Nie trzeba mówić, że trzy dekady to kawał czasu. Muzyka zmieniła się drastycznie, podobnie jak sposób, w jaki ją tworzymy. Novation było na froncie tej zmiany.
W 1992 roku Ian Jannaway i Mark Thompson założyli Novation Electronic Music Systems i stworzyli wyjątkowe urządzenie – MM10. Ten kontroler MIDI pozwalał na kontrolowanie stacji muzycznej Yamaha QY10 dla bardziej praktycznego podejścia do tworzenia muzyki elektronicznej. Od tego czasu przeszli długą drogę – tworząc potężną rodziną kultowych syntezatorów, zmieniających się kontrolerów MIDI i wszystkiego pomiędzy, co sprawiło, że stali się ulubieńcami producentów, wykonawców, DJ-ów i zespołów na całym świecie.
Przyjrzyjmy się temu, co udało im się osiągnąć w ciągu ostatnich 30 lat.
Wielkie uderzenie basu
Kiedy we wczesnych latach 90-tych grunge i hip-hop przejęły fale radiowe na całym świecie, w klubach powoli ewoluowała elektroniczna muzyka taneczna ewoluowała, przygotowując się do pokoleniowej zmiany. Bity stawały się coraz cięższe, basy potężniejsze, a nigdy wcześniej nie słyszane dźwięki eksplodowały na festiwalach i parkietach.
Rok 1993 to był idealny czas, aby wprowadzić na scenę Bass Station. Z legendarnym projektantem syntezatorów Chrisem Huggettem u steru działu designu, zaczerpnięto inspirację z obudowy MM10 i przeprojektowano ją na potrzeby syntezatora. Wewnątrz Bass Station otrzymała ten sam unikalny filtr i VCA użyte w ikonicznym syntezatorze WASP, a do tego cyfrowo kontrolowane oscylatory, klasyczne kształty fal i transmisję MIDI w czasie rzeczywistym – dość rzadką cechę w tamtych czasach – aby stworzyć instrument o wyraźnym brzmieniu, który stał się kluczową częścią muzyki acid na przestrzeni lat 90-tych.
Jak sama nazwa wskazuje, Bass Station był idealny dla linii basowych, ale również leadów oraz efektów. Dwuoktawowa klawiatura dawała dużą kontrolę nad dźwiękami dzięki intuicyjnym kontrolkom oraz kółkom pitch i modulacji. Dzięki niezliczonym artystom przepuszczającym go przez dodatkowe efekty, w tym Radiohead, Massive Attack i Nine Inch Nails, Bass Station było ważną częścią muzyki definiującej erę i jest obecnie uważany za klasyka w świecie syntezatorów.
Super syntezatory
Zaprezentowana w 1998 roku Supernova była jednym z pierwszych projektów, jakimi zajął się Chris Huggett jako pełnoetatowy członek Novation. Ten montowany w szafie rack 3U, polifoniczny syntezator z silnikiem modelowania analogowego zawierał fenomenalny procesor efektowy, zapewniający bogatą gamę wysokiej jakości efektów w trybie multi-timbral. Artyści tacy jak Orbital i Jean Michel Jarre wpletli Supernovę w swoje brzmienie i dołączyła ona do rodziny klasycznych syntezatorów Novation.
W 1999 roku Supernova została przepakowana w model Nova, 12-głosowy polifoniczny syntezator typu desktop oparty na tym samym silniku syntezatorowym. Zawierał on trzy niezależne oscylatory i wykorzystywał modelowanie dźwięku analogowego (Analogue Sound Modelling) do tworzenia swoich analogowo-brzmiących brzmień. Ze zmiennym generatorem szumu, parą modulatorów pierścieniowych dla każdego głosu, sześcioma sekcjami multitimbral, vocoderem i sekcją miksera na pokładzie, Nova była w stanie stworzyć naprawdę złożone brzmienia. Mnóstwo efektów i wyrafinowany arpeggiator czyniły Novę wyjątkowym instrumentem samym w sobie.
Lata 90. były ciężkie od perkusji, basu i eksploracji z brzmień syntezatorów, a Novation dalej adaptowało Bass Station, z którą rozpoczęło dekadę. W 1994 roku Bass Station Rack kontynuował popularność swojego klawiszowego poprzednika, ale w nowym formacie. Bass Station Rack dodatkowo zawierał podwójny układ obwiedni ADSR, zmienny filtr 12/24db na oktawę, synchronizację oscylatorów i LFO.
Od 1995 roku zaczęli definiować na nowo maszynę perkusyjną, wprowadzając DrumStation. Zawierając wszystkie dźwięki klasycznych automatów perkusyjnych Rolanda, w tym TR808 i TR909, DrumStation używał modelowania dźwięku analogowego do produkcji swoich dźwięków – w przeciwieństwie do konkurencyjnych automatów perkusyjnych, które w tamtym czasie używały sampli.
Jeszcze większy krok naprzód nastąpił w 1997 roku z Super Bass Station. To jeszcze bardziej unowocześniło oryginalną Bass Station, dodając arpeggiator, generator szumu, modulator pierścieniowy, dodatkowe LFO i dodatkowe presety, które rozszerzyły możliwości soniczne Bass Station z jej „kwasowych” korzeni do kompletnie nowych kierunków .
Nowe brzmienia na nowe tysiąclecie
W 2000 roku podkręcili wszystko jeszcze bardziej dzięki Supernova II. Dostępna w dwóch formatach, mogła tworzyć ekspresyjne występy syntezatorowe z wbudowanym arpeggiatorem, velocity i aftertouch w wersji z 61-klawiszową klawiaturą. W formacie rack 3U jako 24-głosowy model Standard, 36-głosowy Pro i 48-głosowy Pro X z dodatkowymi 12- lub 24-głosowymi kartami rozszerzeń można było uzyskać złożone, nowoczesne brzmienia syntezatorowe, które było idealne dla nowego millenium.
W 2001 roku na rynek trafiło A-Station, urządzenie typu rack, które opierało swoją architekturę na syntezatorze Supernova, ale wizualnie było podobne do Bass Station. Ponownie wykorzystując silnik Analogue Sound Modelling dla swoich cyfrowych oscylatorów zamiast prostych DCO, A-Station dodało 8-głosową polifonię, arpeggiator, generator szumu i silnik syntezy FM dla mocniejszego brzmienia.
Po A-Station niedługo zaprezentowali K-Station, które posiadało dwuoktawową klawiaturą, trzema oscylatorami, syntezą FM, generator szumu, 12-pasmowy vocoder, arpeggiator, podwójną obwiednię ADSR i dwa LFO oraz silnik efektów, w tym delay i reverb. Z dużym wyświetlaczem LCD i 25 pokrętłami do kontroli w czasie rzeczywistym, intuicyjna konstrukcja K-Station stała się popularna w wielu uniwersytetach i szkoła jako główne narzędzie do nauczania syntezy analogowej.
W 2006 roku pojawiły się kontrolery MIDI z serii SL. Remote Zero SL był unikalnym podejściem – nie posiadał klawiszy, ale oferował wybór łatwo przypisywanych pokręteł, przycisków, suwaków i triggerów, które można było wykorzystać do kontroli dowolnego sprzętu lub aplikacji kompatybilnej z MIDI. Inteligentne automapowanie Remote SL ułatwiało korzystanie z takich aplikacji jak Cubase, Nuendo, Reason, Logic i Live, dając artystom możliwość korzystania z instrumentów i regulacji parametrów w ich DAW. SL MkII pojawił się w 2008 roku jako uaktualnienie Remote Zero SL o wrażliwe na dotyk pokrętła i suwaki i był dostępny w 25-, 49- i 61-klawiszowych modelach z klawiaturami obsługującymi dynamikę i aftertouch.
Współpraca Novation i Ableton przyniosła w 2009 roku rewolucyjny Launchpad. Kontroler MIDI z 64-przyciskową siatką przycisków oraz dodatkowymi przyciskami sterującymi stała się hitem wśród producentów i wykonawców, zapoczątkowując opartą na tym systemie produkcję muzyczną i grę na żywo. Workflow Launchpada przeniosło Session View programu Ableton Live na pady – wprost pod palce użytkowników. DAW zamienił się w instrument, na którym można było wyzwalać i odtwarzać klipy.
Nie minęło wiele czasu, aby Launchpad zagościł na scenach z producentami, którzy popchnęli muzykę beatową do miejsc, o których nigdy nie myśleliśmy. Najbardziej zauważalny był teledysk Madeona „Pop Culture” w 2011 roku, który zamienił Launchpada w muzycznego wirusa, fachowo pokazując jego muzyczny potencjał z samplami. M4SONIC był kolejnym, który znacząco wpłynął na społeczność Launchpada w 2012 roku z potężnym występem EDM. Launchpad lightshow stało się podstawową częścią kultury Launchpada, a wraz z wprowadzeniem diod LED RGB do Launchpada MkII i Launchpada Pro w 2015 roku, artyści zostali zainspirowani do uruchomienia klipów i stworzenia niezapomnianych wizualnych występów, jak nigdy dotąd. Launch Control w 2013 roku i Launch Control XL w 2014 roku poszerzyły tę ofertę jeszcze bardziej.
Dziesiątki na całej planszy.
Na początku lat ’10, ta dekada kształtowała się jako kolejny kamień milowy w muzycznych osiągnięciach Novation. Wydana w 2010 roku UltraNova była czwartym członkiem rodziny Nova. UltraNova wzięła silnik syntezatora Supernova II jako punkt wyjścia i wypełniła go najnowszą technologią. Syntezator z modelowaniem brzmienia analogowego prezentował potężny procesor efektów i filtrów z dodatkową syntezą wavetable, edytorem programowym i dotykowym trybem performance. Wśród użytkowników UltraNova znaleźli się Arca, Taylor McFerrin i Blue Daisy, którzy stworzyli wyróżniające się dźwięki za pomocą tego syntezatora. W 2012 roku zadebiutowała MiniNova, jako mały, ale potężny syntezator oparty na UltraNova z wbudowanym wokoderem dla nowej palety dźwięków w Twojej muzyce.
Lata 2010 to również dwa nowe urządzenia, które skupiły się na scenie DJ-skiej – Dicer i Twitch. Dicer z pięcioma przyciskami i trzema przyciskami wyboru trybu przymocowany do rogów gramofonu lub laptopa pozwalał użytkownikom kontrolować pętle, cue i efekty aplikacji DJ-skich takich jak Traktor i Serato. Twitch z 2011 roku wprowadził zupełnie nowy sposób na DJing i występy, wykorzystując paski dotykowe jako sposób nawigacji po ścieżkach, aby z łatwością ciąć i miksować bity.
W 2013 roku wykonali kilka dużych ruchów – zarówno z premierą serii Launchkey, jak i potężnym powrotem klasyka w postaci Bass Station II.
Seria kontrolerów MIDI z klawiaturą o nazwie Launchkey – dostępnych dotychczas w wersji z 25-, 37-, 49-, 61-klawiszową klawiaturą, a od 2022 roku również w wersji 88-klawiszowej – pozwoliła na jeszcze łatwiejsze tworzenie, a jednocześnie utrzymując nacisk na swobodne i ekspresyjne granie. Dzięki głębokiej integracji z Ableton Live i szybkiemu dostępu do transportu DAW można było wyzwalać klipy i uruchamiać sceny w Ableton Live za pomocą 16 dynamicznych wielobarwnych padów.
Legendarny syntezator Bass Station doczekał się po 20 latach aktualizacji w postaci Bass Station II. Bazując na oryginalnym modelu i przerabiając go na potrzeby XXI wieku, otrzymał dwuoktawową klawiaturę i sekcję modulacji, potężny arpeggiator, sekwencer krokowy, pamięć na własne brzmienia i mnóstwo presetów, aby rozruszać Twoją muzykę. Daje ci bogatą gamę złożonych dźwięków dzięki w pełni analogowej ścieżce sygnału i sekcji efektów, trzem analogowym oscylatorom, generatorowi szumu i dwóm dyskretnym filtrom – Classic i Acid – aby mieć możliwość przywrócić brzmienie oryginalnego Bass Station. W 2019 roku została wydana limitowana wersja Bass Station II – AFX Station, która stworzona była we współpracy z Aphex Twinem.
Peak i Summit poszerzyły cenioną u Novation działkę syntezatorów. W 2017 roku Peak, czyli ośmiogłosowy syntezator polifoniczny, otrzymał to, co najlepsze z analogu i cyfry oraz dużą dozą Bass Station zawartym w jego DNA. Z analogowym filtrem i VCA, cyfrowymi efektami, arpeggiatorem, mnóstwem modulacji i pokładowym mikserem, istnieją nieskończone możliwości w tym, co tworzysz i jak występujesz z Peakiem. Jedną z kluczowych cech syntezatorów Peak i Summit było zastosowanie komponentu procesora o dużej mocy, zwanego Field Programmable Gate Array (FPGA), który zwiększył zakres możliwości cyfrowych oscylatorów w nowoczesnych syntezatorach. Zamiast używać tradycyjnych układów DSP, FPGA działa z większą szybkością, co bezpośrednio wpływa na czystość dźwięku, a w rezultacie nadaje Peakowi i Summitowi wyjątkowy i niezrównany charakter.
Dwa lata później – w 2019 roku, światło dzienne ujrzał ich flagowy, a zarazem najlepszy do tej pory syntezator – Summit – zawierający całe dziedzictwo syntezatorów Novation począwszy od Bass Station, a nawet jego poprzedników – WASP i OSCar. Podwajając moc Peak, Summit stał się bi-timbralowym, 16-głosowym. 61-klawiszowym polifonicznym syntezatorem wykorzystującym cyfrowe oscylatory New Oxford, aby zapewnić syntezę subtraktywną, FM i wavetable i wprowadzać to następnie w podwójne, analogowe filtry, obwody przesteru i VCA.
Dzięki Circuitowi w 2015 roku można powiedzieć, że odpowiednio weszli w bit. Podobnie jak w Launchpadzie, urządzenie nie posiadało ekranu i pozwalało na szybkie efekty, zbliżając cię do muzyki i pozwalając na przyjemną pracę z twoimi syntezatorami i bitami. Circuit połączył czteroczęściową maszynę perkusyjną i dwa polifoniczne silniki syntezatorów z jasno oświetlonymi padami i kontrolkami, aby stworzyć kompaktowe i potężne narzędzie do produkcji muzycznej.
Przyszłość jest teraz
Stałe aktualizacje i unowocześnienia instrumentów to jeden ze znaków rozpoznawczych Novation. Najnowsi członkowie rodziny Novation przyszli w postaci Circuit Rhythm i Circuit Tracks, potężnego duetu grooveboxów, które podążają śladami starszego Circuita, ale dostosowują się do potrzeb nowoczesnych beatmakerów i producentów.
Circuit Tracks to Circuit na sterydach – jeszcze bardziej dopakowany dla nowoczesnego producenta. Z dwoma wyrafinowanymi polifonicznymi cyfrowymi ścieżkami syntezatorowymi, czterema ścieżkami perkusyjnymi, kreatywnymi FX, jest to potężny przenośny instrument, który jest wygodny w każdym miejscu, niezależnie od tego, czy tworzysz muzykę w studio, czy w drodze. Circuit Rhythm jest najlepszym przyjacielem beatmakera, umożliwiając nagrywanie próbek bezpośrednio do sprzętu, dzięki czemu możesz ciąć i zmieniać próbki z natychmiastową szybkością, budować bity w locie na ośmiu ścieżkach i wzbogacać swoje sety na żywo za pomocą zestawu efektów.
Instrumenty Novation ciągle adaptują się do wymagań współczesnych twórców – jak z zaprezentowaną w 2022 roku FLkey, która jest jednym kontrolerem MIDI z klawiaturą dedykowaną do FL Studio. Oprócz sprzętu również oprogramowanie ewoluuje, a Novation na przestrzeni lat zawsze odpowiadało na prośby i pragnienia społeczności. Uwielbiana aktualizacja oprogramowania Circuit groovebox dała użytkownikom możliwość zejścia z siatki dzięki nagrywaniu bez kwantyzacji i edycji mikrokroków, co pozwoliło na bezproblemowe tworzenie bitów, a włączenie Custom Modes przyniosło pełną personalizację kontrolerów MIDI, która zmieniła sposób, w jaki ta społeczność tworzy muzykę.
Od samego początku istnienia Novation zawsze chodziło o to, aby uczynić muzyczny świat jak najbardziej inkluzywnym i zmienić sposób tworzenia muzyki na lepsze. Zaczynając od jednego małego pomysłu, mieli możliwość zobaczyć ich instrumenty w studiach i na scenach na całym świecie, używane przez artystów z każdego gatunku. Wszystko to daje niesamowicie bogate dziedzictwo z którego mogą być dumni.