Aktualności

Eve Audio – Technologia AMT

Technologia AMT

Technologia tweeterów Air Motion Transformer – dlaczego wyglądają tak niezwykle i jak działają?

Uwielbiam moje nowe monitory Eve Audio SC 207, które nabyłem około sześć miesięcy temu. Eve Audio nie obawia się stosować unikalnych technologii. Zaprojektowany przez jej inżynierów port basowy i pasywny radiator są elementami unikalnego projektu i po części źródłem tak dobrego brzmienia ich monitorów. Wciąż jestem pod wrażeniem głębokiego brzmienia w dole pasma, jakiego dostarczają te 7-calowe woofery!
Jednakże również ich tweetery są niezwykłe. Nie przypominają tych, jakie spotykamy w większości monitorów studyjnych. Wygląda na to, że technologia przetworników wysokotonowych przeszła długą drogę od czasów NS 10, w których trzeba było przykrywać tweetery bibułką, aby wytłumić zbyt ostro brzmiącą górę pasma!

Tweetery Eve Audio wyglądają inaczej i brzmią fantastycznie. Postanowiłem zapytać o nie prezesa EVE Audio, Rolanda Stenza. Było to fascynujące móc dowiedzieć się, jak daleko zaszła ta technologia głośnikowa. Oto kilka odpowiedzi, jakich udzielił Roland, objaśniając istotę ich unikalnej technologii:

Eli: Gdzie tkwi różnica pomiędzy Waszymi tweeterami a tweeterami innych producentów ?
Roland: EVE Audio to jedna z niewielu firm, które stosują technologię transformacji ruchu powietrza w reprodukcji wysokich częstotliwości. Zdecydowaliśmy się zaprojektować zupełnie nową serię transformatorów, dla całej gamy monitorów EVE Audio.
Eli: Czym dokładnie jest transformator ruchu powietrza?
Roland: Istotną wadą “normalnych“ tweeterów kopułkowych jest to, że cewka głosowa łączy się z jedynie z krawędzią kopułkowej membrany. Połączenie to jest źródłem jej rezonansów i dzielenia. Zasada działania transformatora ruchu powietrza jest inna. Bardzo lekka, pofałdowana membrana pokryta jest cienką warstwą aluminium, przez którą przechodzi sygnał muzyczny. Membrana ta umieszczona jest w bardzo silnym polu magnetycznym. W rezultacie poszczególne fałdy poruszają się w przeciwnych kierunkach, a powietrze pomiędzy nimi ulega sprężaniu i rozprężaniu w skali 1:4 (zamiast 1:1, jak w przypadku typowych tweeterów kopułkowych). Można powiedzieć, że membrana sama w sobie jest silnikiem. Lepsza kontrola jej pracy przekłada się na wyższą rozdzielczość i dynamikę sekcji tweetera, co łączy się z bardzo niskim poziomem zniekształceń.
Eli: We wszystkich monitorach stosujecie ten sam system transformacji ruchu powietrza?
Roland: EVE Audio opracowała trzy różne typy transformatorów. Różnią się konstrukcyjnie i, co ważne, zakresem przetwarzanych częstotliwości oraz poziomem wytwarzanego ciśnienia dźwięku. Najmniejsza wersja, którą nazwaliśmy µAMT, stosowana jest wyłącznie w monitorach SC203 typu desk monitor. Ze względu na zastosowania, są to najmniejsze monitory w naszej ofercie, a zatem wymagały też odpowiednio kompaktowego tweetera. To wymusiło na nas przeprojektowanie istniejącego transformatora Air Motion transformer i doprowadziło do stworzenia przetwornika o bardzo kompaktowej konstrukcji. Częstotliwość pracy zwrotnicy to 4.800 Hz, co wynika z zastosowania niewielkiego, 3-calowego woofera.
Eli: To bardzo wysoko ustawiony punkt podziału. A jak to wygląda w większych modelach?
Roland: Od SC204 po SC408 wszystkie nasze monitory wyposażone są w tweetery RS1, RS2 lub RS3. To modele, które EVE Audio zaprojektowała jako pierwsze. Są one wyposażone w potężny pojedynczy magnes i większą membranę, co pozwala uzyskać wyższy poziom ciśnienia akustycznego i szerszy zakres częstotliwości. Ze względów projektowych i estetycznych poszczególne modele monitorów różnią się między sobą tylko płytą wierzchnią i dlatego opracowaliśmy przetworniki wysokotonowe RS1, RS2 i RS3. W przypadku monitorów 2-, 3- i 4-drożnych z 7- i 8-calowymi głośnikami niskotonowymi częstotliwości podziału pasma dla głośnika wysokotonowego są niższe niż w µAMT. Nasze główne monitory, SC3010 i SC3012, są wyposażone w największy dostępny transformator Air Motion, który nosi nazwę RS6. W tej konstrukcji system magnetyczny i wielkość membrany są bardzo odmienne w porównaniu z innymi przetwornikami wysokotonowymi. Głośniki RS6 umożliwiają znaczne obniżenie częstotliwości podziału pasma pomiędzy głośnikiem średniotonowym i wysokotonowym. W naszym przypadku wynosi ona 1.800 Hz. Ma to również pozytywny wpływ na przetwarzanie średnich częstotliwości – co jest bardzo ważne w przypadku głosu – gdyż tweetery te pozwalają uzyskać lepszą rozdzielczość. Istotne jest także zachowanie niskiego poziomu zniekształceń w przypadku wyższych poziomów ciśnienia akustycznego, generowanych przez większe modele monitorów. Był to powód dla skonstruowania większego transformatora ruchu powietrza. Tweetery RS6 są wykonywane ręcznie w berlińskiej fabryce EVE Audio.
Eli: Cóż, wygląda to na bardzo dojrzałą technologię; różne rozmiary tweeterów zostały zoptymalizowane dla poszczególnych modeli. To bardzo interesujące móc spojrzeć na monitory studyjne „od kuchni” i dowiedzieć się co nieco o tym, w jaki sposób powstaje magia. Dziękuję Ci, Roland, za poświęcenie czasu na wyjaśnienie mi zasady działania tej unikalnej i fantastycznie brzmiącej technologii!
Roland: Bardzo proszę, i dziękuję Ci za Twoje pytania. Więcej informacji o studyjnych monitorach marki Eve Audio znaleźć można na stronie interentowej firmy.

 

Źródło: Pro Tools Expert https://bit.ly/2MvnVsT, Posted by Eli Krantzberg

Related Posts

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.