i RedNet2 (co nie powinno być zaskoczeniem dla tych, którzy znają już wcześniejsze produkty Focusrite’a), duży wybór elementów i atrakcyjny stosunek jakości do ceny urządzeń z serii RedNet – wszystko to sprawia, że nad tą, dość liczną już, rodzinką warto zatrzymać się na chwilę i, jeśli planujecie zakup tego typu urządzeń, wziąć pod uwagę „czerwoną sieć” Focusrite’a.”
Będzie ciężko o bardziej dokładną, sumienną oraz specjalistyczną recenzje. Jednak zapraszamy do zapoznania się z pełnym tekstem recenzji! Można to zrobić klikając przycisk poniżej!