Audiotech logo

Czym jest syntezator?

Syntezator to elektroniczny analogowy lub cyfrowy instrument muzyczny generujący i przetwarzający sygnał audio. Jak nazwa wskazuje syntezator oryginalnie miał za zadanie syntezować lub kopiować brzmienie instrumentów akustycznych, co wraz z rozwojem technologii przestało być głównym celem. Syntezator generuje fale, które następują dalszej zmianie pod względem intensywności, czasu trwania, częstotliwości i barwy. 

Tradycyjnie syntezator posiada oscylatory VCO (oscylatory kontrolowane napięciowo). Za pomocą tych oscylatorów muzyk może tworzyć dźwięki zarówno syntezy addytywnej – nakładając kolejne fale różnych kształtów na siebie lub substraktywnej, gdzie za pomocą filtrów usuwamy częstotliwości z wygenerowanych wcześniej fal. Oczywiście nie są to jedyne rodzaje syntezy, bo warto rozróżnić takie rozwiązania jak wavetable czy FM (frequency modulation – modulacja częstotliwością).

Krótka historia syntezatorów

Za pierwszy syntezator uznaje się RCA Mark II z 1957 roku, który zawierał w sobie aż 750 lamp, ale pierwszym komercyjnie sprzedawanym urządzeniem tego typu był Moog stworzony przez Roberta Mooga. Pierwszy syntezator Mooga był ogromną szafą, gdzie poszczególne moduły jak oscylatory, obwiednie, generatory szumu i filtry (wszystko to były kompletnie nowe, nieznane dotąd pojęcia i elementy) trzeba było łączyć ze sobą własnoręcznie. Urządzenie spotkało się z ogromnym zainteresowaniem po albumie “Switched on Bach” Wendy Carlos nagranym w całości na tym instrumencie. Wśród użytkowników znalazły się takie zespoły jak The Beatles, The Rolling Stones czy Tangerine Dream. W Polsce jednym z pierwszych użytkowników był Czesław Niemen.

syntezator RCA
Źródło: https://120years.net/wordpress/the-rca-synthesiser-i-iiharry-olsen-hebert-belarusa1952/
Dave Smith - założyciel Sequential
Źródło: https://www.sequential.com/about-dave-smith/

Jak syntezatory stały się popularne?

Po użyciu tych nietypowych, syntetycznych brzmień na płycie rzeczywista stała się potrzeba rozwiązania przenośnego, które dałoby namiastkę tamtego brzmienia na koncertach. Tym stało się kolejne dziecko Mooga – Minimoog zaprezentowany w 1970 roku.

W latach 70. syntezatory stawały się coraz popularniejsze, a dzięki twórcy marki Sequential Circuits – Dave’owi Smithowi – w 1978 roku syntezatory mogły być wreszcie programowane.

Prawdziwym przełomem okazała się zaprezentowana 1982 roku technologia, a niedługo później standard MIDI, której współtwórcą jest również Dave Smith. Rok później swoją premierę miał cyfrowy syntezator Yamaha DX7, którego brzmienie oparte na syntezie FM zrewolucjonizowało i zdefiniowało brzmienie całej dekady lat 80. W tej dekadzie coraz mocniej zaczęło odciskać swoje piętno kilka marek, które wyznaczyło wiele trendów wśród syntezatorów – E-mu, Korg, Roland, czy wspomniana wcześniej Yamaha.

Syntezatory stały się filarem muzyki popularnej wraz z fenomenem synth-popu lat 80-tych, kiedy to muzycy tacy jak Kraftwerk i Thomas Dolby eksperymentowali coraz bardziej z instrumentami elektronicznymi. Od tego czasu muzyka elektroniczna rozwinęła się w liczne podgatunki, takie jak techno, house, trance, drum 'n’ bass, acid, hardstyle i niezliczone inne, przy czym każdy podgatunek jest definiowany w dużej mierze przez rodzaje dźwięków syntezatora (jak również przez inne cechy, takie jak tempo, aranżacja i tak dalej). Poza muzyką elektroniczną, syntezatory pozostają niezbędnym narzędziem dla producentów w różnych stylach muzycznych, w tym pop, hip-hop i R&B.

Yamaha DX7 syntezator
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Yamaha_DX7
Arturia V Collection X cover

Końcówka lat 80. i początek 90. to nowi gracze na rynku – w tym Novation i Waldorf, którzy intensywnie rozwijali technologię cyfrową między innymi w stronę brzmień emulujących syntezę analogową, czyli tzw. virtual analog.

Z początkiem nowego milenium rynek zaczął rozwijać się w dwie strony. Z jednej strony wracało zainteresowanie rozwiązaniami analogowymi, a z drugiej moc obliczeniowa komputerów pozwalała na to, żeby tworzyć coraz bardziej zaawansowane syntezatory w formie wtyczek. Skorzystało z tego kilka firm na rynku, w tym wchodząca na rynek Arturia z instrumentami analogowymi takimi jak Minibrute czy Microbrute oraz cyfrowymi emulacjami rzeczywistych instrumentów – Modular V, Mini V, czy ARP V, które także zostały zebrane do świetnego pakietu V Collection.

Syntezatory w Audiotech

Dziś wszystkie wspomniane wyżej technologie równolegle rozwijają się dalej i można znaleźć ich przedstawicieli w ofercie Audiotech. 

Trzy główne kategorie syntezatorów, które można obecnie wyróżnić to:

  • analogowe
  • cyfrowe
  • hybrydowe
novation bass station II na biurku

Większość z firm obecnie produkujących syntezatory stara się korzystać ze wszystkich dobrodziejstw dostępnych technologii, aby sprawić, że użytkownik wybierze ich rozwiązanie. Stąd niezwykle rozbudowane flagowe konstrukcje jak Arturia PolyBrute, Waldorf Quantum czy Iridium Keyboard, otrzymują coraz więcej funkcji znanych z wtyczek jak morphing, zmiany rodzajów użytych filtrów, resampling lub mieszanie różnych rodzajów syntezy, przy tym pozostając intuicyjnym rozwiązaniem w trakcie tworzenia. Dzięki temu zacierają się granice pomiędzy rozwiązaniami cyfrowymi, a analogowymi jak np. w Novation Peak i Summit, gdzie te świetnie przemyślane hybrydy posiadające cyfrowe oscylatory i sterowanie, są również wyposażone w analogowe filtry i dodatkowe obwody pozwalające na przesterowanie sygnału.

Coraz więcej mamy również rozwiązań, które wychodzą poza utarty schemat, że potężny sprzęt musi być jednocześnie problematyczny w transporcie. MicroFreak i MiniFreak od Arturii to instrumenty jak nazwy wskazują – bardzo kompaktowe, a jednocześnie szalenie rozbudowane pod względem możliwości. Dodatkowo, do MiniFreaka dołączany jest jego wirtualny odpowiednik w charakterze wtyczki audio (MiniFreak V), pozwalając użytkownikom całkowicie zintegrować jego unikalny hybrydowy charakter i presety z produkcjami w DAW i odwrotnie. Wykorzystując identyczne silniki dźwiękowe i architekturę, wtyczka oferuje ogromną elastyczność!

novation circuit tracks & rhythm

Jednak wśród rozwiązań do tworzenia muzyki, zabierających minimalną ilość miejsca, na szczycie listy plasują się grooveboxy z wbudowaną funkcją syntezy jak Novation Circuit Tracks (w środku m.in. dwa niezależne polifoniczne silniki syntezy prosto z serii Nova) czy bardzo nietypowe i wzbudzające dużo emocji instrumenty teenage engineering jak OP-Z czy OP-1 field. Zaraz obok nich znajduje się również wyjątkowa seria Pocket Operator, w której znajdziemy proste, kieszonkowe rozwiązania na każdą kieszeń.

Swoimi barwami i możliwościami są w stanie zaskoczyć brzmieniem wielu wyjadaczy i zawstydzić kilkukrotnie droższe konstrukcje, a dzięki szerokiej palecie modeli (w serii znajdziemy syntezatory, automaty perkusyjne, samplery i modele łączące wymienione funkcje) możemy stworzyć kompletnie customowy set do dawless jamów. A jak jesteśmy przy takich rozwiązaniach, to nie sposób nie wspomnieć o mniej konwencjonalnych zastosowaniach syntezy jak analogowe maszyny perkusyjne Arturii, czyli DrumBrute i DrumBrute Impact.

W naszej ofercie znajdziesz również współczesne klasyki jak analogowe Novation Bass Station II i do cna cyfrowego Waldorfa Blofeld, współczesną wersję Microwave I i II, w postaci Waldorfa M, czy popularnego Virusa, ale w Waldorfowej skórze, popularniej znanego jako Waldorf Kyra.

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors