Audiotech logo

| Focusrite Scarlett Solo | Focusrite Scarlett Solo 2Gen | – test porównawczy E-Muzyk.eu

Interfejs audio Focusrite Scarlet solo pierwszej oraz drugiej generacji

Przemysław Ślużyński oraz Radek Barczak z portalu E-Muzyk.eu zrobili test porównawczy, dwóch interfejsów audio Focusrite Scarlett Solo, starszego (1Gen) oraz nowszego (2Gen). Czy faktycznie opłaca się, zakup nowej wersji interfejsu? Focusrite zapowiada, że Scarlett ma najszybsze sterowniki na rynku. Szybsze, niż RME i Universal Audio? I do tego stabilne? Jeśli tak, to robi się groźnie. Poniżej kilka cytatów z testu:

„Focusrite Scarlett to najpopularniejsze – nie tylko w Polsce – interfejsy audio na USB. Pierwsza seria łączyła dobre jak na tę klasę przedwzmacniacze mikrofonowe, sprawne i stabilne sterowniki oraz bardzo przyzwoite brzmienie. I to wszystko w bardzo korzystnej cenie i z sympatycznym nie-plastikowym dizajnem. W czym można było poprzednią serię poprawić? I w czym producent postanowił ją poprawić?”

„Podstawowa różnica, to nowy chip programowalnej matrycy obsługujący m.in. szynę komunikacyjną USB. I tu nie ma żartów – to zaprogramowana przez Focusrite matryca, która zmienia układ sił na rynku. RME już nie jest najszybszym interfejsem audio na rynku. Focusrite Scarlett – nawet najtańszy – jest szybszy umożliwiając pracę na buforze 16 sampli. Niestety, tylko na komputerach PC – na Macach minimalna artość to 32 sample. To chyba pierwszy przypadek, że komputery z systemem Windows wyprzedziły komputery Mac z systemami Mac OS X! Osobiście testowałem Focusrite Scarlett Solo 2. generacji (nowy model) na Presonus Studio One 2 na Apple MacBookPro Retina z i7, 8 GB RAM i dyskiem SSD z systemem Mac OS X 10.10 – bufor 32 sample można było użyć przy niewielkich kilkuścieżkowych projekcikach, ale normalna praca z miksem zaczynała się już od 64 sampli bufora, nawet z kilkunasto-ścieżkowymi projektami. Wynik lepszy, niż w Apogee Quartet, który w analogicznej sytuacji wymagał dla stabilnej pracy bufor minimum 128 sampli …”

„Ciekawostką jest również to, że nowy interfejs gwarantuje lepszą dynamikę – brzmieniowo jest minimalnie lepsza selektywność sygnałów. Wiecie, o co mi chodzi, prawda? Ma to ogromne znaczenie w trakcie miksowania i masteringu. Jakby większy “odstęp” między nagranymi i miksowanymi sygnałami… I to mimo faktu zastosowania identycznych przetworników analogowo-cyfrowych i cyfrowo-analogowych (Cirrus Logic CS4272). W pomiarach jest identycznie, ale w odsłuchach miksów, pracy na miksach i masterach różnica jest słyszalna. Natomiast przedwzmacniacze mikrofonowe nie mają słyszalnych różnic w brzmieniu. Przynajmniej ja ich nie słyszę. Ale preampy starej i nowej serii zachowują się nieco inaczej, gdyż poziomy GAIN w nowym modelu są jakby wyskalowane logarytmicznie, co daje większy komfort pracy. Fajną sprawą są 3 kolory podświetlenia potencjometrów GAIN – zielony świadczący o obecności sygnału na wejściu, pomarańczowy – poziom -3 dB oraz czerowny – poziom clip >0 dB.”

„Moim zdaniem zdecydowanie warto przesiadać się na nową serię interfejsów Focusrite Scarlett 2. generacji. To nowa jakość na rynku – nie tylko w klasie budżetowych interfejsów audio na USB. Focusrite zaproponował swoisty przełom i z pewnością sprowokował konkurencję do wzmożonych działań 🙂 Mogę się założyć, że kolejne targi Winter NAMM Show 2017 i Musikmesse 2017 to będzie wysyp interfejsów audio na USB.”

„Czyli co – interfejs idealny? Dla gitarzystów? Dla basistów? Dla wokalistów? Dla instrumentalistów? W sumie tak. Wejście instrumentalne działa, zwiększono analogowy headroom i prawdopodobnie czułość (ale to w innych modelach). Odsłuch słuchawkowy jest, jaki jest – na tyle, na ile pozwalają normy UE, bo przetwornice na pokładzie są i technologicznie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby były mocniejsze… Parę dni testów, również z absurdalnymi ustawieniami bufora, potwierdziło niezłą stabilność sterowników. Podczas testów okazało się, że wydajność sterowników nie zmieniła się drastycznie, doszły “tylko” nowe małe bufory, ale praca z małymi buforami jest możliwa, więc jednak coś tam poprawili. Możliwość ustawienia bufora wielkości 16 próbek to nowość (!!!) i tylko czekamy, aż dołączy konkurencja i będzie tylko lepiej. Focusrite pokazał, że można. Posiadaczy starych wersji, którzy “przypadkiem” teraz właśnie chcą je sprzedać, przepraszamy.”

Będzie ciężko o lepszą i bardziej rzetelną rekomendację! Czy uważasz że opłaca się, wymienić starego Scarletta Solo na nowy? My uważamy że jak najbardziej! Jednak zapraszamy do zapoznania się z pełnym testem. Możecie to zrobić klikając w przycisk poniżej!

Tych interfejsów nie ma już w sprzedaży, jednak jest dostępna ich nowa wersja na temat której więcej informacji znajdziesz poniżej!

Sprawdź inne testy/recenzje:

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors