Audiotech logo
Marcin Sanakiewicz - Audiotech baza użytkowników

Marcin Sanakiewicz

Pianista, lektor radia i telewizji, PhD

Rocznik 1980. Krakus z urodzenia, Lubelak z wyboru, po drodze Warszawiak. Wieloletni członek zespołu muzycznego Piwnicy pod Baranami, z którą koncertował na scenach i estradach w Polsce i na świecie. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 14 lat i kontynuował do 2001 roku w PSM II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie, w klasach fortepianu prof. Anny Łabanowskiej-Szyniarowskiej i prof. Pawła Skrzypka. Ukończył mistrzowskie kursy fortepianu solowego i kameralistyki. Studiował też wokalistykę operową na Akademii Muzycznej w Krakowie. Wykonywał recitale i spektakle muzyczne Anny Szałapak, Rafała Jędrzejczyka, Jacka Wójcickiego, Agnieszki Chrzanowskiej, Beaty Czerneckiej, Katarzyny Zielińskiej, Ady Fijał. W 2004 roku nawiązał współpracę z Januszem Radkiem w recitalu „Serwus Madonna”, wykonanym kilkaset razy, który doczekał się też realizacji telewizyjnej („Niebo złote Ci otworzę”, TVP2 2004) oraz albumu płytowego (Universal Music Polska/Magic Records 2004). Występował z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej i Grupą MoCarta. Współpracował również z PWST w Krakowie przy recitalach dyplomowych absolwentów kierunku wokalno-aktorskiego w reżyserii Józefa Opalskiego. Na jego dorobek artystyczny składają się nagrania płytowe, realizacje sceniczne, filmowe, teatralne, telewizyjne i radiowe, w tym premierowe wykonania kompozycji Zygmunta Koniecznego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Andrzeja Zaryckiego, Stanisława Radwana, Antoniego Komasy-Łazarkiewicza, Bartosza Chajdeckiego.

W 2010 roku wycofał się z życia artystycznego i poświęcił pracy związanej z mediami. Kontynuował rozpoczętą w 1997 roku pracę lektora radia i telewizji, udzielając głosu w wielu audycjach i formach publicystycznych, dokumentalnych, kulturalnych, rozrywkowych, artystycznych, autorskich, wywiadach, reportażach i felietonach, w programach realizowanych na żywo, w spotach reklamowych wiodących marek na polskim rynku, w słuchowiskach radiowych oraz w dubbingu. Głos wielu stacji radiowych i telewizyjnych, w tym rozgłośni grupy Audytorium 17 (Polskie Radio), RMF FM, Radia ZET, radiowej Trójki, Telewizji Polskiej, Nowa TV czy TLC.

Był także redaktorem telewizyjnym, realizował oprawę i promocję głównych anten Telewizji Polskiej (TVP1 oraz TVP2) i publicystykę kulturalną (Kulturalni.pl, Kocham kino, premiery filmowe). Pracował jako wydawca telewizji śniadaniowej (Pytanie na śniadanie, Kawa czy Herbata, Studio Weekend), realizowanych na żywo gal (Paszporty Polityki, Nagrody Kisiela, Ojczysty: dodaj do ulubionych) i festiwali (53. KFPP Opole 2016, 61. Konkurs Piosenki Eurowizji, Heineken Opener Festival). Był także drugim reżyserem (Niedzielny kierowca) oraz koordynatorem ds. programowych w TVP3 Lublin oraz reżyserował telewizyjne koncerty (Ziharon. Koncert pamięci Żydów Lublina, gala otwarcia Muzeum im. Fryderyka Chopina w Warszawie).

Jako doktor nauk społecznych jest autorem kilkunastu publikacji naukowych, w tym czterech monografii, cyklu artykułów oraz tłumaczeń i prac pod redakcją z zakresu medioznawstwa i performatyki. Był wykładowcą na UMCS w Lublinie, do 2023 roku pełnił funkcję dziekana kierunku Media i dziennikarstwo w WSPA w Lublinie.

W 2022 roku wrócił na scenę. Obecnie współpracuje z Orkiestrą Tomasza Momota, z którą zrealizował m.in. projekt „Oczarowani Wodeckim. Na co dzień gra też z Lubelską Orkiestrą Muzyki Rozrywkowej FeelHarmonia. W 2023 roku wziął udział w projektach „Metallica Symfonicznie” w składzie Orion Metsymphony Orchestra, „Scorpions Song’s Symphony” z Hermanem Rarebellem i The Hurricane Orchestra (realizacja Piosenka Plus), a także w projekcie „Rammstein Symfonicznie” dla Royal Tributes. We wrześniu 2023 roku Centrum Spotkania Kultur w Lublinie wyprodukowało w całości z własnych środków programowych jego autorski projekt „Janusz Radek Symfonicznie. Męskie Gadanie”, z nowymi aranżacjami piosenek Ewy Demarczyk i narracyjnym dialogiem Artystów.

Z Januszem Radkiem nawiązał również ponowną współpracę w reaktywacji koncertu „Serwus Madonna”, obecnie granym z gościnnym udziałem Mai Kleszcz i Katarzyny Groniec, w największych salach koncertowych w Polsce (NOSPR Katowice, NFM Wrocław, ICE Kraków, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Podkarpacka Rzeszów, Teatr Roma w Warszawie, Cavatina Bielsko-Biała). Koncertuje również ponownie z Piwnicą pod Baranami. Występuje także jako solista wykonując muzykę improwizowaną na pograniczu wielu gatunków muzycznych, w tym neo-classical, smooth-jazz, alternatywa.

Marcin Sanakiewicz - Audiotech baza użytkowników
fot. CMProject - Music

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors