Novation to brytyjska marka tworząca sprzęt do produkcji muzycznej. Firma została założona w 1992 roku przez Iana Jannawaya oraz Marka Thompsona.
Pierwszym produktem firmy był przenośny kontroler klawiszowy zasilany bateryjnie – Novation MM10. Rozwiązanie to było dedykowane jako klawiatura sterująca do kompaktowego sekwencera Yamaha QX10 i w połączeniu stało się to jedną z pierwszych w pełni mobilnych stacji roboczych.
W 1993 roku zaprezentowany został Novation Bass Station, czyli pierwszy pełnoprawny syntezator w ofercie Novation. Fizycznie bazował on na dużej części elementów z MM10, ale dodane oczywiście zostały dwa sterowane cyfrowo oscylatory ze świetnym filtrem i VCA znanymi z EDP Wasp. Bass Station mogło bez problemu mogło brzmieniowo naśladować różne inne, podobne sobie konstrukcje. Najważniejsze było jednak to, że jego brzmienie było zbliżone do Rolanda TB-303 – syntezatora, który odegrał kluczową rolę w rozwoju współczesnej elektronicznej muzyki tanecznej i pomógł zdefiniować muzykę house.
Następnym krokiem była rozwój technologii modelowania dźwięku analogowego (ASM – Analogue Sound Modelling), która została wprowadzona w 1995 roku wraz z Drum Station. Brzmieniowo emulowała ona automaty perkusyjne Roland TR-808 i TR-909 przy użyciu cyfrowo zsyntetyzowanych modeli oryginalnych przebiegów.
Dalszy rozwój firmy wymagał świetnego dyrektora technicznego, którym jako pierwszy został Chris Huggett, który wcześniej zaprojektował syntezatory Wasp i OSCar oraz napisał system operacyjny dla Akai S1000.
Pracując dla Akai, udzielał rad i wsparcia założycielom Novation, przyczyniając się do powstania Bass Station i Drum Station. W 1998 roku dołączył na pełny etat, a pierwszym jego projektem zostało Novation Supernova rozwijająca technologię ASM.
Supernova była montowanym w szafie rack syntezatorem polifonicznym zawierającym fenomenalny procesor efektów, zapewniając bogaty zakres możliwości w trybie multitimbral. Artyści – w tym Orbital i Jean Michel Jarre, dodali Supernovą do swoich arsenałów, co spowodowało, że jest to jedna z ważniejszych pozycji w historii syntezatorów Novation.
Po rozbudowie oferty o kolejne syntezatory (Nova, Supernova II, A-Station, K-Station), następnym krokiem był niejako powrót do początku – utworzenie w 2003 roku serii klawiatur sterujących. Owocem tego była seria ReMOTE, a w ciągu kolejnych trzech lat pojawiły się również serie ReMOTE LE i ReMOTE SL.
Te ostatnie były rozwiązaniem wyjątkowym, bo wprowadziły technologię Automap, która wykrywała z jakim programem DAW lub pluginem pracowała, a następnie samodzielnie przypisywała parametry do kontrolek klawiatury. Wybierając konkretny instrument na ekranie, ReMOTE SL wykrywał i pokazywał konkretny parametr na swoim wyświetlaczu LCD.
W kolejnych latach technologia Automap była dalej ulepszana i dodawana do kolejnych urządzeń – w tym kontrolera Nocturn oraz kolejnej odsłony klawiatur SL – SL MkII oraz Zero SL MkII, która zapewniały czułe na dotyk potencjometry i suwaki.
W połowie 2004 roku nowym właścicielem Novation stał się Focusrite.
Współpraca pomiędzy Novation i Ableton zaowocowała w 2009 roku rewolucyjnym kontrolerem – Launchpad. 64-przyciskowa siatka padów z dodatkowymi przyciskami kontrolnymi była hitem, zmieniając świat produkcji muzycznej i występów na żywo. Dzięki workflow bez żadnego ekrantu Launchpad przeniósł widok sesji Ableton Live na pady i pod palce producentów.
DAW zamienił się w instrument, w którym można wyzwalać i odtwarzać klipy.
Kolejnym ruchem było dalsze rozbudowanie serii syntezatorów Nova, w której najpierw znalazła się UltraNova (2010), a następnie MiniNova (2012). W UltraNovej za punkt wyjścia przyjęto silnik syntezatora Supernova II dodając do niego najnowszą technologię. Do znanego silniku ASM dodano jeszcze potężniejszy procesor efektów, syntezę wavetable, dodatkowy software’owy edytor i czuły na dotyk tryb performance. Wśród użytkowników znaleźli się Arca, Taylor McFerrin i Blue Daisy, którzy stworzyli niesamowite dźwięki przy jego użyciu. MiniNova korzystała z tego samego silnika, ale pakując to w nieco mniejszą obudowę i z mini klawiaturą.
W 2013 roku zaprezentowana została nowa seria kontrolerów Launchkey, która oprócz standardowej klawiatury posiadała również 16 małych padów. Łączyła w ten sposób standardową klawiaturę MIDI z funkcjami znanymi z Launchpada.
W tym samym roku, czyli po 20 latach od premiery został również odświeżony najważniejszy syntezator Novation, czyli Bass Station – jako Bass Station II. Poprawione filtry, specyfikacja i pełna cyfrowa kontrola pozwoliła, aby przez kolejne lata był niedoścignionym rozwiązaniem wśród analogowych syntezatorów w swojej cenie.
W 2015 roku pojawiło się nowe urządzenie w ofercie, czyli Circuit, który był multi-partowym grooveboxem z sekwencerem, dwoma oddzielnymi silnikami syntezy zaczerpniętymi z MiniNovej oraz cztery oddzielne głosy maszyny perkusyjnej opartej na samplach.
Dwa lata później kolejne odświeżenie otrzymała seria Launchpad. W wersji Mk2 pojawiły się pady RGB, a nowy model w serii, czyli Launchpad Pro zyskał również funkcje velocity, aftertouch, dodatkowe 16 przycisków na obudowie oraz własne wejścia i wyjścia MIDI, dzięki którym urządzenie mogło pracować standalone – bez komputera.
Kolejny syntezator w ofercie, czyli Peak został zaprezentowany w 2017 roku. Analogowo-cyfrowa hybryda z unikalną architekturą oscylatorów, która została wymyślona przez Chrisa Huggetta bazowała na technologii FPGA. Peak posiada osiem głosów polifonii – trzy oscylatory na głos oraz niezależny generator szumu. Co prawda oscylatory są cyfrowe, tak filtr jest analogowy – tak samo jak obwody przesteru (w urządzeniu znajdują się trzy – przed filtrem, po filtrze oraz jeszcze jeden przy wyjściu) i obwiednie.
W ciągu 10 lat od premiery Launchpady zostały kilkukrotnie zmienione i ulepszone. Do serii dołączyły dwa modele, czyli mniejszy Mini, oraz rozbudowany model Pro (który w odróżnieniu od pozostałych modeli mógł działać bez komputera), a w 2019 pojawiła się najnowsza wersja kontrolera – Launchpad X. W kolejnym roku modele Mini oraz Pro zyskały swoje trzecie wcielenie. Wszystkie modele zyskały teraz pady podświetlane w palecie RGB, czułość na siłę nacisku oraz w przypadku modeli X i Pro – polifoniczny aftertouch.
W 2021 roku seria Circuit otrzymała dwa nowe urządzenia – Circuit Tracks i Circuit Rhythm. Pierwszy został rozwinięciem oryginalnej formuły, zmieniając lub dodając funkcje jak np. dodatkowe dwa tracki sekwencera lub wejście na karty microSD. Model Rhythm jest ukłonem w stronę samplujących, bo urządzenie posiada 8 kanałów samplera i pozwala również na bezpośrednie nagrywanie do pamięci lub używając karty microSD.
Rok 2022 to przede wszystkim 30-lecie firmy, ale Novation ani myślało, żeby zwolnić. Bazując na konstrukcji z trzeciej generacji klawiatur Launchkey, firma zaprezentowała kompletnie nową serię kontrolerów z klawiaturą dedykowanych dla FL Studio – FLkey, a kilka miesięcy później poszerzyła serię Launchkey o model 88-klawiszowy.