Audiotech logo

Monitory studyjne - czym są?

Monitory odsłuchowe, potocznie zwane monitorami studyjnymi, stanowią jeden z najważniejszych punktów każdego studia muzycznego, zarówno profesjonalnego, jak i domowego. W odróżnieniu od zwykłych głośników, monitory studyjne charakteryzują się płaską charakterystyką częstotliwościową, co zapewnia bardziej dokładne monitorowanie dźwięku.

Spis treści:

Monitory odsłuchowe aktywne czy pasywne?

Monitory aktywne

Monitory aktywne, takie jak KRK Systems czy Eve Audio, posiadają wbudowane wzmacniacze, co eliminuje konieczność stosowania zewnętrznego wzmacniacza. Są idealnym wyborem dla osób szukających rozwiązania typu „plug & play”, ponieważ są łatwe w obsłudze i wymagają jedynie podłączenia kabli: zasilającego oraz sygnałowego. Wbudowane wzmacniacze są precyzyjnie dostrojone do konkretnego modelu monitora, co często przekłada się na lepszą jakość dźwięku.

Większość monitorów aktywnych (choć nie wszystkie) jest wyposażona w procesor DSP, co pomaga kalibrować odsłuch w pomieszczeniach o problematycznej akustyce. Dodatkowo, podłączenie monitorów aktywnych odbywa się za pomocą standardowego okablowania Jack lub XLR, co jest kompatybilne z prawie wszystkimi interfejsami audio, z niewielkimi wyjątkami.

Niektórzy producenci umieszczają również wejścia niesymetryczne RCA, tak zwane cinche czyli dwa przewody: jeden do przesyłania sygnału i drugi będącym masą. W przeciwieństwie do wejść symetrycznych, takich jak XLR czy TRS (zwany potocznie Jack), wejścia RCA są bardziej podatne na zakłócenia i szumy, ponieważ nie posiadają mechanizmu tłumienia interferencji elektromagnetycznych.

Jeżeli chodzi o membrany, monitory aktywne oferują różne rozmiary, które można dostosować do wielkości pomieszczenia. Najpopularniejsze są membrany o rozmiarach 3, 5, 7 oraz 8 cali, co pozwala na optymalny dobór sprzętu zarówno do mobilnych zastosowań, jak i do domowych studiów o różnej powierzchni. Jeżeli chodzi o tweeter, zazwyczaj występuje on w rozmiarze jednocalowym. Dzięki tej elastyczności, monitory aktywne są najpopularniejszym rozwiązaniem dla każdego, niezależnie od warunków pracy.

Producenci monitorów odsłuchowych wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferując modele dostosowane do różnych pomieszczeń i potrzeb. Przykładem mogą być modele takie jak KRK Go Aux, KRK Rokit 5 G5, KRK Rokit 7 G5, KRK Rokit 8 G5, a także Eve Audio SC203, Eve Audio SC205, Eve Audio SC207 i Eve Audio SC208.

KRK ROKIT 7 G5 - Lifestyle_2
EVEAudio Historia Marki Miniatura

Monitory pasywne

Dla osób ceniących większą elastyczność, lepszym wyborem mogą być monitory pasywne. Te monitory, nieposiadające wbudowanych wzmacniaczy, umożliwiają precyzyjne dopasowanie charakterystyki brzmieniowej do indywidualnych potrzeb użytkownika. Dzięki możliwości wyboru różnych wzmacniaczy i dodatkowych funkcji oferowanych przez producentów, można uzyskać optymalne brzmienie.

Warto jednak pamiętać, że monitory pasywne często nie mają wbudowanego bass refleksu, co może powodować problemy z odtwarzaniem niskich częstotliwości. W takim przypadku, zakup subwoofera, na przykład KRK S10.4, może okazać się niezbędny, aby uzyskać pełne spektrum dźwięku.

Dwudrożne, trójdrożne, a może MTM?

Monitory dwudrożne

Podając przykład KRK Rokit 5 G5 bądź Eve Audio SC208 mówimy o monitorach dwudrożnych, co oznacza, że wyposażone są w dwa głośniki: woofer do odtwarzania niskich i średnich częstotliwości oraz tweeter do wysokich. Każdy z tych głośników posiada przypisany przetwornik, który umożliwia precyzyjne i efektywne przetwarzanie dźwięku.

W tego rodzaju monitorach często stosuje się crossover, czyli zwrotnicę, która dzieli sygnał audio na dwie części. Dzięki temu każdy głośnik może pracować w swoim optymalnym zakresie częstotliwości, co znacząco wpływa na dynamikę. 

Konstrukcja dwudrożna bez wątpienia umożliwia uzyskanie wysokiego poziomu jakości dźwięku. Jednakże, typowe kolumny dwudrożne mają swoje ograniczenia, zwłaszcza w zakresie krańcowym pasma odtwarzanego przez głośniki nisko-średniotonowe. Zazwyczaj występują tutaj wyraźne ograniczenia w rozszerzeniu pasma i dynamice niskiego basu. Ponadto, w okolicach przejścia do wysokich tonów dźwięk z głośników nisko-średniotonowych może być podatny na zniekształcenia.

Kolumny dwudrożne są z pewnością preferowanym wyborem w niższych przedziałach cenowych i tam, gdzie istotna jest miniaturyzacja zestawów głośnikowych. W sytuacjach, gdzie ze względów technicznych lub estetycznych potrzebne są zestawy głośnikowe o ograniczonym paśmie przenoszenia, konstrukcja dwudrożna jest naturalnym rozwiązaniem.

Mimo wymienionych ograniczeń, kolumny dwudrożne oferują wiele zalet, takich jak prostota konstrukcji, mniejsze rozmiary oraz dostępność w szerokim zakresie cenowym. Są one również łatwiejsze w obsłudze i mogą być odpowiednie do wielu zastosowań domowych oraz studyjnych.

KRK ROKIT 5 G5 - Lifestyle detal

Monitory trójdrożne

Konstrukcja trójdrożna naturalnie umożliwia zastosowanie dedykowanych głośników basowych, które są zoptymalizowane do reprodukcji niskich częstotliwości z wysoką głośnością i precyzją. Każdy z głośników w zestawie trójdrożnym jest dobrany tak, aby pracował w swoim optymalnym paśmie, co minimalizuje zniekształcenia dźwięku i zapewnia bardziej naturalne brzmienie, szczególnie w obszarze basów i średnich tonów.

eve audio sc3070 recenzja glenn fricker news monitory odsłuchowe

Korzyści z konstrukcji trójdrożnych kolumn są szczególnie zauważalne w kontekście wysokiej jakości dźwięku, zapewniając szerokie pasmo przenoszenia i wysoką klarowność dźwięku, co jest trudniejsze do osiągnięcia przy użyciu konwencjonalnych dwudrożnych systemów. Głośniki wysokotonowe, średniotonowe i basowe pracują niezależnie w swoich pasmach, co eliminuje konieczność konkurowania o zasoby głośnika nisko-średniotonowego w konstrukcjach dwudrożnych.

Jednakże, konstrukcja trójdrożna wiąże się z pewnymi wyzwaniami, takimi jak przesunięcia fazowe, które mogą znacząco wpłynąć na jakość dźwięku w krytycznych zakresach częstotliwości. Z tego powodu, dobrze skalibrowany system dwudrożny często brzmi lepiej niż przeciętny trójdrożny głośnik, dlatego też dobre monitory trójdrożne są kilkukrotnie droższe od dwudrożnych, przykładem jest Eve Audio SC3070.

Monitory MTM

W konstrukcji MTM (MidTweeterMid), moc sygnału w zakresie niskich i średnich tonów jest podzielona pomiędzy dwa głośniki średniotonowe. To rozwiązanie pozwala na zmniejszenie mocy przekazywanej na pojedynczy głośnik, co skutkuje obniżeniem temperatury membrany i redukcją zniekształceń. Mniejsza moc pomaga zmniejszyć wychylenia membran, co również prowadzi do zmniejszenia zniekształceń dźwięku. Duże wychylenia membran mogą generować większe zniekształcenia, jednakże korzystając z dwóch głośników zamiast jednego, nie trzeba osiągać granicznych wartości wychylenia liniowego, aby cieszyć się zredukowanymi zniekształceniami.

Kolumny MTM stanowią swoisty kompromis pomiędzy typową konstrukcją dwudrożną, gdzie wykorzystywany jest pojedynczy głośnik nisko-średniotonowy, a kolumnami trójdrożnymi. Choć zestawy MTM nie zapewniają wszystkich zalet typowych dla konstrukcji trójdrożnych, są rozwiązaniem stosunkowo ekonomicznym. Choć najczęściej spotykanym rozwiązaniem MTM jest monitor dwudrożny, tak też na rynku możemy znaleźć rozwiązanie trójdrożne.

EVE Audio SC307 monitory odsłuchowe monitory MTM

Bliskie, średnie, dalekie pole. Jakie monitory studyjne wybrać?

Monitory bliskiego pola

Rodzaj głośników studyjnych, które są zaprojektowane do słuchania z bliskiej odległości. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie jak najbardziej precyzyjnego i czystego odtwarzania dźwięku w ograniczonej przestrzeni, takiej jak małe i średnie studia nagraniowe, kabiny montażowe czy domowe strefy pracy z audio.

Różnica między monitorami bliskiego pola a monitorami dalekiego pola polega na tym, że monitory bliskiego pola minimalizują wpływ dźwięku odbijającego się od ścian, podłóg i sufitów, co jest kluczowe w ograniczonych przestrzeniach, gdzie te odbicia mogą znacząco wpłynąć na percepcję brzmienia. Umożliwiają one użytkownikom bardzo szczegółową pracę nad brzmieniem, co jest niezbędne podczas miksowania i masteringu utworów muzycznych.

Monitory te zazwyczaj są umieszczane w niewielkiej odległości od osoby słuchającej, często na biurku lub specjalnych stojakach, blisko konsoli mikserskiej lub stacji roboczej. Dzięki temu, inżynierowie dźwięku mogą dokładnie słyszeć każdy szczegół audio bez znaczącego wpływu akustyki pomieszczenia.

KRK Classic 5 monitory odsłuchowe
EVE Audio monitory odsłuchowe

Monitory średniego pola

Monitory średniego pola są zazwyczaj umieszczane w większej odległości od słuchacza niż monitory bliskiego pola, typowo od 1 do 2,5 metra. Są one idealne do użytku w średnich do dużych pomieszczeniach, gdzie przestrzeń pozwala na odpowiednie „oddychanie” dźwięku. Dzięki większej odległości od słuchacza, monitory średniego pola są w stanie lepiej prezentować całe spektrum akustyczne, co jest niezbędne do oceny jakości nagrań, szczegółowej edycji i miksu. Głównym powodem, dla którego sięga się po monitory średniego pola, jest potrzeba uzyskania bardziej obiektywnego obrazu dźwięku w większej przestrzeni. Monitory te umożliwiają lepsze rozpoznanie detali dźwiękowych, dynamiki oraz przestrzeni stereo. Są nieocenione przy finalizacji miksów, które mają brzmieć dobrze na różnorodnym sprzęcie odsłuchowym – od domowych systemów hi-fi po profesjonalne kluby i sale koncertowe.

Monitory dalekiego pola

Monitory te są zaprojektowane tak, aby były słuchane z większej odległości, w przeciwieństwie do monitorów bliskiego pola, które są przeznaczone do słuchania z bliska. Monitory dalekiego pola są często używane w większych studiach, gdzie inżynierowie dźwięku i producenci potrzebują dokładnej reprodukcji dźwięku na większych powierzchniach. Pozwalają one na lepsze zrozumienie tego, jak nagrania będą brzmiały na innych systemach odtwarzających, które mogą być używane w domach, samochodach czy innych miejscach.

EVE Audio monitory odsłuchowe

Przetworniki wysokotonowe (tweetery) i ich rodzaje

Tweetery, znane również jako wysokotonowe głośniki, są nieodłącznym elementem monitorów odsłuchowych. Ich zadaniem jest odtwarzanie wysokich częstotliwości, czyli dźwięków o wyższych tonach. Istnieje wiele różnych rodzajów tweeterów, z których każdy ma swoje unikalne cechy i zastosowania.

KRK Classic 5 monitory odsłuchowe

Tweetery kopułkowe

Tweetery kopułkowe są jednym z najpopularniejszych typów tweeterów. Składają się z membrany w kształcie kopuły, która jest zazwyczaj wykonana z lekkich i sztywnych materiałów, takich jak jedwab, aluminium, tytan czy materiał kompozytowy. Membrana jest zamontowana na cewce drgającej, która przekształca sygnały elektryczne w ruch mechaniczny, generując dźwięk.

Eve audio SC4070

Tweetery AMT

Tweetery AMT wykorzystują cienką, fałdowaną membranę wykonaną z materiału przypominającego mylar, pokrytą metalem. Membrana ta porusza się w polu magnetycznym, co powoduje przemieszczenie powietrza i generowanie dźwięku. Konstrukcja AMT pozwala na znacznie szybszy ruch membrany w porównaniu do tradycyjnych tweeterów, co przekłada się na wyższą dokładność odtwarzania dźwięku. Tego rodzaju tweetery są stosowane w monitorach Eve Audio.

Tweetery wstęgowe

Tweetery wstęgowe składają się z cienkiej, metalowej wstęgi, która działa zarówno jako membrana, jak i cewka drgająca. Wstęga jest zawieszona w polu magnetycznym i przemieszcza się, generując dźwięk. Często wstęga jest wykonana z aluminium lub innych lekkich metali.

Tweetery elektrostatyczne

Tweetery elektrostatyczne działają na zasadzie przyciągania i odpychania elektrycznie naładowanych membran. Membrana jest zazwyczaj wykonana z cienkiego materiału przewodzącego i znajduje się pomiędzy dwoma perforowanymi płytami, które są naładowane elektrycznie. Ruch membrany generuje dźwięk.

Tweetery piezoelektryczne

Tweetery piezoelektryczne wykorzystują kryształy piezoelektryczne, które zmieniają kształt pod wpływem napięcia elektrycznego. Zmiana kształtu kryształu powoduje ruch membrany, generując dźwięk. Membrany te są zazwyczaj wykonane z materiałów ceramicznych lub polimerowych.

Rodzaje materiałów z których są wykonane przetworniki w monitorach studyjnych

Wybór materiałów do produkcji przetworników w monitorach studyjnych ma wpływ na charakterystykę dźwięku, trwałość oraz efektywność głośników. Różne materiały oferują unikalne właściwości akustyczne, które mogą poprawić lub zmienić sposób odtwarzania dźwięku.

KRK Classic monitory odsłuchowe
KRK Classic monitory odsłuchowe

Kevlar

Jest syntetycznym włóknem aramidowym o wysokiej wytrzymałości, często stosowanym w produkcji membran głośnikowych. Dzięki swojej sztywności i lekkości. Jego wytrzymałość na rozerwanie zapewnia długowieczność głośników, nawet przy intensywnym użytkowaniu. Kevlar charakteryzuje się także dobrą odpornością na wpływy środowiskowe, takie jak wilgoć i zmiany temperatury. Dodatkowo, dzięki swoim właściwościom redukuje do minimum występowanie fal stojących powstających między cewką a membraną, dzięki czemu dźwięk jest bardziej wierny. Marka KRK Systems w swoich konstrukcjach odsłuchowych, korzysta z tego materiału.

Polipropylen

Tworzywo sztuczne, które jest powszechnie stosowane w produkcji membran głośnikowych ze względu na swoją elastyczność i stabilność temperaturową. Membrany z polipropylenu oferują dobrą równowagę między sztywnością a tłumieniem. Polipropylen jest również odporny na wilgoć i chemikalia, co czyni go trwałym materiałem w różnych warunkach użytkowania. Dzięki relatywnie niskim kosztom produkcji, głośniki z polipropylenu są często stosowane w monitorach studyjnych średniej klasy.

Papier

Najstarszy i najbardziej klasyczny materiał stosowanych w produkcji membran głośnikowych. Charakteryzuje się naturalnym brzmieniem i dobrą kontrolą rezonansów, co przekłada się na ciepły i bogaty dźwięk. Membrany papierowe są lekkie, co pozwala na szybką reakcję przetwornika, choć są mniej wytrzymałe na wilgoć i uszkodzenia mechaniczne w porównaniu do nowoczesnych materiałów. Mimo to, wielu audiofilów ceni papier za jego unikalne właściwości akustyczne i naturalność brzmienia.

Tytan

Metal o wysokiej wytrzymałości i niskiej masie, często stosowany w wysokotonowych przetwornikach, czyli tweeterach. Przetworniki tytanowe oferują precyzję i szybkość reakcji, co pozwala na odtwarzanie najwyższych częstotliwości z dużą dokładnością. Tytan jest również odporny na korozję i deformacje.

Beryl ​

Bardzo rzadki i niezwykle sztywny materiał, używany głównie w wysokiej klasy tweeterach. Jest to materiał bardzo kosztowny, co ogranicza jego zastosowanie do najbardziej ekskluzywnych modeli monitorów studyjnych. Beryl oferuje bardzo naturalne i klarowne brzmienie.

Aluminium ​

Jest lekkim i sztywnym metalem, stosowanym w przetwornikach niskotonowych i wysokotonowych. Lekkość pozwala na szybką reakcję membrany. Aluminium charakteryzuje się także dobrą odpornością na korozję i deformacje głośnikówGłośniki z aluminium oferują czyste, szczegółowe brzmienie, choć czasami mogą mieć nieco chłodniejszy charakter dźwięku w porównaniu do innych materiałów.

Ceramika

Materiał o dużej twardości i niskiej masie, używany w wysokotonowych przetwornikach oraz niekiedy w średniotonowych. Ceramika jest również odporna na zmiany temperatury i wilgoć, co zapewnia trwałość i stabilność dźwięku. Głośniki z ceramiki mogą jednak być podatne na kruchość i pęknięcia przy niewłaściwym użytkowaniu.

Włókno szklane

Materiał kompozytowy składający się z cienkich włókien szklanych, stosowany w przetwornikach niskotonowych i średniotonowych. Głośniki z tego materiału zapewniają czyste, dynamiczne brzmienie, choć mogą mieć mniej naturalne brzmienie w porównaniu do tradycyjnych materiałów, takich jak papier.

Jedwab

Membrany jedwabne są lekkie i elastyczne, pozwala to na szybką reakcję membrany na sygnały dźwiękowe. Oferuje doskonałą przejrzystość dźwięku oraz dobrą kontrolę rezonansów. Przetworniki jedwabne są popularne w wysokotonowych częściach monitorów studyjnych. Dzięki niskiemu tłumieniu akustycznemu, jedwabne przetworniki są w stanie minimalizować zniekształcenia dźwięku. Są także odporne na zmienne warunki w studio.

Włókno węglowe

Włókno węglowe jest materiałem kompozytowym o wysokiej wytrzymałości i niskiej masie, stosowanym w membranach przetworników. Włókno węglowe oferuje doskonałą sztywność, co pozwala na zminimalizowanie zniekształceń dźwięku przy wysokich poziomach głośności. Jest również odporne na wpływy środowiskowe.

Znaczenie akustyki i adaptacji akustycznej

Początkujący muzycy często pomijają znaczenie akustyki, choć odgrywa ona najważniejszą rolę w studiu. Każdy element, który przyczynia się do poprawy akustyki, taki jak sweet spot, izolacja monitorów, bass trapy, kalibracja DSP czy zamontowanie paneli absorpcyjnych na ścianach, znacząco wpływa na charakter brzmienia.

Akustyka nie wpływa jedynie na odsłuch, ale również na nagrania. Dźwięk jest zjawiskiem fizycznym, dlatego tak ważne jest, aby zwracać uwagę na akustykę pomieszczenia, w którym tworzysz muzykę. Odpowiednie zarządzanie akustyką może poprawić klarowność i precyzję dźwięku, eliminując niepożądane odbicia i rezonanse. Właściwa wibroizolacja monitorów pomaga zredukować drgania i zakłócenia, co jest istotne dla dokładnego odsłuchu. Bass trapy pochłaniają niskie częstotliwości, eliminując dudnienie i poprawiając balans tonalny w pomieszczeniu.

Kalibracja procesora DSP pozwala na dostosowanie charakterystyki częstotliwościowej monitorów do specyficznych warunków akustycznych, co jest niezwykle ważne dla uzyskania spójnego i nie zafałszowanego obrazu dźwiękowego. Montowanie paneli absorpcyjnych na ścianach pomaga w kontrolowaniu odbić dźwięku dla uzyskania klarowności i precyzji w miksach.

Zaniedbanie tych aspektów może prowadzić do niewłaściwej oceny dźwięku i problemów podczas nagrywania, miksowania czy masteringu. Dlatego warto poświęcić czas i środki na odpowiednie przygotowanie akustyczne swojego studia. Nawet najlepsze monitory studyjne na świecie w nie zaadaptowanym pomieszczeniu zabrzmią gorzej od średniej klasy odsłuchów w dobrze zaadaptowanym akustycznie pomieszczeniu.

Rodzaje systemów dźwiękowych

W świecie produkcji dźwięku istnieje wiele formatów i technologii, które pozwalają na różne sposoby doświadczania dźwięku. Od tradycyjnego stereo, przez przestrzenny dźwięk aż po najnowsze osiągnięcia w postaci dźwięku obiektowego jak Atmos, każdy format ma swoje unikalne cechy i zastosowania.

Stereo

Podstawowy format dźwięku, który od długiego czasu jest standardem w przemyśle muzycznym i filmowym. Oparta na dwóch kanałach (lewy i prawy), technologia stereo pozwala na przestrzenną lokalizację dźwięku w płaszczyźnie dwuwymiarowej.

KRK Classic 5 monitory odsłuchowe
EVE Audio monitory odsłuchowe

Dźwięk przestrzenny

Rozszerza możliwości stereo poprzez dodanie dodatkowych kanałów, co umożliwia bardziej immersyjne doświadczenia dźwiękowe. Technologie takie jak Dolby Surround czy DTS wykorzystują kilka kanałów, aby stworzyć efekt przestrzenny, który otacza słuchacza z każdej strony. Monitory EVE Audio i KRK Systems, dzięki swojej wysokiej jakości reprodukcji dźwięku i szerokiemu pasmu częstotliwości, mogą precyzyjnie odwzorować ten rozbudowany format dźwięku.

Format Atmos

Reprezentuje najnowocześniejszy rozwój w doświadczeniach dźwiękowych. Atmos używa nie tylko wielu kanałów dźwięku, ale również obiektów dźwiękowych, które mogą być swobodnie lokalizowane w trójwymiarowej przestrzeni. To umożliwia realizatorom dźwięku tworzenie bardziej dynamicznych i immersyjnych ścieżek dźwiękowych, które mogą przenosić słuchacza do środka akcji. EVE Audio i KRK Systems, z ich zaawansowaną konstrukcją przetworników i precyzyjnym projektowaniem obudowy, są doskonałym wyborem do pracy z dźwiękiem w formacie Atmos. Oferują one wysoką rozdzielczość dźwięku, dokładne odwzorowanie tonalne i dobrą separację instrumentów.

Warto tutaj również wspomnieć o IsoAcoustics V120, czyli wibroizolacyjnemu systemowi, który pomaga w poprawie wydajności monitorów studyjnych poprzez redukcję drgań i zwiększenie klarowności brzmienia. Dodatkowo, system jest bardzo elastyczny i umożliwia umieszczenie monitorów studyjnych na ścianie, suficie, kracie i odpowiednie kątowanie odsłuchów. Dodatkowo całość wygląda bardzo stylowo. W dobie popularyzacji formatu Atmos, sprawdzi się idealnie! Więcej informacji TUTAJ

EVE Audio monitory odsłuchowe

Gniazda wejść

Najpopularniejszym połączeniem aktywnych monitorów odsłuchowych jest wejście XLR, Jack lub combo (XLR i Jack w jednym porcie), które zapewniają stabilne i wysokiej jakości połączenie. Rzadziej spotyka się monitory aktywne z niezbalansowanym połączeniem RCA, które jest bardziej typowe dla monitorów pasywnych. Wybór odpowiedniego okablowania ma znaczenie dla jakości dźwięku, mimo żartów w stylu „Kupiłeś kable za 1000zł bo słyszysz różnicę, a nie słyszysz jak wołam Cię z kuchni”. XLR i Jack są preferowane ze względu na ich zdolność do minimalizowania zakłóceń i szumów, w przeciwieństwie do RCA.

Procesor sygnałowy - DSP (Digital Signal Processor)

Procesory sygnałowe DSP (Digital Signal Processor) odgrywają niezwykle istotną rolę w dziedzinie monitorów studyjnych, umożliwiając precyzyjne i efektywne przetwarzanie dźwięku w czasie rzeczywistym. Te specjalistyczne układy scalone są zaprojektowane do szybkiego przetwarzania sygnałów cyfrowych, co pozwala na zachowanie najwyższej jakości dźwięku w profesjonalnych systemach audio. Dzięki swoim zaawansowanym możliwościom matematycznym, procesory DSP mogą dokładnie analizować i korygować sygnały audio, co jest kluczowe dla producentów muzycznych i inżynierów dźwięku pracujących w studiach nagrań. W monitorach studyjnych, DSP jest odpowiedzialne za takie funkcje jak korekcja akustyczna, eliminacja szumów czy dynamiczna regulacja poziomów dźwięku. Doskonałym przykładem mogą być monitory EVE Audio, gdzie DSP wewnątrz monitorów odpowiada za wysoką jakość brzmienia i dostosowywanie jego parametrów. Obsługa odbywa się poprzez wygodny encoder kontrolny umieszczony na froncie konstrukcji (jest to tzw. Smart Knob). W przypadku monitorów KRK Rokit G5, panel sterujący procesorem DSP znajdziemy z tyłu obudowy. Dzięki wbudowanemu wyświetlaczowi, możemy ustawić różne tryby pracy monitora, bądź skalibrować bezpośrednio pod swoje pomieszczenie.

Oprogramowanie i aplikacje

Producenci monitorów odsłuchowych zwracają coraz większą uwagę na software, który może pomóc użytkownikowi w odpowiednim ustawieniu i skonfigurowaniu swoich monitorów do specyficznych warunków akustycznych pomieszczenia. Przykładem jest firma KRK, która oferuje aplikację KRK Audio Tool, dostępną na App Store i Google Play. Aplikacja ta umożliwia pobranie próbki dźwięku z Twojego pomieszczenia i na jej podstawie sugeruje wstępne ustawienia kalibracji procesora DSP. Użytkownicy mogą korzystać z różnych funkcji aplikacji, takich jak analiza widma dźwięku, pomiar poziomu głośności czy testowanie połączeń. Zintegrowane oprogramowanie pozwala również na szybkie i łatwe aktualizacje. Innowacje tego typu pokazują, że technologia w branży audio nieustannie się rozwija, oferując użytkownikom coraz bardziej zaawansowane narzędzia do pracy.

Słuchawki czy monitory studyjne?

Wiele osób zastanawia się nad kupnem monitorów studyjnych, jednak gdy dochodzi do kwestii akustyki, często rozważają przejście na słuchawki. Słuchawki oferują wiele korzyści: nie wymagają dużej mocy, a ich brzmienie pozostaje niezależne od otoczenia, co jest niezmienne bez względu na pozycję głowy. Dodatkowo, korzystając ze słuchawek, nie przeszkadzamy nikomu z otoczenia i są one zazwyczaj tańsze od monitorów studyjnych. Jednak korzystanie ze słuchawek to jak oglądanie przedmiotu z bardzo bliskiej odległości – nie jesteśmy w stanie dokładnie określić, co dzieje się w otoczeniu przedmiotu ani jego rzeczywistych proporcji.

Słuchawki eliminują wiele pożądanych w studio reakcji, takich jak słyszenie krzyżowe, które jest kluczowe dla uzyskania realnej sceny stereo. Ponadto, dźwięk dochodzący bezpośrednio do uszu z boków zamiast z przodu może zaburzać obraz dynamiki. Monitory wymagają więcej czynników zewnętrznych, takich jak adaptacja akustyczna pomieszczenia, wibroizolacja (doskonałym przykładem są świetne rozwiązanie wibroizolacyjne marki IsoAcustics, które potrafią wnieść odsłuch na wyższy poziom precyzji), standy oraz odpowiednie położenie. Jednak te dodatkowe wymagania odwdzięczają się przy finalnym efekcie dźwiękowym, oferując bardziej naturalne i precyzyjne brzmienie.

IsoAcoustics ISO-PUCK podstawki wibroizolujące

Słuchawki, praktycznie nie są w stanie zapewnić tego samego poziomu realizmu i przestrzenności co monitory odsłuchowe. W studiu muzycznym, monitory odsłuchowe, takie jak Eve Audio czy KRK Systems, odgrywają kluczową rolę, umożliwiając inżynierom dźwięku i producentom dokładne monitorowanie i miksowanie utworów. Brak wpływu akustyki pomieszczenia na słuchawki jest zaletą, ale również wadą, ponieważ nie pozwala na ocenę, jak dźwięk będzie brzmiał w różnych przestrzeniach.

Wybór między słuchawkami a monitorami zależy od specyficznych potrzeb i warunków pracy, ale dla najbardziej precyzyjnego i profesjonalnego odsłuchu, monitory odsłuchowe pozostają niezastąpione.

Dlatego, mimo że słuchawki mają swoje zalety i mogą być pomocne w pewnych sytuacjach, to w kontekście pełnej produkcji muzycznej i dokładnego miksowania, monitory studyjne są nieocenione. Zapewniają one nie tylko lepszą jakość dźwięku, ale także bardziej realistyczne odwzorowanie przestrzeni.

Które monitory wybrać?

Jeśli już posiadasz wiedzę na temat monitorów odsłuchowych i planujesz wybór do swojego studia, powinieneś zwrócić uwagę na ofertę firm takich jak Eve Audio i KRK Systems. Oba producenci są znani z tworzenia wysokiej jakości monitorów dźwiękowych, które spełniają oczekiwania zarówno profesjonalistów, jak i hobbystów. KRK Systems wyróżnia się szczególną dbałością o jakość przetworników z kevlaru, solidną konstrukcją obudowy, czy zaawansowanym procesorem DSP co przekłada się na precyzyjną reprodukcję dźwięku bez zniekształceń. Z kolei monitory Eve Audio są cenione za innowacyjne podejście do akustyki pomieszczeń ich procesory DSP umożliwiają dokładne dopasowanie dźwięku do różnych warunków studia, na podkreślenie zasługują również tweetery AMT które pozwalają na znacznie szybszy ruch membrany w porównaniu do tradycyjnych tweeterów. Dodatkowo funkcja Smart Knob na froncie odsłuchów EVE Audio sprawia, że są bardzo wygodne w użytkowaniu. Bez względu na wybór, zarówno KRK Systems, jak i Eve Audio stanowią solidną inwestycję w sprzęt studyjny który wesprze Cię w profesjonalnym tworzeniu muzyki.

Seria KRK Classic

Seria KRK ROKIT G5

Monitory odsłuchowe EVE Audio