Audiotech logo

EVE Audio SC-204 | EVE Audio TS-107 – Aktywne monitory studyjne bliskiego pola z subwooferem test E-Muzyk.eu

Radek Barczak w teście opublikowanym na portalu E-Muzyk. eu podzielił się swoimi wrażeniami, na temat testowanego zestawu aktywnych monitorów bliskiego pola z subwooferem EVE Audio SC204 + EVE Audio TS107. Monitory i subwoofery Eve Audio mają kilka szczególnych cech. Założyciel firmy – Roland Stenz – przyjął, że wszystkie monitory mają być wyposażone w cyfrowe układy DSP. Dźwięk jest przetwarzany z analogowego sygnału na cyfrowy przez przetworniki analogowo-cyfrowe w parametrach 24-bit/192 kHz. Algorytmy m.in. korekcyjne są realizowane cyfrowo, po czym na końcówki mocy, po filtrze dzielącym pasmo dźwięk jest przetwarzany z cyfry na analog. Tak jest we wszystkich monitorach Eve Audio. Poniżej kilka cytatów z testu Radka: 

„Jeśli subwoofer ma służyć do głośnego miksowania, to bez adaptacji “se-ne-da”. Ale jeśli chcemy mieć kontrolę najniższego pasma bardziej komfortową niż na słuchawkach – bo na przykład dla mnie praca w słuchawkach to męcząca… ostateczność – to Eve Audio TS-107 okazuje się niezłą opcją! Dlaczego? Jako konstrukcja zamknięta TS-107 sprawia wrażenie subbasu  bardziej “odpornego” na nierównomierności pomieszczenia. Warunek – nie stawiamy suba przy ścianie, a już na pewno nie w kącie. Postawiłem subwoofer przy biurku, na wysokości swojego fotela w odległości około 2 metrów od ściany. Podział pasma ustawiłem w subwooferze na rekomendowane dla SC-204 80 Hz – sygnał wychodzący na monitory szerokopasmowe z subwoofera był od dołu podcięty @80 Hz (włączony filtr). Okazało się, że grając na niewielkim i umiarkowanym poziomie głośności, bardziej do kontroli basu sygnałów i impulsów niż kształtowania brzmienia dołu, nie pojawiały się w moim pokoju drastyczne nierównomierności! A pełne pasmo od nieco poniżej 40 Hz (36 Hz @-3 dB) w dole do 21 kHz w górze jest przez taki system 2+1 bardzo uczciwie przetwarzane. Wprawdzie producent sugeruje TS-107 do pomieszczeń o powierzchni do 15m2, ale przecież im większe pomieszczenie, tym lepiej. Nie chodzi przecież o to, by subwooferem kruszyć ściany. Co więcej, podpięcie SC-204 do subwoofera wspaniale wpłynęło również na brzmienie satelitek, które nagle jakby odzyskały dynamikę w środkowym paśmie – należy zwrócić uwagę, że 4-calowy woofer przetwarza całe pasmo poniżej 3 kHz! Dla osób, które nie pracowały nigdy na wysokotonowych przetwornikach tego typu wrażeniowo może się wydawać, że górne pasmo jest “podbite”. W rzeczywistości pasmo jest wyrównane, a takie wrażenie bierze się z szybkości i dokładności w przetwarzaniu impulsów i transjentów przez quasi-wstęgowy przetwornik AMT. Testowany komplet ma przy tym świetną głębię sterofonii i cudownie oddaje plany dźwiękowe. Zupełnie, jak moje SC-207. Jedyną rzeczą, która nie do końca mi odpowiadała w testowanym zestawie, to jakby nieznaczne opóźnienie impulsów basu reprodukowanego przez subwoofer, ale to zapewne również “odpowiedź pomieszczenia” i brak przyzwyczajenia do pracy z subwooferem. Muszę to zmienić. Punktowość i selektywność basu jest za to wręcz zaskakująca. Wzorcowa. Ma się wrażenie swoistej “lupy” zwiększającej dokładność tego pasma…”

„W każdym razie, zestaw 2+1 składający się z dwóch SC-204 i suba TS-107 okazał się w niezaadaptowanym pomieszczeniu o wiele lepszym rozwiązaniem, niż parka moich SC-207! Zaskakujące, ale prawdziwe… A wynika to z tego, że poziom najniższego pasma ma w przypadku systemu 2+1 oddzielną regulację. W parze klasycznych monitorów studyjnych zmniejszając głośność, zmniejszamy ją dla całego pasma…”

„Zaskakujące jest również i to, że SC-204 grają tak wyrównanym pasmem… Mam wrażenie, że bardziej wyrównanym, niż moje SC-207, choć dynamika jest lepsza w dużych monitorach. Nie można przy tym zapomnieć, ze testowany zestaw 2+1 jest WYBITNIE systemem bliskiego pola. Nie oczekujmy podobnego poziomu ciśnienia akustycznego generowanego przez SC-204, co w przypadku monitorów z większą membraną, choć już sam poziom dolnego pasma można na TS-107 uzyskać efektywniejszy, niż w moich SC-207. Niby taka sama średnica przetwornika, ale przecież w 2-drożnych monitorach ten przetwornik jest zmuszany do znacznie większego wysiłku.”

„Przyznaję, że gdy otrzymałem do testów zestaw składający się z parki tak małych satelitek z subwooferem, byłem dość sceptyczny… W końcu od zawsze pracuję na 2-drożnych monitorach, bez subwoofera. To doświadczenie, jakim była 8-dniowa zaledwie – ale intensywna – praca na parce Eve Audio SC-204 z subwooferem TS-107, w kompletnie niezaadaptowanym akustycznie pomieszczeniu, zmieniło moje podejście do systemów 2+1. Może to wynik specyficznej konstrukcji subwoofera o konstrukcji zamkniętej, z membraną bierną zamiast klasycznych otworów bass-reflex, ale ten zestaw sprawdził się doskonale. Lepiej, niż klasyczne monitory 2-pasmowe. Po podłączeniu SC-204 do suba, niewielkie satelitki, którym zdjęto z barków konieczność przetwarzania pasma poniżej 80 Hz zyskały na dynamice w środku pasma. Z ciekawości podłączyłem pod subwoofer również swoje SC-207 – również zyskały na lekkości brzmienia i dynamice w środkowym paśmie! Choć pod względem mocy chyba raczej do moich monitorów będzie pasować model TS-108… Już chyba wiem, co będę musiał przetestować w najbliższym czasie.”

Wydaje nam się, że ten zestaw EVE Audio wypadł naprawdę bardzo dobrze, i przyda się nie jednej osobie do studia domowego jak i do profesjonalnego studia. Nie mniej jednak warto zapoznać się z pełnym testem Radka, można to zrobić klikając przycisk poniżej!

Więcej informacji na temat monitorów EVE Audio SC204 oraz subwoofera EVE Audio TS107 znajdziesz poniżej. Miłego!

Sprawdź inne testy/recenzje:

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors