Audiotech logo

Jak działa tryb AIR w Focusrite?

“AIR” to jeden z trybów, który charakteryzuje sprzęt od Focusrite. To dzięki niemu możemy dodać nagraniu powietrza. W czwartej generacji Scarlett pojawiła się druga opcja, tym razem dodając charakteru i ciepła.

Skąd wzięła się nazwa “AIR” ?

Pierwszym komercyjnym produktem Focusrite był korektor i przedwzmacniacz zaprojektowany przez Ruperta Neve, dla Sir George’a Martina do użytku w studiach AIR. Urządzenie to nosiło nazwę ISA 110 i łączyło klasyczny korektor Neve z wysokodajnym wzmacniaczem mikrofonowym. Po przeprojektowaniu Focusrite Forte na Focusrite Console Studio, sygnatura dźwiękowa ISA 110 odgrywała ważną rolę, a po 15 latach przedwzmacniacz został stworzony jako samodzielna jednostka.

focusrite studio stół mikserski

Jak działa "AIR"?

Unikalna impedancja wyjściowa transformatora działa w ścisłej współpracy z impedancją wyjściową mikrofonu, tworząc dynamiczną interakcję elektryczną. To właśnie ta zależność sprawia, że transformator potrafi subtelnie podkreślić szczegóły w brzmieniu mikrofonu. Transformator zaprojektowany z myślą o niskich zniekształceniach i wysokiej liniowości wpływa na klarowność dźwięku. Dzięki temu sygnał jest przekazywany z minimalnym poziomem zniekształceń harmonicznych, co pozwala zachować naturalny charakter nagrania. Jednym z najbardziej unikalnych aspektów transformatora jest jego charakterystyka częstotliwościowa. Znaczenie tutaj ma rezonans transformatora, który powoduje subtelne podbicie w zakresie wyższych częstotliwości.

focusrite isa 110

Jaka jest różnica między “AIR” w Scarlett a Clarett+?

Choć działanie trybu w obu interfejsach ma ten sam cel, różni się istotnie pod względem realizacji i wpływu na dźwięk. W interfejsach Scarlett funkcję tę obsługuje analogowy obwód, warto tutaj podkreślić że nie ma tutaj procesora DSP i działających w tle wtyczek. Natomiast w Clarett+ cały obwód został żywcem wyciągnięty z przedwzmacniacza mikrofonowego ISA 110. Gdy funkcja Air jest aktywna, Clarett+ zmienia impedancję wejściową z 6,2 kΩ na 2,2 kΩ, co wpływa na interakcję między mikrofonem a obwodem przedwzmacniacza. Oprócz tego analogowe filtry zapewniają podbicie o 4 dB przy 24 kHz. W przypadku wejść liniowych i instrumentalnych impedancja pozostaje niezmieniona, a zmiany dotyczą jedynie pasma przenoszenia, które również zyskuje podbicie o 4 dB przy 24 kHz.

Najświeższe aktualności:

Bądź na bieżąco ze światem dźwięku.

Jeśli chcesz być na bieżąco z premierami, promocjami i najciekawszymi materiałami edukacyjnymi – zapisz się do naszego newslettera. Co miesiąc otrzymasz naszą selekcję recenzji, tutorialów i newsów ze świata audio!

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors