Audiotech logo

Czym są monitory studyjne?

Monitory studyjne lub monitory odsłuchowe to specjalny rodzaj kolumn głośnikowych dedykowanych do pracy przy obróbce dźwięku w studiu. Ich zwiększona wydajność, możliwości oraz jakość podzespołów powoduje, że odtwarzany przez nie materiał nie jest skompresowany oraz nie jest zmieniona jego charakterystyka brzmieniowa. Dzięki temu dużo łatwiej można ocenić jakość surowego nagrania instrumentów, wokali czy innych źródeł, aby poddać je dalszej obróbce i zamienić w kompletne, świetnie brzmiące utwory.

Na rynku można znaleźć zarówno aktywne monitory studyjne, które posiadają wbudowane wzmacniacze, jak i monitory pasywne, w których wzmacniacz znajduje się poza obudową. Jeśli poszukujemy rozwiązania do pracy w domu to najczęściej wybierać będziemy niewielkie monitory bliskiego pola, a w przypadku większych przestrzeni możemy wybrać monitory, które będą miały dedykowane głośniki dla średnich i niskich częstotliwości. Coraz popularniejsze są również wbudowane procesory DSP, które potrafią zwiększyć możliwości kolumn. Każdy styl i konfiguracja monitorów ma swoje zalety.

Rozmiar monitora studyjnego i konfiguracja obudowy

Monitory studyjne występują w różnych konfiguracjach – od małych monitorów studyjnych bliskiego pola, spopularyzowanych w późnych latach 70-tych przez Yamahę NS-10, do większych, trójdrożnych monitorów studyjnych takich jak na przykład EVE Audio SC4070. Większość monitorów studyjnych jest zaprojektowana tak, aby zapewnić jak najmniej podkoloryzowany dźwięk. Zazwyczaj zawierają one oddzielny głośnik niskotonowy (woofer) dla niskich częstotliwości i głośnik wysokotonowy (tweeter) dla wysokich częstotliwości. Rozmiar głośnika niskotonowego określa zakres i klarowność basu oraz niższego zakresu pasma średniego.

EVE Audio - Roland Stenz & Kerstin Mischke

Zależnie od potrzeb możemy wybrać kolumny z różnym rozmiarem głośników niskotonowych – w przypadku KRK Rokit od 5 do nawet 10 cali. Dodatkowe głośniki w monitorach studyjnych przeznaczonych dla średnich częstotliwości pozwalają monitorowi bardziej efektywnie wyrazić cały zakres częstotliwości, ale koszt i rozmiar mogą uczynić zbyt duże monitory studyjne niepraktycznymi dla mniejszych studiów nagraniowych i studiów domowych.

Aktywne monitory studyjne vs. pasywne monitory studyjne

Istnieją dwa podstawowe typy monitorów studyjnych: aktywne i pasywne monitory studyjne. Chociaż aktywne monitory studyjne po raz pierwszy zyskały popularność na początku lat 2000, w tym momencie są najpopularniejszym wyborem. Monitory te zazwyczaj posiadają aktywne zwrotnice i wiele wbudowanych wzmacniaczy, które są zaprojektowane tak, aby zapewnić idealną moc każdemu pojedynczemu głośnikowi. Aktywne monitory studyjne, takie jak modele z serii KRK Rokit, czy EVE Audio z serii SC, mogą również zawierać proste korektory i regulatory wzmocnienia, które pozwalają dostosować się do nierówności częstotliwości w pomieszczeniu.

Pasywne monitory studyjne są dziś stosunkowo rzadkie, ale niektórzy realizatorzy wciąż pozostają przy tej opcji. Chociaż wymagają one oddzielnych wzmacniaczy, brak elektroniki na pokładzie może przyczynić się do lepszego dźwięku oraz ułatwi zabudowę kolumn w większych studiach.

Eve audio SC307
krk goaux 3

Mobilne monitory odsłuchowe

Dodatkowo, ciekawym rozwiązaniem mogą być kompaktowe, mobilne monitory odsłuchowe jak np. KRK z serii GoAux, czy EVE Audio SC203. Są na tyle małe, że w wygodny sposób można te transportować i przekształcić dowolną przestrzeń w swoje studio! Jest to idealne rozwiązanie dla wszystkich mobilnych muzyków, inżynierów dźwięku, montażystów, czy szeroko pojętych twórców contentu.

Subwoofery i systemy dźwięku przestrzennego

Subwoofery stają się coraz bardziej powszechne w nowoczesnych studiach nagraniowych, zarówno w przypadku standardowego miksowania stereo, jak i produkcji multimediów z dźwiękiem przestrzennym jak Dolby Atmos. Dodanie studyjnego subwoofera do stereofonicznej pary monitorów studyjnych pozwala na monitorowanie w systemie 2.1. Zaletą konfiguracji 2.1 jest to, że rozszerza ona zakres niskich częstotliwości monitorów i pozwala przetwornikom niskich częstotliwości na bardziej efektywne wytwarzanie częstotliwości średnich. Ponieważ częstotliwości basowe wytwarzane przez subwoofer nie są tak kierunkowe jak średnie i wysokie tony, najczęściej wystarczy użyć jednego subwoofera. Tak jak w przypadku monitorów, możemy dowolnie dobierać rozmiar głośników i moc subwoofera, aby dopasować go do istniejącej konfiguracji i swojego pomieszczenia. Subwoofery marki KRK oraz EVE Audio to idealne, studyjne rozwiązania, które wypracowały sobie solidną pozycję na rynku i wiarygodność wśród realizatorów.

subwoofery EVE Audio

Zarządzanie monitorami studyjnymi i słuchawki

Wiele studiów używa wielu zestawów monitorów studyjnych do sprawdzania miksów i powszechną praktyką jest porównywanie pomiędzy typowymi głośnikami konsumenckimi, a referencyjnymi monitorami studyjnymi podczas końcowych etapów miksowania. Systemy zarządzania monitorami studyjnymi, takie jak Heritage Audio RAM ułatwiają przełączanie między zestawami monitorów studyjnych lub pomijać subwoofer w trakcie odsłuchu. Oprócz monitorów studyjnych niezwykle przydatna może być również para słuchawek wysokiej klasy takich jak KRK KNS 8402, a większość kontrolerów monitorów posiada również wysokiej jakości wzmacniacze słuchawkowe.

Sprawdź monitory KRK

Sprawdź monitory EVE Audio

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors