Adam Jendryczka w teście opublikowanym na portalu Estrada i Studio podzielił się swoimi wrażeniami, na temat włoskiej klawiatury sterującej Studiologic SL88 Grand. SL 88 Grand wykorzystuje system ważonych klawiszy Ivory Touch wykonanych z drewna, aby nadać instrumentowi naturalny wygląd i autentyczne zachowanie klawiatury. Każdy z przycisków posiada 3 styki. W efekcie muzyk otrzymuje możliwość grania od najmniejszego pianissimo do najsilniejszego fortissimo. Poniżej kilka krótkich cytatów z testu Adama:
„Graded Hammer Action TP/40 Wood to pełnowymiarowy, 88-klawiszowy mechanizm, zbliżony swoją motoryką i wyważeniem do fortepianu. Gra na tym mechanizmie pozwala w dużym stopniu poczuć realistyczne odczucia, którą daje gra na akustycznym wzorcu. Mamy bardzo dobrą pracę mechaniki – między innymi wymyk klawisza (naturalny lekki skok przy zwalnianiu młoteczka), możliwość uzyskania szybkiej repetycji i płynnego glissanda, pozwalają odkryć zupełnie inny sposób gry i poruszania się po klawiaturze. Białe klawisze zbudowane są z litych kawałków drewna wraz z powłoką z Ivory, co ma dawać wrażenie pokrycia kości słoniowej. Każdy z przycisków ma trzy styki reagujące na sposób i siłę nacisku, i choć istnieją już na rynku nowsze klawiatury innych producentów, to firma Fatar i jej TP/40 Wood na pewno w niczym im nie ustępuje.”
„Zakres dynamiki jest prawie nieograniczony – od najcichszego pp (pianissimo) do najgłośniejszego ff (fortissimo) – słychać każdy niuans. Rozmiar klawiszy jest standardowy, bardzo zbliżony do tego, który spotkamy w akustycznych odpowiednikach. Nie ma tu mowy o złym osadzeniu klawiatury w obudowie, zbyt dużych szczelinach pomiędzy nimi, czy niewygodnej różnicy wysokości białych klawiszy względem czarnych. Powierzchnia klawiszy jest gładka, choć z bliska zauważyć można specyficzną strukturę ich budowy, co w dotyku daje wrażenie matowości.”
„Studiologic SL88 Grand to instrument stworzony z pasją, który trzeba pochwalić za kilka rzeczy, wyróżniających go spośród innych modeli master keyboardów na rynku. Jedną z nich jest klawiatura TP/40 Wood, nadal należąca do najlepszych na świecie. Ciekawie też zaprojektowano nowy system operacyjny, a sterowanie wieloma funkcjami jednocześnie za pomocą trzech dźwigni X/Y zasługuje na szczególną uwagę osób, które poszukują nowych, nieszablonowych sposobów sterowania ekspresją dźwięków. Mamy zatem instrument jednocześnie bardzo tradycyjny (w kwestii klawiatury), jak i nowoczesny (kontrolery X/Y), przystosowany do wymagań stawianych tego typu narzędziom przez profesjonalistów i osoby poszukujące czegoś z najwyższej półki jakościowej i funkcjonalnej. Swoisty minimalizm panelu czołowego sugeruje wyraźnie, że klawiatura przeznaczona jest dla artystów, którzy chcą się skupić głównie na samej grze, funkcje sterowania brzmieniem i innymi ustawieniami traktując jedynie pomocniczo.”
„Pod względem ceny SL88 Grand plasuje się na środku stawki, między Arturia KeyLab 88, a Kurzweil PC3LE 8, będąc od konkurentów nieco uboższą pod względem możliwości kontroli i dodatkowych funkcji, ale za to mając lepszą od nich klawiaturę (co, oczywiście, jest też kwestią osobistych preferencji). Z pewnością jednak te osoby, które chcą mieć podobny komfort gry, jak w instrumentach akustycznych, z całej trójki wybiorą Studiologic, głównie z uwagi na drewniane klawisze o zachowaniu bardzo zbliżonym do tego, który znają np. z fortepianu.”
Jak Studiologic SL88 Grand wypadł w teście Adama? Według nas bardzo pozytywnie! Jednak aby mieć pełen obraz zapraszamy do zapoznania się z pełnym testem. Można to zrobić klikając przycisk poniżej!