Czym jest stage piano?
Stage piano, czyli sceniczne pianino cyfrowe, czy też klawiatura sceniczna, to instrument klawiszowy wyposażony (w przeciwieństwie do klawiatury MIDI) w swoje własne brzmienia. Z racji zastosowania jest zdecydowanie bardziej mobilny i przygotowany do transportu, gdyż jest swoistym rozwiązaniem all in one. Nie przeszkadza to jednak w wiarygodnym odwzorowaniu gry na prawdziwym pianinie, czy syntezatorach.
To doskonałe rozwiązanie dla początkujących pianistów, z uwagi na znacznie niższą cenę i brak konieczności serwisowania oraz strojenia instrumentu.
Jako Audiotech posiadamy w swojej ofercie serię stage piano „Numa” – włoskiej marki Studiologic, należącej do jednego z najbardziej uznanych producentów instrumentów klawiszowych na świecie – firmy FATAR, a także nowoczesne rozwiązania Arturia, która weszła w świat klawiatur scenicznych z przytupem.
Rodzaje klawiatur stage piano
Niezwykle istotną częścią stage piano, jest rodzaj klawiatury. Na rynku znajdziemy stage piano z klawiaturami synth-action, ważonymi, półważonymi oraz młoteczkowymi. Poniżej znajdziecie krótką charakterystykę każdego z tych typów.


Klawiatura synth-action, tzw. syntezatorowa cechuje się lekkimi, plastikowymi klawiszami z przyczepionymi sprężynami, które nie stawiają praktycznie żadnego oporu podczas gry. Jest to jeden z najpopularniejszych typów klawiszy wybieranych przez początkujących muzyków. Powodem jest niska cena oraz duża lekkości gry, którą oferują. Nazwa klawiatury synth-action wynika z faktu, że jest ona wykorzystywana w większości syntezatorów.
Klawiatury ważone są rozwiązaniem zaawansowanym. Do klawiszy dołączone są mocniejsze sprężyny oraz specjalne ciężarki, mające za zadanie przybliżyć sposób gry z jakiego znane są instrumenty akustyczne. Klawiatura taka stawia już większy opór, dzięki czemu możliwe jest lepsze kontrolowanie dynamiki gry. System taki znajdziemy w instrumentach Studiologic Numa X Piano 73 i 88.

Kompromisem pomiędzy klawiaturami ważonymi, a synth-action, są klawiatury półważone. Stosuje się w nich lżejsze ciężarki i sprężyny, jednak w dalszym ciągu jest obecny opór podczas gry. Klawiatura tego typu znajduje się w instrumentach Numa Compact 2, Numa Compact 2x czy Arturia AstroLab 61.
Najbardziej zbliżoną klawiaturą do instrumentów akustycznych jest klawiatura młoteczkowa, którą znajdziesz w Studiologic Numa X Piano GT czy flagowym Arturia AstroLab 88. Zamiast ciężarków i sprężyn, obecne są młoteczki sterujące pracą klawiszy. Klawiatury te są najczęściej wybieranym rodzajem przez profesjonalnych pianistów. Ze względu na najbardziej skomplikowany mechanizm wykonania, są też najdroższym z dostępnych rozwiązań.
Warto również zwrócić uwagę na to, czy klawiatura jest dynamiczna. O ile przy trzech ostatnich typach klawiatur, raczej nie spotkamy się z takim problemem, o tyle niektóre klawiatury syntezatorowe mogą nie reagować na siłę nacisku. Działanie klawiszy polega wtedy na zasadzie włącznika on/off co sprawia, że zagrany dźwięk będzie zawsze o takiej samej głośności – niezależnie czy zagramy go mocno, czy delikatnie.
Rozmiary klawiatur
Pełnowymiarowe klawiatury stage piano posiadają 88 klawiszy. Producenci oferują także modele z mniejszą ilością, taką jak 73, czy 61 klawiszy. Okrojone wersje mogą posiadać dodatkowe przyciski, dzięki którym możliwa jest zmiana zakresu oktaw obejmowanych przez klawiaturę. Pozwala to grać całym zakresem dźwięków instrumentu na mniejszej ilości klawiszy.
Funkcje stage piano
W zależności od modelu pianina cyfrowego, możemy się spotkać z dodatkowymi funkcjami instrumentu, takimi jak:
Aftertouch – czułość pianina na docisk wciśniętego już klawisza. Funkcja ta umożliwia np. na uzyskanie efektu wibrato zagranego dźwięku, bądź jego silniejsze zaakcentowanie.
Mod wheel – pokrętło, odpowiedzialne za modulację zagranych dźwięków.
Pitch wheel – pokrętło, za pomocą którego możemy płynnie zmieniać wysokość zagranego dźwięku.
Sound banks – dodatkowe banki brzmień instrumentów, takich jak elektryczne pianino, organy, brzmienia syntetyczne czy nawet gitara.
Audio over USB – dzięki wbudowanemu w instrument interfejsowi audio, możliwe jest przesłanie do komputera lub innego urządzenia, cyfrowego sygnału za pośrednictwem kabla USB – pomijając zewnętrzny interfejs oraz kable instrumentalne.
Sekcja efektów – w zależności od instrumentu, można znaleźć na pokładzie różne efekty, które pozwolą wzbogacić brzmienie, dodać przestrzeni lub przetworzyć je w jakiś konkretny, kreatywny sposób
Equalizer – pozwoli dostosować brzmienie w konkretnych pasmach
Kompresor – jeżeli zajdzie taka potrzeba, niektóre instrumenty pozwalają na skorzystanie z kompresora, który może wyrównać dynamikę gry, a w skrajnych przypadkach może to być kompresor/limiter, który zadba o to aby nie przesterować wyjścia zbyt ekspresyjną grą
