Aktualności

Sontronics – wszystko co warto wiedzieć o mikrofonach

SONTRONICS – ABC MIKROFONÓW

Sontronics to brytyjska marka produkująca wysokiej klasy mikrofony. To co wyróżnia tę markę, to pasja do mikrofonów, świetne brzmienie, fakt iż konstrukcje są projektowane i wykonywane w Wielkiej Brytanii oraz dożywotnia gwarancja. Dlatego też korzystanie z mikrofonów Sontronics to  dożywotnia satysfakcja!

Przedstawiamy ABC mikrofonów, czyli wszystko co warto wiedzieć o mikrofonach, ich konstrukcji, charakterystykach, filtrach, padach, zasilaniu phantom, efekcie zbliżeniowym, czy o dobrych praktykach użytkowania. Miłej lektury! 

MIKROFONY POJEMNOŚCIOWE

Niektóre z najczęściej używanych mikrofonów do nagrywania wokali i instrumentów to mikrofony pojemnościowe (znane również jako kondensatorowe), które działają na zasadzie przetwarzania energii fal dźwiękowych na sygnał elektryczny.

W głowicy mikrofonu znajduje się kapsuła, która składa się z przedniej membrany (lub przetwornika) i tylnej płyty z dołączonym przewodem elektrycznym, zwykle pośrodku, ale czasami też na krawędzi.

Membrana jest wykonana jest z bardzo cienkiej folii, zwykle Mylaru, pokrytej warstwą złota. Kiedy ciśnienie dźwięku ze źródła dźwięku dociera do kapsuły, cienka membrana porusza się. Wynikające z tego zmiany wartości elektrycznej lub pojemności są przekazywane przewodem z kapsuły do elektroniki wewnątrz mikrofonu. W tym momencie bardzo słaby sygnał z kapsuły jest wzmacniany przez elementy w wewnętrznym obwodzie mikrofonu.

Mikrofony pojemnościowe są niezwykle czułe, dzięki czemu mogą szybko i dokładnie uchwycić dźwięk. Ich szerokie pasmo przenoszenia umożliwia im tworzenie bardzo naturalnych nagrań, które są wierne oryginalnemu dźwiękowi. Z tych powodów mikrofony pojemnościowe są najczęściej używane w studiach nagraniowych i innych profesjonalnych zastosowaniach, w których absolutna dokładność ma kluczowe znaczenie.

Niektóre mikrofony pojemnościowe wykorzystują dwie kapsuły ustawione tyłem do siebie, aby umożliwić mikrofonowi zbieranie dźwięku z 360° wokół niego. Zmiana sposobu, w jaki połączenie dwóch kapsuł odbiera dźwięk ze wszystkich stron, oznacza, że można zastosować wiele charakterystyk, takich jak dookólna i ósemkowa. Więcej o charakterystykach mikrofonów w dalszej części.

Mikrofony pojemnościowe Sontronics: Aria • DM-1B • DM-1S & DM-1T • Orpheus • STC-1 • STC-1S • STC-10 • STC-2 • STC-20 • STC-3X

MIKROFONY DYNAMICZNE

Kapsuła wewnątrz głowicy mikrofonu dynamicznego również zawiera membranę, ale zamiast montażu na płycie tylnej za pomocą przewodu łączącego, membrana w mikrofonie dynamicznym jest przymocowana do maleńkiej miedzianej cewki umieszczonej w polu magnesu.

Kiedy fale dźwiękowe docierają do membrany, wibruje i dlatego porusza cewkę, tworząc w ten sposób zmienny prąd w polu elektromagnetycznym.

Chociaż cewka jest malutka, jej masa oznacza, że kapsuła w mikrofonie dynamicznym reaguje wolniej niż w mikrofonie pojemnościowym i dlatego nie rejestruje tak wielu subtelnych szczegółów, zwłaszcza w najwyższych i najniższych częstotliwościach.

Niektóre mikrofony dynamiczne wykorzystują magnesy o niskiej sile, co oznacza, że mają słabą czułość i niski poziom wyjściowy, przez co mogą brzmieć nudno. Będziesz także potrzebował dużo dodatkowego wzmocnienia, aby uzyskać użyteczny sygnał. Jednak wszystkie dynamiczne kapsuły mikrofonowe Sontronics wykorzystują magnesy neodymowe o dużej mocy, które poprawiają nie tylko czułość wyjściową, ale także pasmo przenoszenia.

Mikrofony dynamiczne są zwykle bardziej solidne niż mikrofony pojemnościowe lub wstęgowe, dzięki czemu są znacznie mniej podatne na przypadkowe uszkodzenia. Często są zaprojektowane tak, aby zapewniać wysoki poziom sygnału przed wystąpieniem sprzężenia. Te czynniki doprowadziły do tego, że mikrofony dynamiczne są używane do wokali scenicznych i wielu innych zastosowań wzmacniających dźwięk na żywo.

Mikrofony dynamiczne Sontronics: Corona • Halo • Podcast Pro • Solo

MIKROFONY WSTĘGOWE

Mikrofon wstęgowy to inny rodzaj mikrofonu dynamicznego, ale zamiast cewki przymocowanej do membrany zawiera mikroskopijnie cienką pofałdowaną aluminiową wstęgę, zawieszoną w polu magnetycznym. Zwykle mikrofon wstęgowy jest otwarty na dźwięk z przodu i z tyłu, dając charakterystykę ósemkową lub dwukierunkową.

Mikrofony wstęgowe mają bardzo specyficzną charakterystykę częstotliwościową bezpośrednio związaną z masą aluminiowej wstęgi i jej niezdolnością do oscylacji przy bardzo wysokich częstotliwościach. W związku z tym pasmo przenoszenia wysokich częstotliwości ma tendencję do wycofywania się dość wcześnie w widmie audio, zwykle około 7 kHz. Ten charakter sprawia, że mikrofony wstęgowe doskonale nadają się do użytku z instrumentami akustycznymi (takimi jak skrzypce lub flet) ze względu na ograniczoną zdolność mikrofonu do odtwarzania wielu częstotliwości otoczenia lub odbitych, zapewniając bardzo autentyczny, „naturalny” efekt.

Mikrofony wstęgowe są szczególnie dobre do nagrywania wzmacniaczy do gitar elektrycznych, ponieważ moc wyjściowa głośników i charakterystyka częstotliwościowa mikrofonu są ściśle dopasowane.

Z biegiem czasu mikrofony wstęgowe zyskały reputację wyjątkowo delikatnych i historycznie nie zaleca się używania ich z bardzo głośnymi lub niskimi źródłami dźwięku. Ich niska czułość i słabe poziomy wyjściowe oznaczały, że do osiągnięcia rozsądnego poziomu wyjściowego wymagane były wysokie poziomy wzmocnienia, co prowadziło do trudności w osiągnięciu odpowiedniego stosunku sygnału do szumu. Jednak mikrofony wstęgowe Sontronics SIGMA 2, DELTA 2 i APOLLO 2 rozwiązują i eliminują te problemy poprzez dodanie 48-woltowego obwodu przedwzmacniającego, co zapewnia im znaczny wzrost czułości i możliwość odtwarzania stabilnych i spójnych wyników bez problemów z szumami mikrofonów wstęgowych.

Aluminiowa wstęga użyta do wykonania każdej kapsuły jest wykonana z jednego z materiałów o najniższej masie, zapewniając zarówno wiodące w swojej klasie pasmo przenoszenia, jak i bardzo wysoką czułość wyjściową. Co więcej, te trzy mikrofony, szczególnie DELTA 2, zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymać codzienne użytkowanie zarówno w studiu, jak i na żywo. Należy zauważyć, że sama wstęga, podobnie jak opony w samochodzie, będzie z czasem stopniowo się zużywała, ostatecznie rozciągając się poza użyteczne granice i wymagając niezbędnej wymiany.

Mikrofony wstęgowe Sontronics: Apollo 2 • Delta 2 • Sigma 2

MIKROFONY LAMPOWE

Mikrofon lampowy najczęściej odnosi się do mikrofonu pojemnościowego, który wykorzystuje małą lampę próżniową w swojej elektronice wzmacniającej.

Lampa próżniowa to przestarzały element elektroniczny, który w latach pięćdziesiątych został zastąpiony tranzystorem „półprzewodnikowym”. W porównaniu z przestarzałą lampą tranzystor został opracowany jako znacznie bardziej niezawodne urządzenie, które można było konsekwentnie i dokładnie produkować masowo w ogromnych ilościach. Jednak pomimo ulepszeń i wydajności wprowadzonych przez tranzystor, lampa próżniowa nadal utrzymuje swoje miejsce w sercach wielu audiofili, dzięki pewnym bardzo specyficznym i pewnym niespecyficznym cechom.

Jedną z kluczowych cech lampy próżniowej jest dodanie zniekształceń harmonicznych do sygnału. To nie jest przester typu „heavy metal overdrive”, ale coś bardzo subtelnego, delikatnego i bardzo przyjemnego dla ludzkiego ucha.

Poddane wysokim poziomom ciśnienia akustycznego (SPL) lampy próżniowe wykazują naturalną kompresję, co daje sygnał wyjściowy pełen energii i balansu tonalnego. Często wydaje się, że pasmo przenoszenia niskich częstotliwości brzmi silniej niż wysokie częstotliwości, co prowadzi do opisania mikrofonów lampowych jako „ciepłych”.

Warto zauważyć, że większość kultowych i najbardziej pożądanych studyjnych mikrofonów pojemnościowych w stylu vintage to wszystkie modele lampowe, dlatego nie ma wątpliwości, że istnieje również pewien stopień nostalgii, który nadal wpływa na popularność lampy próżniowej.

Ponieważ lampy próżniowe do działania wymagają zasilaczy wysokonapięciowych, naturalnie zwiększa to poziom „szumu własnego” mikrofonu, co jest bardzo częstym problemem związanym z zabytkowymi mikrofonami lampowymi. Jednak wysokiej jakości nowoczesne obwody elektroniczne, których Sontronics używa zarówno w Arii, jak i Mercurym, są fachowo zaprojektowane, aby zapewnić klasyczne brzmienie lampy próżniowej, ale z minimalnym szumem własnym.

Lampa próżniowa ma skończoną żywotność i będzie wymagała wymiany, jeśli mikrofon zacznie wykazywać szum lub jego reakcja dźwiękowa zmieni się w jakikolwiek sposób, często wskazywaną przez utratę sygnału wyjściowego o niskiej częstotliwości.

Mikrofony lampowe Sontronics: Aria • Mercury • Mercury Vintage Edition

CHARAKTERYSTYKI MIKROFONÓW

KARDIOIDA

Kardioidalny wzór przechwytuje dźwięk ze źródła, na które jest skierowany, ale oferuje również stopniowe odrzucanie dźwięków z boku i bardzo mały wpływ dźwięków z tyłu. Przedstawiona na wykresie reakcja odbioru przypomina kształt serca, stąd „kardioidalna”. Mikrofony kardioidalne są idealne do nagrywania wokali i słów mówionych, gitary, fortepianu, wzmacniacza gitarowego, smyczków i innych instrumentów.

DOOKÓLNA

Wzorzec dookólny odbiera dźwięk równomiernie ze wszystkich kierunków, jak duża kula wokół głowy mikrofonu. Ta charakterystyka jest przydatna do nagrywania grup, zespołów i chórów, do używania jako overhead na dużym instrumencie, takim jak fortepian lub zestaw perkusyjny, a także do uchwycenia naturalnej atmosfery pomieszczenia lub przestrzeni występu.

ÓSEMKOWA

Innym typowym wzorem biegunowym jest ósemka, która odbiera jednakową odpowiedź z przodu i z tyłu mikrofonu z całkowitym odrzuceniem po bokach. Pojedynczy mikrofon ósemkowy może zapewnić bardzo intymną reprodukcję śpiewanego wokalu lub instrumentów solowych, a także do użytku w zastosowaniach stereo, w których krytyczne jest odrzucenie dźwięku i szumów poza osią. Mikrofon ósemkowy może być używany w połączeniu z mikrofonem kardioidalnym w technice stereo mid-side.

Kontrolując napięcie i znoszenie się fazy w kapsule, możliwe jest tworzenie innych rodzajów charakterystyk, takich jak subkardioidalny, hiperkardioidalny i superkardioidalny.

HIPERKARDIOIDA

Siedząc między kardioidą a ósemką, hiperkardioida zapewnia dobre tłumienie boczne i bardziej płaską charakterystykę częstotliwościową (w porównaniu ze zwykłą kardioidą), mając jednocześnie niską wrażliwość na dźwięki dochodzące z tyłu mikrofonu. Użyj tego wzorca, jeśli potrzebujesz większego skupienia się na konkretnym źródle, takim jak nagrywanie hi-hatu w zestawie perkusyjnym lub skrzypiec w kwartecie smyczkowym.

SUBKARDIOIDA

Znajdując się gdzieś pomiędzy kardioidą a charakterystyką dookólną, subkardioidalny wzór zmniejsza poziom efektu zbliżeniowego (patrz poniżej), jednocześnie utrzymując doskonałe odrzucanie poza osią. Ten wzorzec jest przydatny, jeśli wokalista ma zwyczaj poruszania się podczas śpiewania, utrzymując sygnał tak skupiony i nieprzerwany, jak to tylko możliwe.

SUPERKARDIOIDA

Ten wzór jest powiązany zarówno z kardioidą, jak i hiperkardioidą, ale ma jeszcze ściślejszy odbiór z większym odrzuceniem po bokach i niewielkim odbiorem z tyłu. Jest idealny do użytku na scenie, ponieważ zapewnia również doskonałe odrzucanie sprzężeń. Ten wzór znajdziesz w kapsule używanej w najlepiej sprzedających się mikrofonach dynamicznych Sontronics: Podcast Pro, Solo, Halo i Corona.

EFEKT ZBLIŻENIOWY

Często mówiąc o umieszczeniu mikrofonu, usłyszysz termin „efekt zbliżeniowy”. Jest to zjawisko, którego doświadczasz, gdy mikrofon o charakterystyce kardioidalnej jest przesuwany bliżej źródła dźwięku (lub gdy źródło zbliża się do mikrofonu), a jego odpowiedź basowa wzrasta. Podczas nagrywania wokali wokalista może zbliżyć się do mikrofonu i uzyskać bogatszy, bardziej intensywny dźwięk. Jest to również klasyczna technika dla lektorów, aby brzmieć głębiej i bardziej intymnie. Jeśli odczuwasz zbyt duży efekt zbliżeniowy, ale nie chcesz zmieniać pozycji mikrofonu, możesz skorzystać z filtru górnoprzepustowego mikrofonu (patrz poniżej), który można znaleźć w większości mikrofonów pojemnościowych Sontronics.

PAD & FILTR

Ponieważ instrumenty i głosy mogą bardzo różnić się charakterem (podobnie jak metody, za pomocą których można je uchwycić), musisz być elastyczny. Aby mikrofony Sontronics były tak wszechstronne, jak to tylko możliwe i aby pomóc ci uzyskać najlepsze możliwe nagrania za każdym razem, większość mikrofonów Sontronics posiada filtry i tłumienie (pady) lub elementy sterujące padami.

FILTR DOLNOZAPOROWY/GÓRNOPRZEPUSTOWY

Filtr dolnozaporowy (lub górnoprzepustowy) ogranicza emisję niższych częstotliwości przechwytywanych przez mikrofon. Jak wspomniano powyżej, jest to szczególnie przydatne, gdy efekt zbliżeniowy może nie być pożądany lub gdy są wychwytywane dźwięki o niskiej częstotliwości, takie jak wibracje lub odległy szum uliczny. Jest to również bardzo przydatne, gdy źródło dźwięku ma niewielką lub niską częstotliwość wyjściową. W takim przypadku można włączyć filtr, aby dodać definicję do nagrania, jednocześnie ograniczając niepożądane szumy.

STEROWANIE TŁUMIENIEM / PADEM

Przełącznik pad służy do tłumienia (lub zmniejszania) czułości mikrofonu o określoną liczbę decybeli (zwykle -10 lub -20 dB). Jest to bardzo przydatne podczas nagrywania głośnego źródła dźwięku (na przykład trąbki granej bezpośrednio przy mikrofonie), które mogłoby przeciążyć wrażliwą wewnętrzną elektronikę i spowodować nieprzyjemne zniekształcenia. W takim przypadku pad można włączyć, aby zmniejszyć poziom dźwięku przechwytywanego przez mikrofon, jednocześnie pozwalając mu na wychwycenie i odtworzenie charakterystyki instrumentu.

ZASILANIE PHANTOM

Każdy mikrofon z aktywnym obwodem elektronicznym (w tym wszystkie mikrofony pojemnościowe i wstęgowe firmy Sontronics) będzie wymagał przesłania prądu stałego do mikrofonu przez trzeci pin kabla XLR.

Większość interfejsów audio, kart dźwiękowych i mikserów oferuje opcję zasilania fantomowego, zwykle przez przełącznik oznaczony jako 48 V (nawet jeśli niektóre interfejsy nie dostarczają nawet połowy tego napięcia!).

Jeśli używasz mikrofonu pojemnościowego lub wstęgowego marki Sontronics, po prostu upewnij się, że zasilanie phantom jest włączone, aby wewnętrzny obwód mikrofonu był zasilany, a mikrofon działał idealnie!

Mikrofony Sontronics Aria i Mercury są dostarczane z własnym zasilaniem i nie wymagają zasilania phantom. Upewnij się, że urządzenie ma wyłączone zasilanie phantom podczas korzystania z tych mikrofonów, aby nie zaszkodzić ich wewnętrznej elektronice.

phantom

PIELĘGNACJA I CZYSZCZENIE

Teraz bez względu na to, ile mikrofonów masz w swojej konfiguracji, ważne jest, aby traktować je ostrożnie, aby nadal działały z pełnym potencjałem tak długo, jak to możliwe.

Nabierz zwyczaju wycierania mikrofonu czystą, suchą szmatką po każdej sesji.

Kwas z twoich odcisków palców może zacząć wchłaniać się w powierzchnię korpusu mikrofonu, prowadząc do korozji, więc regularne czyszczenie mikrofonu za każdym razem, gdy będziesz dotykać mikrofonu, zapobiegnie temu zjawisku.

Kurz i brud mogą osadzać się na delikatnej powierzchni kapsuły, która jest tak mikroskopijnie cienka, że nie da się jej wyczyścić. Nagromadzenie brudu i wysuszonej wilgoci może zatrzymać reakcję kapsuły na nadchodzące fale dźwiękowe i doprowadzić do przytłumionego lub rozmytego dźwięku.

Pomiędzy sesjami trzymaj mikrofon przykryty, aby chronić go przed kurzem w powietrzu, i zawsze używaj pop filtra podczas nagrywania wokali, aby zmniejszyć ilość wilgoci dostającej się do mikrofonu.

Podobnie jak w przypadku każdego sprzętu elektronicznego, należy zrobić wszystko, aby chronić swój mikrofon przed ekstremalnymi temperaturami i wilgocią.

Używanie zimnego mikrofonu (w zimnym pomieszczeniu lub przyniesionego do studia z chłodni) do nagrywania wokali spowoduje kondensację na korpusie mikrofonu i elektronice wewnątrz, co może prowadzić do korozji, uszkodzenia kapsuły i zwarcia.

Related Posts