
Marcin Sanakiewicz
Pianista, lektor radia i telewizji, PhD
Rocznik 1980. Krakus z urodzenia, Lubelak z wyboru, po drodze Warszawiak. Wieloletni członek zespołu muzycznego Piwnicy pod Baranami, z którą koncertował na scenach i estradach w Polsce i na świecie. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 14 lat i kontynuował do 2001 roku w PSM II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie, w klasach fortepianu prof. Anny Łabanowskiej-Szyniarowskiej i prof. Pawła Skrzypka. Ukończył mistrzowskie kursy fortepianu solowego i kameralistyki. Studiował też wokalistykę operową na Akademii Muzycznej w Krakowie. Wykonywał recitale i spektakle muzyczne Anny Szałapak, Rafała Jędrzejczyka, Jacka Wójcickiego, Agnieszki Chrzanowskiej, Beaty Czerneckiej, Katarzyny Zielińskiej, Ady Fijał. W 2004 roku nawiązał współpracę z Januszem Radkiem w recitalu „Serwus Madonna”, wykonanym kilkaset razy, który doczekał się też realizacji telewizyjnej („Niebo złote Ci otworzę”, TVP2 2004) oraz albumu płytowego (Universal Music Polska/Magic Records 2004). Występował z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej i Grupą MoCarta. Współpracował również z PWST w Krakowie przy recitalach dyplomowych absolwentów kierunku wokalno-aktorskiego w reżyserii Józefa Opalskiego. Na jego dorobek artystyczny składają się nagrania płytowe, realizacje sceniczne, filmowe, teatralne, telewizyjne i radiowe, w tym premierowe wykonania kompozycji Zygmunta Koniecznego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Andrzeja Zaryckiego, Stanisława Radwana, Antoniego Komasy-Łazarkiewicza, Bartosza Chajdeckiego.
W 2010 roku wycofał się z życia artystycznego i poświęcił pracy związanej z mediami. Kontynuował rozpoczętą w 1997 roku pracę lektora radia i telewizji, udzielając głosu w wielu audycjach i formach publicystycznych, dokumentalnych, kulturalnych, rozrywkowych, artystycznych, autorskich, wywiadach, reportażach i felietonach, w programach realizowanych na żywo, w spotach reklamowych wiodących marek na polskim rynku, w słuchowiskach radiowych oraz w dubbingu. Głos wielu stacji radiowych i telewizyjnych, w tym rozgłośni grupy Audytorium 17 (Polskie Radio), RMF FM, Radia ZET, radiowej Trójki, Telewizji Polskiej, Nowa TV czy TLC.
Był także redaktorem telewizyjnym, realizował oprawę i promocję głównych anten Telewizji Polskiej (TVP1 oraz TVP2) i publicystykę kulturalną (Kulturalni.pl, Kocham kino, premiery filmowe). Pracował jako wydawca telewizji śniadaniowej (Pytanie na śniadanie, Kawa czy Herbata, Studio Weekend), realizowanych na żywo gal (Paszporty Polityki, Nagrody Kisiela, Ojczysty: dodaj do ulubionych) i festiwali (53. KFPP Opole 2016, 61. Konkurs Piosenki Eurowizji, Heineken Opener Festival). Był także drugim reżyserem (Niedzielny kierowca) oraz koordynatorem ds. programowych w TVP3 Lublin oraz reżyserował telewizyjne koncerty (Ziharon. Koncert pamięci Żydów Lublina, gala otwarcia Muzeum im. Fryderyka Chopina w Warszawie).
Jako doktor nauk społecznych jest autorem kilkunastu publikacji naukowych, w tym czterech monografii, cyklu artykułów oraz tłumaczeń i prac pod redakcją z zakresu medioznawstwa i performatyki. Był wykładowcą na UMCS w Lublinie, do 2023 roku pełnił funkcję dziekana kierunku Media i dziennikarstwo w WSPA w Lublinie.
W 2022 roku wrócił na scenę. Obecnie współpracuje z Orkiestrą Tomasza Momota, z którą zrealizował m.in. projekt „Oczarowani Wodeckim. Na co dzień gra też z Lubelską Orkiestrą Muzyki Rozrywkowej FeelHarmonia. W 2023 roku wziął udział w projektach „Metallica Symfonicznie” w składzie Orion Metsymphony Orchestra, „Scorpions Song’s Symphony” z Hermanem Rarebellem i The Hurricane Orchestra (realizacja Piosenka Plus), a także w projekcie „Rammstein Symfonicznie” dla Royal Tributes. We wrześniu 2023 roku Centrum Spotkania Kultur w Lublinie wyprodukowało w całości z własnych środków programowych jego autorski projekt „Janusz Radek Symfonicznie. Męskie Gadanie”, z nowymi aranżacjami piosenek Ewy Demarczyk i narracyjnym dialogiem Artystów.
Z Januszem Radkiem nawiązał również ponowną współpracę w reaktywacji koncertu „Serwus Madonna”, obecnie granym z gościnnym udziałem Mai Kleszcz i Katarzyny Groniec, w największych salach koncertowych w Polsce (NOSPR Katowice, NFM Wrocław, ICE Kraków, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Podkarpacka Rzeszów, Teatr Roma w Warszawie, Cavatina Bielsko-Biała). Koncertuje również ponownie z Piwnicą pod Baranami. Występuje także jako solista wykonując muzykę improwizowaną na pograniczu wielu gatunków muzycznych, w tym neo-classical, smooth-jazz, alternatywa.
