Czym jest przedwzmacniacz mikrofonowy?
Preamp, to inaczej preamplifier, czyli przedwzmacniacz. Zasadniczo urządzenie tego typu ma zamienić niskie napięcie wejściowe na wysokie, które będzie bardziej odporne na zakłócenia i odpowiednie do dalszego przetwarzania.
Idealny przedwzmacniacz powinien być liniowy (czyli mieć stałe wzmocnienie w całym zakresie pracy), mieć wysoką impedancję wejściową (będzie wymagał tylko minimalnej ilości prądu do wyczucia sygnału wejściowego) i niską impedancję wyjściową (kiedy prąd jest pobierany z wyjścia, jest minimalna zmiana napięcia wyjściowego). Stosuje się go w celu zwiększenia siły sygnału bez znacznego pogorszenia stosunku sygnału do szumu (SNR).
W systemie audio są one zwykle używane do wzmacniania sygnałów z przetworników analogowych jak np. mikrofonów do poziomu liniowego.
Ustaliliśmy więc najważniejsze. Preamp ma jeden główny cel – wzmocnienie sygnału. Oczywiście wybór konkretnego rozwiązania daje nam konkretne możliwości.
Rodzaje przedwzmacniaczy
Masz kolekcję wysokiej jakości mikrofonów? Posiadasz zestaw świetnych monitorów studyjnych? Jeśli dalej chcesz poprawić jakość swoich nagrań to możliwe, że nadszedł czas na wybór przedwzmacniacza. Najłatwiej skategoryzować je pod względem ilości “koloru” jaki otrzymamy, czyli jak bardzo to urządzenie zmieni sygnał wejściowy.
Jeśli chcielibyśmy wybrać taki, który wprowadzi jak najmniej zniekształceń, to najczęściej taki już posiadasz – wbudowany w swoim interfejsie audio. Jednak możesz potrzebować więcej wzmocnienia i wtedy dobrym wyborem jest np. elysia skulpter, który zapewni nawet dodatkowe 65dB. Dzięki temu nawet bardziej wymagające mikrofony jak dynamiczne i wstęgowe będą na odpowiednim poziomie.
Jeśli potrzebujesz trochę więcej charakteru i nadać trochę szlachetności brzmieniu to dobrym rozwiązaniem są preampy Focusrite ISA, które dzięki swojej konstrukcji dadzą nieco jaśniejsze i klarowniejsze brzmienie, które świetnie się sprawdza na wokalach, gitarach akustycznych, czy bębnach i zaoszczędzą przy okazji procesowania na dalszym etapie prac.
„Kolorowe” przedwzmacniacze mikrofonowe, takie jak WesAudio Phoebe, Heritage Audio HA73 Elite (lub praktycznie każdy przedwzmacniacz z „73” gdzieś w nazwie) lub Empirical Labs EL-9 MIKE-E, mają swoje charakterystyczne brzmienie. Oznacza to, że zmieniają one sygnał wejściowy poprzez wprowadzenie pewnej formy zniekształceń harmonicznych, czy to poprzez elektronikę, czy też zastosowanie transformatorów. Te harmoniczne często osładzają dźwięk, czyniąc go nieco bardziej złożonym i pozwalając mu znaleźć swoje miejsce w miksie łatwiej niż czysto podbity sygnał. Wstępne podbarwienie wpłynie na twoje opcje dalszego przetwarzania sygnału, ale możesz mieć pewność, że te preampy brzmią świetnie i mogą zaoszczędzić mnóstwo czasu w trakcie miksowania.
PRO TIP: Jeśli szukasz swojego pierwszego przedwzmacniacza to możesz wykonać jeden krok dalej i wybrać kompletny channel strip jak np. Heritage Audio Britstrip, czy Avalon VT-737sp. Dzięki temu otrzymasz nie tylko przedwzmacniacz, ale również np. bramkę, eq i kompresor, które pomogą uczynić nagrany sygnał praktycznie gotowym.
Czego szukać w przedwzmacniaczach?
Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę:
- Liczba kanałów – potrzebujesz jednego, dwóch, ośmiu, czy więcej kanałów? Bądź pewien, że dostaniesz tyle, ile potrzebujesz
- Typ – przedwzmacniacze lampowe i FET mają tendencję do bycia bardzo kolorowymi, podczas gdy wiele modeli półprzewodnikowych (szczególnie beztransformatorowych) jest czystszych w brzmieniu.
- Maksymalne wzmocnienie – podczas gdy mikrofony pojemnościowe mogą grać odpowiednio z 30dB-50dB wzmocnienia, mikrofony o niskiej wydajności i/lub wysokiej impedancji, takie jak dynamiczne i wstęgowe, zazwyczaj wymagają dużego wzmocnienia (50dB-70dB)
- We/Wy – oczywiście musisz mieć pewność, że możesz podłączyć swój sprzęt, ale takie rzeczy jak wbudowana konwersja cyfrowa mogą być naprawdę przydatne, zwłaszcza w przypadku 8-kanałowych przedwzmacniaczy, które łączą się cyfrowo np. przez ADAT lub Dante.
A co z formatem serii 500?
Chociaż istnieje od dawna, ta modułowa platforma zyskała zaskakującą popularność w ciągu ostatniej dekady, gdy więcej producentów ją przyjęło. Seria 500 składa się z małych modułów, które wsuwa się do oddzielnej obudowy jak np. Heritage Audio OST-4 lub WesAudio _Titan, które dostarczą zasilanie oraz. Główną zaletą serii 500 jest to, że każdy moduł jest znacznie tańszy niż jego standardowy odpowiednik w obudowie rack. Ostatecznie, pozwala to na stworzenie mieszanej kolekcji przedwzmacniaczy, korektorów, procesorów dynamiki i innego sprzętu zewnętrznego w przenośnym i przystępnym formacie.