Audiotech logo
novation logo

Novation to brytyjska marka tworząca sprzęt do produkcji muzycznej. Firma została założona w 1992 roku przez Iana Jannawaya oraz Marka Thompsona.

Pierwszym produktem firmy był przenośny kontroler klawiszowy zasilany bateryjnie – Novation MM10. Rozwiązanie to było dedykowane jako klawiatura sterująca do kompaktowego sekwencera Yamaha QX10 i w połączeniu stało się to jedną z pierwszych w pełni mobilnych stacji roboczych.

W 1993 roku zaprezentowany został Novation Bass Station, czyli pierwszy pełnoprawny syntezator w ofercie Novation. Fizycznie bazował on na dużej części elementów z MM10, ale dodane oczywiście zostały dwa sterowane cyfrowo oscylatory ze świetnym filtrem i VCA znanymi z EDP Wasp. Bass Station mogło bez problemu mogło brzmieniowo naśladować różne inne, podobne sobie konstrukcje. Najważniejsze było jednak to, że jego brzmienie było zbliżone do Rolanda TB-303 – syntezatora, który odegrał kluczową rolę w rozwoju współczesnej elektronicznej muzyki tanecznej i pomógł zdefiniować muzykę house.

novation bass station 1993

Następnym krokiem była rozwój technologii modelowania dźwięku analogowego (ASM – Analogue Sound Modelling), która została wprowadzona w 1995 roku wraz z Drum Station. Brzmieniowo emulowała ona automaty perkusyjne Roland TR-808 i TR-909 przy użyciu cyfrowo zsyntetyzowanych modeli oryginalnych przebiegów.

Dalszy rozwój firmy wymagał świetnego dyrektora technicznego, którym jako pierwszy został Chris Huggett, który wcześniej zaprojektował syntezatory Wasp i OSCar oraz napisał system operacyjny dla Akai S1000.

Pracując dla Akai, udzielał rad i wsparcia założycielom Novation, przyczyniając się do powstania Bass Station i Drum Station. W 1998 roku dołączył na pełny etat, a pierwszym jego projektem zostało Novation Supernova rozwijająca technologię ASM.

Supernova była montowanym w szafie rack syntezatorem polifonicznym zawierającym fenomenalny procesor efektów, zapewniając bogaty zakres możliwości w trybie multitimbral. Artyści – w tym Orbital i Jean Michel Jarre, dodali Supernovą do swoich arsenałów, co spowodowało, że jest to jedna z ważniejszych pozycji w historii syntezatorów Novation.

novation remote 61 sl top

Po rozbudowie oferty o kolejne syntezatory (Nova, Supernova II, A-Station, K-Station), następnym krokiem był niejako powrót do początku – utworzenie w 2003 roku serii klawiatur sterujących. Owocem tego była seria ReMOTE, a w ciągu kolejnych trzech lat pojawiły się również serie ReMOTE LE i ReMOTE SL.

Te ostatnie były rozwiązaniem wyjątkowym, bo wprowadziły technologię Automap, która wykrywała z jakim programem DAW lub pluginem pracowała, a następnie samodzielnie przypisywała parametry do kontrolek klawiatury. Wybierając konkretny instrument na ekranie, ReMOTE SL wykrywał i pokazywał konkretny parametr na swoim wyświetlaczu LCD.

W kolejnych latach technologia Automap była dalej ulepszana i dodawana do kolejnych urządzeń – w tym kontrolera Nocturn oraz kolejnej odsłony klawiatur SL – SL MkII oraz Zero SL MkII, która zapewniały czułe na dotyk potencjometry i suwaki.

W połowie 2004 roku nowym właścicielem Novation stał się Focusrite.

Współpraca pomiędzy Novation i Ableton zaowocowała w 2009 roku rewolucyjnym kontrolerem – Launchpad. 64-przyciskowa siatka padów z dodatkowymi przyciskami kontrolnymi była hitem, zmieniając świat produkcji muzycznej i występów na żywo. Dzięki workflow bez żadnego ekrantu Launchpad przeniósł widok sesji Ableton Live na pady i pod palce producentów.

DAW zamienił się w instrument, w którym można wyzwalać i odtwarzać klipy.

novation launchpad original

Kolejnym ruchem było dalsze rozbudowanie serii syntezatorów Nova, w której najpierw znalazła się UltraNova (2010), a następnie MiniNova (2012). W UltraNovej za punkt wyjścia przyjęto silnik syntezatora Supernova II dodając do niego najnowszą technologię. Do znanego silniku ASM dodano jeszcze potężniejszy procesor efektów, syntezę wavetable, dodatkowy software’owy edytor i czuły na dotyk tryb performance. Wśród użytkowników znaleźli się Arca, Taylor McFerrin i Blue Daisy, którzy stworzyli niesamowite dźwięki przy jego użyciu. MiniNova korzystała z tego samego silnika, ale pakując to w nieco mniejszą obudowę i z mini klawiaturą.

novation bass station II na biurku

W 2013 roku zaprezentowana została nowa seria kontrolerów Launchkey, która oprócz standardowej klawiatury posiadała również 16 małych padów. Łączyła w ten sposób standardową klawiaturę MIDI z funkcjami znanymi z Launchpada.

W tym samym roku, czyli po 20 latach od premiery został również odświeżony najważniejszy syntezator Novation, czyli Bass Station – jako Bass Station II. Poprawione filtry, specyfikacja i pełna cyfrowa kontrola pozwoliła, aby przez kolejne lata był niedoścignionym rozwiązaniem wśród analogowych syntezatorów w swojej cenie.

W 2015 roku pojawiło się nowe urządzenie w ofercie, czyli Circuit, który był multi-partowym grooveboxem z sekwencerem, dwoma oddzielnymi silnikami syntezy zaczerpniętymi z MiniNovej oraz cztery oddzielne głosy maszyny perkusyjnej opartej na samplach.

Dwa lata później kolejne odświeżenie otrzymała seria Launchpad. W wersji Mk2 pojawiły się pady RGB, a nowy model w serii, czyli Launchpad Pro zyskał również funkcje velocity, aftertouch, dodatkowe 16 przycisków na obudowie oraz własne wejścia i wyjścia MIDI, dzięki którym urządzenie mogło pracować standalone – bez komputera.

Kolejny syntezator w ofercie, czyli Peak został zaprezentowany w 2017 roku. Analogowo-cyfrowa hybryda z unikalną architekturą oscylatorów, która została wymyślona przez Chrisa Huggetta bazowała na technologii FPGA. Peak posiada osiem głosów polifonii – trzy oscylatory na głos oraz niezależny generator szumu. Co prawda oscylatory są cyfrowe, tak filtr jest analogowy – tak samo jak obwody przesteru (w urządzeniu znajdują się trzy – przed filtrem, po filtrze oraz jeszcze jeden przy wyjściu) i obwiednie.

W ciągu 10 lat od premiery Launchpady zostały kilkukrotnie zmienione i ulepszone. Do serii dołączyły dwa modele, czyli mniejszy Mini, oraz rozbudowany model Pro (który w odróżnieniu od pozostałych modeli mógł działać bez komputera), a w 2019 pojawiła się najnowsza wersja kontrolera – Launchpad X. W kolejnym roku modele Mini oraz Pro zyskały swoje trzecie wcielenie. Wszystkie modele zyskały teraz pady podświetlane w palecie RGB, czułość na siłę nacisku oraz w przypadku modeli X i Pro – polifoniczny aftertouch.

W 2021 roku seria Circuit otrzymała dwa nowe urządzenia – Circuit Tracks i Circuit Rhythm. Pierwszy został rozwinięciem oryginalnej formuły, zmieniając lub dodając funkcje jak np. dodatkowe dwa tracki sekwencera lub wejście na karty microSD. Model Rhythm jest ukłonem w stronę samplujących, bo urządzenie posiada 8 kanałów samplera i pozwala również na bezpośrednie nagrywanie do pamięci lub używając karty microSD.

Rok 2022 to przede wszystkim 30-lecie firmy, ale Novation ani myślało, żeby zwolnić. Bazując na konstrukcji z trzeciej generacji klawiatur Launchkey, firma zaprezentowała kompletnie nową serię kontrolerów z klawiaturą dedykowanych dla FL Studio – FLkey, a kilka miesięcy później poszerzyła serię Launchkey o model 88-klawiszowy.

novation circuit tracks & rhythm
novation 1990s
novation 2000s
novation 2010s
novation 2020s

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors