Novation wypuściło aktualizację oprogramowania dla syntezatorów Summit i Peak. W wersji 2.0 znalazło się wiele nowych funkcji i poprawek, o które prosiła społeczność.
It’s been a long time coming. Na forach, w sekcjach komentarzy, wszędzie tam gdzie była mowa o Summicie i Peaku pojawiały się zapytania o aktualizację oprogramowania. Novation to firma znana z rozwijania swoich produktów poprzez aktualizacje oprogramowania jeszcze przez długie lata po ich premierze, nic więc dziwnego w tym, że użytkownicy liczyli na dodanie kilku funkcji, które mogłyby zwiększyć możliwości tych instrumentów. Jednocześnie część użytkowników Novation Summit nie mogła w pełni wykorzystać możliwości swojego instrumentu przez problemy z routingiem zewnętrznych komunikatów MIDI w trybie Multi.
Po wielu miesiącach oczekiwania dostępna jest aktualizacja V2.0, w której pojawiły się takie nowości jak np.: możliwości modulacji poszczególnych odcinków obwiedni wzmocnienia i modulacji, dodatkowe obwiednie dla przycisków Animate, możliwość manipulacji częstotliwością próbkowania efektu dealy, nowe tryby Chorusa i wiele innych.
Pełną listę znajdziecie poniżej. Zachęcamy też do obejrzenia streamu poprowadzonego przez Rickyego Tineza, w którym świetnie zostały przedstawione nowe możliwości tych syntezatorów, o tu:
Aktualizacja Peak
Nowe funkcje:
- Kontrola nad panoramą w menu Voice
- 3 nowe tryby Stereo Spread (rozmieszczenia w stereo) w menu Voice: Alternate, Diverge 2, NoteVal
- Nowe destynacje w matrycy modulacji:
- Panorama
- Kształtowanie fali oscylatorów 1-3 (Oscillator 123 shape)
- Delay obwiedni wzmocnienia
- Hold obwiedni wzmocnienia
- Sustain obwiedni wzmocnienia
- Delay obwiedni Mod1
- Hold obwiedni Mod1
- Sustain obwiedni Mod1
- Delay obwiedni Mod2
- Hold obwiedni Mod2
- Sustain obwiedni Mod2
- Wprowadzono funkcję Patch Cue, która pozwala przeglądać bibliotekę bez natychmiastowego uruchamiania kolejnych presetów. Po włączeniu tej funkcji w ustawieniach barwy nie załadują się aż do potwierdzenia wyboru za pomocą przycisku Single lub Multi, w zależności od trybu w którym aktualnie sie znajdujemy.
- Obwiednie Animate. Od teraz w menu Envelope znajdziemy parametry Attack i Release dla każdego przycisku Animate. Dzięki temu modulacja barwy funkcją Animate będzie płynna.
- Nowe destynacje w matrycy modulacji efektów:
- Reverb LDamp
- Reverb HDamp
- Długość wybrzmienia pogłosu
- Reverb LPass
- Reverb HPass
- Delay Slew (stopniowe narastanie i opadanie poziomu głośności)
- Delay LF Damp
- Delay HF Damp
- Delay Width (szerokość stereo)
- Delay Ratio
- LFO 3 Rate
- LFO 4 Rate
- Noise LPF
- Noise HPF
- Dodatkowe parametry LFO 3 i 4 w menu LFO:
- Phase
- Slew
- Fade in time (opóźnienie zadziałania LFO)
- Nowe tryby Chorusa w menu efektów:
- Flanger
- Phlanger – flanger zestrojony tak, aby wywoływać efekt podobny do phasera
- Delay Time Mode (modyfikacja czasu wybrzmienia delaya) – ta funkcja pozwala zmniejszyć częstotliwość próbkowania delaya aby zwiększyć maksymalny czas opóźnienia, jednocześnie degradując brzmienie samego delaya, który przypomina wtedy stare cyfrowe i taśmowe jednostki.
- Szum dodany jako źródło modulacji
- Filtr HPF szumu został dodany do menu oscylatorów
- Nowy parametr Arp Chance, który modyfikuje prawdopodobieństwo zagrania kolejnego kroku przez arpegiator.
- Nowy tryb arpegiatora Chord2. W tym trybie parametr Arp Chance tyczy się każdego dźwięku z osobna. Oznacza to, że tryb Chord i parametr Chance decyduje o prawdopodobieństwie zagrania całego akordu, podczas gdy w trybie Chord2 każdy ton jest traktowany oddzielnie.
Aktualizacja Summit:
Nowe funkcje:
- Kontrola nad panoramą w menu Voice
- 3 nowe tryby Stereo Spread (rozmieszczenia w stereo) w menu Voice: Alternate, Diverge 2, NoteVal
- Nowe destynacje w matrycy modulacji:
- Panorama
- Kształtowanie fali oscylatorów 1-3 (Oscillator 123 shape)
- Delay obwiedni wzmocnienia
- Hold obwiedni wzmocnienia
- Sustain obwiedni wzmocnienia
- Delay obwiedni Mod1
- Hold obwiedni Mod1
- Sustain obwiedni Mod1
- Delay obwiedni Mod2
- Hold obwiedni Mod2
- Sustain obwiedni Mod2
- Parametr Aftertouch Scaling w menu ustawień, który określa siłę nacisku potrzebną, aby osiągnąć maksymalną modulację Aftertouchem z klawiatury Summita.
- Wprowadzono funkcję Patch Cue, która pozwala przeglądać bibliotekę bez natychmiastowego uruchamiania kolejnych presetów. Po włączeniu tej funkcji w ustawieniach barwy nie załadują się aż do potwierdzenia wyboru za pomocą przycisku Single lub Multi, w zależności od trybu w którym aktualnie sie znajdujemy.
- Obwiednie Animate. Od teraz w menu Envelope znajdziemy parametry Attack i Release dla każdego przycisku Animate. Dzięki temu modulacja barwy funkcją Animate będzie płynna.
- Nowe destynacje w matrycy modulacji efektów:
- Reverb LDamp
- Reverb HDamp
- Długość wybrzmienia pogłosu
- Reverb LPass
- Reverb HPass
- Delay Slew (stopniowe narastanie i opadanie poziomu głośności)
- Delay LF Damp
- Delay HF Damp
- Delay Width (szerokość stereo)
- Delay Ratio
- LFO 3 Rate
- LFO 4 Rate
- Noise LPF
- Noise HPF
- Dodatkowe parametry LFO 3 i 4 w menu LFO:
- Phase
- Slew
- Fade in time (opóźnienie zadziałania LFO)
- Nowe tryby Chorusa w menu efektów:
- Flanger
- Phlanger – flanger zestrojony tak, aby wywoływać efekt podobny do phasera
- Delay Time Mode (modyfikacja czasu wybrzmienia delaya) – ta funkcja pozwala zmniejszyć częstotliwość próbkowania delaya aby zwiększyć maksymalny czas opóźnienia, jednocześnie degradując brzmienie samego delaya, który przypomina wtedy stare cyfrowe i taśmowe jednostki.
- Szum dodany jako źródło modulacji
- Filtr HPF szumu został dodany do menu oscylatorów
- Nowy parametr Arp Chance, który modyfikuje prawdopodobieństwo zagrania kolejnego kroku przez arpegiator.
- Nowy tryb arpegiatora Chord2. W tym trybie parametr Arp Chance tyczy się każdego dźwięku z osobna. Oznacza to, że tryb Chord i parametr Chance decyduje o prawdopodobieństwie zagrania całego akordu, podczas gdy w trybie Chord2 każdy ton jest traktowany oddzielnie.
- Nowy tryb Additional Seq dodany do lokalnych trybów MIDI. Zaprojektowany do użycia z zewnętrznym sekwenserem: klawiatura, pokrętła Pitch, Mod i aftertouch wysyłają komunikaty MIDI i nie mają wpływu na silnik syntezy; kontrolery na głównym panelu mają wpływ na silnik syntezy i nie wysyłają kominkatów MIDI.
Naprawiono błędy:
- Naprawiono problem, gdzie parametr VCA gain nie miał wpływu na głosy 9-16 w trybie Single (zarówno z poziomu lokalnego jak i zewnętrznego sterowania MIDI)
- Modulacja z LFO 3 i 4 ma teraz wpływ na głosy 9-16
- Zewnętrzne komunikaty ekspresji MIDI (w tym Mod Wheel, Breath, Expression itd.) mają wpływ na głosy 9-16.
- Naprawiono problem, w którym syntezator reagował z opóźnieniem na zewnętrzny zegar MIDI.
- Kontrolery syntezy FM wysyłają i reagują na własne komunikaty NRPN:
- FM OSC3->1 Manual Amount NRPN 25:13 0-127 (0 to +127)
- FM OSC1->2 Manual Amount NRPN 25:17 0-127 (0 to +127)
- FM OSC2->3 Manual Amount NRPN 25:21 0-127 (0 to +127)
- Naprawiono problem, w którym niektóre kontrolery przedniego panelu nadal miały wpływ na silnik syntezy podczas gdy tryb Local był wyłączony
- Zmieniono sposób, w jaki Aftertouch i inne komunikaty ekspresji MIDI były przekazywane do kanału Global podczas pracy w trybie Multi, jak np.:
- Layer Mode – obie warstwy reagują na MIDI odbierane na kanale Global
- Split Mode – MIDI odbierane na kanale Global wpływa na oba silniki syntezy, z jednoczesnym zachowaniem podziału klawiatury; np.: jeśli punktem podziału jest C3, wszystko poniżej C3 będzie wysyłane do partii A, a C3 i powyżej do partii B.
- Dual Mode – MIDI odbierane na kanale Global ma wpływ na aktualnie wybraną warstwę partię – A, B lub obie.
- Naprawiono problem, w którym lokalizacja brzmień wyświetlała się niepoprawnie podczas przeglądania brzmień w trybie Multi-Patch.
Więcej o Novation Summit: https://audiotechpro.pl/produkt/novation-summit/
Więcej o Novation Peak: https://audiotechpro.pl/produkt/peak/
Strona producenta: https://novationmusic.com/