Skąd wzięła się nazwa “AIR” ?
Pierwszym komercyjnym produktem Focusrite był korektor i przedwzmacniacz zaprojektowany przez Ruperta Neve, dla Sir George’a Martina do użytku w studiach AIR. Urządzenie to nosiło nazwę ISA 110 i łączyło klasyczny korektor Neve z wysokodajnym wzmacniaczem mikrofonowym. Po przeprojektowaniu Focusrite Forte na Focusrite Console Studio, sygnatura dźwiękowa ISA 110 odgrywała ważną rolę, a po 15 latach przedwzmacniacz został stworzony jako samodzielna jednostka.
Jak działa "AIR"?
Unikalna impedancja wyjściowa transformatora działa w ścisłej współpracy z impedancją wyjściową mikrofonu, tworząc dynamiczną interakcję elektryczną. To właśnie ta zależność sprawia, że transformator potrafi subtelnie podkreślić szczegóły w brzmieniu mikrofonu. Transformator zaprojektowany z myślą o niskich zniekształceniach i wysokiej liniowości wpływa na klarowność dźwięku. Dzięki temu sygnał jest przekazywany z minimalnym poziomem zniekształceń harmonicznych, co pozwala zachować naturalny charakter nagrania. Jednym z najbardziej unikalnych aspektów transformatora jest jego charakterystyka częstotliwościowa. Znaczenie tutaj ma rezonans transformatora, który powoduje subtelne podbicie w zakresie wyższych częstotliwości.
Jaka jest różnica między “AIR” w Scarlett a Clarett+?
Choć działanie trybu w obu interfejsach ma ten sam cel, różni się istotnie pod względem realizacji i wpływu na dźwięk. W interfejsach Scarlett funkcję tę obsługuje analogowy obwód, warto tutaj podkreślić że nie ma tutaj procesora DSP i działających w tle wtyczek. Natomiast w Clarett+ cały obwód został żywcem wyciągnięty z przedwzmacniacza mikrofonowego ISA 110. Gdy funkcja Air jest aktywna, Clarett+ zmienia impedancję wejściową z 6,2 kΩ na 2,2 kΩ, co wpływa na interakcję między mikrofonem a obwodem przedwzmacniacza. Oprócz tego analogowe filtry zapewniają podbicie o 4 dB przy 24 kHz. W przypadku wejść liniowych i instrumentalnych impedancja pozostaje niezmieniona, a zmiany dotyczą jedynie pasma przenoszenia, które również zyskuje podbicie o 4 dB przy 24 kHz.