Audiotech logo

Nie trzeba mówić, że trzy dekady to kawał czasu. Muzyka zmieniła się drastycznie, podobnie jak sposób, w jaki ją tworzymy. Novation było na froncie tej zmiany.

W 1992 roku Ian Jannaway i Mark Thompson założyli Novation Electronic Music Systems i stworzyli wyjątkowe urządzenie – MM10. Ten kontroler MIDI pozwalał na kontrolowanie stacji muzycznej Yamaha QY10 dla bardziej praktycznego podejścia do tworzenia muzyki elektronicznej. Od tego czasu przeszli długą drogę – tworząc potężną rodziną kultowych syntezatorów, zmieniających się kontrolerów MIDI i wszystkiego pomiędzy, co sprawiło, że stali się ulubieńcami producentów, wykonawców, DJ-ów i zespołów na całym świecie.

Przyjrzyjmy się temu, co udało im się osiągnąć w ciągu ostatnich 30 lat.

Wielkie uderzenie basu

Kiedy we wczesnych latach 90-tych grunge i hip-hop przejęły fale radiowe na całym świecie, w klubach powoli ewoluowała elektroniczna muzyka taneczna ewoluowała, przygotowując się do pokoleniowej zmiany. Bity stawały się coraz cięższe, basy potężniejsze, a nigdy wcześniej nie słyszane dźwięki eksplodowały na festiwalach i parkietach.

Rok 1993 to był idealny czas, aby wprowadzić na scenę Bass Station. Z legendarnym projektantem syntezatorów Chrisem Huggettem u steru działu designu, zaczerpnięto inspirację z obudowy MM10 i przeprojektowano ją na potrzeby syntezatora. Wewnątrz Bass Station otrzymała ten sam unikalny filtr i VCA użyte w ikonicznym syntezatorze WASP, a do tego cyfrowo kontrolowane oscylatory, klasyczne kształty fal i transmisję MIDI w czasie rzeczywistym – dość rzadką cechę w tamtych czasach – aby stworzyć instrument o wyraźnym brzmieniu, który stał się kluczową częścią muzyki acid na przestrzeni lat 90-tych.

Jak sama nazwa wskazuje, Bass Station był idealny dla linii basowych, ale również leadów oraz efektów. Dwuoktawowa klawiatura dawała dużą kontrolę nad dźwiękami dzięki intuicyjnym kontrolkom oraz kółkom pitch i modulacji. Dzięki niezliczonym artystom przepuszczającym go przez dodatkowe efekty, w tym Radiohead, Massive Attack i Nine Inch Nails, Bass Station było ważną częścią muzyki definiującej erę i jest obecnie uważany za klasyka w świecie syntezatorów.

supernova_novation_syntezator_historia

Super syntezatory

Zaprezentowana w 1998 roku Supernova była jednym z pierwszych projektów, jakimi zajął się Chris Huggett jako pełnoetatowy członek Novation. Ten montowany w szafie rack 3U, polifoniczny syntezator z silnikiem modelowania analogowego zawierał fenomenalny procesor efektowy, zapewniający bogatą gamę wysokiej jakości efektów w trybie multi-timbral. Artyści tacy jak Orbital i Jean Michel Jarre wpletli Supernovę w swoje brzmienie i dołączyła ona do rodziny klasycznych syntezatorów Novation.

W 1999 roku Supernova została przepakowana w model Nova, 12-głosowy polifoniczny syntezator typu desktop oparty na tym samym silniku syntezatorowym. Zawierał on trzy niezależne oscylatory i wykorzystywał modelowanie dźwięku analogowego (Analogue Sound Modelling) do tworzenia swoich analogowo-brzmiących brzmień. Ze zmiennym generatorem szumu, parą modulatorów pierścieniowych dla każdego głosu, sześcioma sekcjami multitimbral, vocoderem i sekcją miksera na pokładzie, Nova była w stanie stworzyć naprawdę złożone brzmienia. Mnóstwo efektów i wyrafinowany arpeggiator czyniły Novę wyjątkowym instrumentem samym w sobie.

Lata 90. były ciężkie od perkusji, basu i eksploracji z brzmień syntezatorów, a Novation dalej adaptowało Bass Station, z którą rozpoczęło dekadę. W 1994 roku Bass Station Rack kontynuował popularność swojego klawiszowego poprzednika, ale w nowym formacie. Bass Station Rack dodatkowo zawierał podwójny układ obwiedni ADSR, zmienny filtr 12/24db na oktawę, synchronizację oscylatorów i LFO.

Od 1995 roku zaczęli definiować na nowo maszynę perkusyjną, wprowadzając DrumStation. Zawierając wszystkie dźwięki klasycznych automatów perkusyjnych Rolanda, w tym TR808 i TR909, DrumStation używał modelowania dźwięku analogowego do produkcji swoich dźwięków – w przeciwieństwie do konkurencyjnych automatów perkusyjnych, które w tamtym czasie używały sampli.

Jeszcze większy krok naprzód nastąpił w 1997 roku z Super Bass Station. To jeszcze bardziej unowocześniło oryginalną Bass Station, dodając arpeggiator, generator szumu, modulator pierścieniowy, dodatkowe LFO i dodatkowe presety, które rozszerzyły możliwości soniczne Bass Station z jej „kwasowych” korzeni do kompletnie nowych kierunków .

Nowe brzmienia na nowe tysiąclecie

W 2000 roku podkręcili wszystko jeszcze bardziej dzięki Supernova II. Dostępna w dwóch formatach, mogła tworzyć ekspresyjne występy syntezatorowe z wbudowanym arpeggiatorem, velocity i aftertouch w wersji z 61-klawiszową klawiaturą. W formacie rack 3U jako 24-głosowy model Standard, 36-głosowy Pro i 48-głosowy Pro X z dodatkowymi 12- lub 24-głosowymi kartami rozszerzeń można było uzyskać złożone, nowoczesne brzmienia syntezatorowe, które było idealne dla nowego millenium.

W 2001 roku na rynek trafiło A-Station, urządzenie typu rack, które opierało swoją architekturę na syntezatorze Supernova, ale wizualnie było podobne do Bass Station. Ponownie wykorzystując silnik Analogue Sound Modelling dla swoich cyfrowych oscylatorów zamiast prostych DCO, A-Station dodało 8-głosową polifonię, arpeggiator, generator szumu i silnik syntezy FM dla mocniejszego brzmienia.

Po A-Station niedługo zaprezentowali K-Station, które posiadało dwuoktawową klawiaturą, trzema oscylatorami, syntezą FM, generator szumu, 12-pasmowy vocoder, arpeggiator, podwójną obwiednię ADSR i dwa LFO oraz silnik efektów, w tym delay i reverb. Z dużym wyświetlaczem LCD i 25 pokrętłami do kontroli w czasie rzeczywistym, intuicyjna konstrukcja K-Station stała się popularna w wielu uniwersytetach i szkoła jako główne narzędzie do nauczania syntezy analogowej.

W 2006 roku pojawiły się kontrolery MIDI z serii SL. Remote Zero SL był unikalnym podejściem – nie posiadał klawiszy, ale oferował wybór łatwo przypisywanych pokręteł, przycisków, suwaków i triggerów, które można było wykorzystać do kontroli dowolnego sprzętu lub aplikacji kompatybilnej z MIDI. Inteligentne automapowanie Remote SL ułatwiało korzystanie z takich aplikacji jak Cubase, Nuendo, Reason, Logic i Live, dając artystom możliwość korzystania z instrumentów i regulacji parametrów w ich DAW. SL MkII pojawił się w 2008 roku jako uaktualnienie Remote Zero SL o wrażliwe na dotyk pokrętła i suwaki i był dostępny w 25-, 49- i 61-klawiszowych modelach z klawiaturami obsługującymi dynamikę i aftertouch.

Współpraca Novation i Ableton przyniosła w 2009 roku rewolucyjny Launchpad. Kontroler MIDI z 64-przyciskową siatką przycisków oraz dodatkowymi przyciskami sterującymi stała się hitem wśród producentów i wykonawców, zapoczątkowując opartą na tym systemie produkcję muzyczną i grę na żywo. Workflow Launchpada przeniosło Session View programu Ableton Live na pady – wprost pod palce użytkowników. DAW zamienił się w instrument, na którym można było wyzwalać i odtwarzać klipy.

Nie minęło wiele czasu, aby Launchpad zagościł na scenach z producentami, którzy popchnęli muzykę beatową do miejsc, o których nigdy nie myśleliśmy. Najbardziej zauważalny był teledysk Madeona „Pop Culture” w 2011 roku, który zamienił Launchpada w muzycznego wirusa, fachowo pokazując jego muzyczny potencjał z samplami. M4SONIC był kolejnym, który znacząco wpłynął na społeczność Launchpada w 2012 roku z potężnym występem EDM. Launchpad lightshow stało się podstawową częścią kultury Launchpada, a wraz z wprowadzeniem diod LED RGB do Launchpada MkII i Launchpada Pro w 2015 roku, artyści zostali zainspirowani do uruchomienia klipów i stworzenia niezapomnianych wizualnych występów, jak nigdy dotąd. Launch Control w 2013 roku i Launch Control XL w 2014 roku poszerzyły tę ofertę jeszcze bardziej.

Dziesiątki na całej planszy.

Na początku lat ’10, ta dekada kształtowała się jako kolejny kamień milowy w muzycznych osiągnięciach Novation. Wydana w 2010 roku UltraNova była czwartym członkiem rodziny Nova. UltraNova wzięła silnik syntezatora Supernova II jako punkt wyjścia i wypełniła go najnowszą technologią. Syntezator z modelowaniem brzmienia analogowego prezentował potężny procesor efektów i filtrów z dodatkową syntezą wavetable, edytorem programowym i dotykowym trybem performance. Wśród użytkowników UltraNova znaleźli się Arca, Taylor McFerrin i Blue Daisy, którzy stworzyli wyróżniające się dźwięki za pomocą tego syntezatora. W 2012 roku zadebiutowała MiniNova, jako mały, ale potężny syntezator oparty na UltraNova z wbudowanym wokoderem dla nowej palety dźwięków w Twojej muzyce.

Lata 2010 to również dwa nowe urządzenia, które skupiły się na scenie DJ-skiej – Dicer i Twitch. Dicer z pięcioma przyciskami i trzema przyciskami wyboru trybu przymocowany do rogów gramofonu lub laptopa pozwalał użytkownikom kontrolować pętle, cue i efekty aplikacji DJ-skich takich jak Traktor i Serato. Twitch z 2011 roku wprowadził zupełnie nowy sposób na DJing i występy, wykorzystując paski dotykowe jako sposób nawigacji po ścieżkach, aby z łatwością ciąć i miksować bity.

W 2013 roku wykonali kilka dużych ruchów – zarówno z premierą serii Launchkey, jak i potężnym powrotem klasyka w postaci Bass Station II.

Seria kontrolerów MIDI z klawiaturą o nazwie Launchkey – dostępnych dotychczas w wersji z 25-, 37-, 49-, 61-klawiszową klawiaturą, a od 2022 roku również w wersji 88-klawiszowej – pozwoliła na jeszcze łatwiejsze tworzenie, a jednocześnie utrzymując nacisk na swobodne i ekspresyjne granie. Dzięki głębokiej integracji z Ableton Live i szybkiemu dostępu do transportu DAW można było wyzwalać klipy i uruchamiać sceny w Ableton Live za pomocą 16 dynamicznych wielobarwnych padów.

Legendarny syntezator Bass Station doczekał się po 20 latach aktualizacji w postaci Bass Station II. Bazując na oryginalnym modelu i przerabiając go na potrzeby XXI wieku, otrzymał dwuoktawową klawiaturę i sekcję modulacji, potężny arpeggiator, sekwencer krokowy, pamięć na własne brzmienia i mnóstwo presetów, aby rozruszać Twoją muzykę. Daje ci bogatą gamę złożonych dźwięków dzięki w pełni analogowej ścieżce sygnału i sekcji efektów, trzem analogowym oscylatorom, generatorowi szumu i dwóm dyskretnym filtrom – Classic i Acid – aby mieć możliwość przywrócić brzmienie oryginalnego Bass Station. W 2019 roku została wydana limitowana wersja Bass Station II – AFX Station, która stworzona była we współpracy z Aphex Twinem.

Peak i Summit poszerzyły cenioną u Novation działkę syntezatorów. W 2017 roku Peak, czyli ośmiogłosowy syntezator polifoniczny, otrzymał to, co najlepsze z analogu i cyfry oraz dużą dozą Bass Station zawartym w jego DNA. Z analogowym filtrem i VCA, cyfrowymi efektami, arpeggiatorem, mnóstwem modulacji i pokładowym mikserem, istnieją nieskończone możliwości w tym, co tworzysz i jak występujesz z Peakiem. Jedną z kluczowych cech syntezatorów Peak i Summit było zastosowanie komponentu procesora o dużej mocy, zwanego Field Programmable Gate Array (FPGA), który zwiększył zakres możliwości cyfrowych oscylatorów w nowoczesnych syntezatorach. Zamiast używać tradycyjnych układów DSP, FPGA działa z większą szybkością, co bezpośrednio wpływa na czystość dźwięku, a w rezultacie nadaje Peakowi i Summitowi wyjątkowy i niezrównany charakter.

Dwa lata później – w 2019 roku, światło dzienne ujrzał ich flagowy, a zarazem najlepszy do tej pory syntezator – Summit – zawierający całe dziedzictwo syntezatorów Novation począwszy od Bass Station, a nawet jego poprzedników – WASP i OSCar. Podwajając moc Peak, Summit stał się bi-timbralowym, 16-głosowym. 61-klawiszowym polifonicznym syntezatorem wykorzystującym cyfrowe oscylatory New Oxford, aby zapewnić syntezę subtraktywną, FM i wavetable i wprowadzać to następnie w podwójne, analogowe filtry, obwody przesteru i VCA.

Dzięki Circuitowi w 2015 roku można powiedzieć, że odpowiednio weszli w bit. Podobnie jak w Launchpadzie, urządzenie nie posiadało ekranu i pozwalało na szybkie efekty, zbliżając cię do muzyki i pozwalając na przyjemną pracę z twoimi syntezatorami i bitami. Circuit połączył czteroczęściową maszynę perkusyjną i dwa polifoniczne silniki syntezatorów z jasno oświetlonymi padami i kontrolkami, aby stworzyć kompaktowe i potężne narzędzie do produkcji muzycznej.

Przyszłość jest teraz

Stałe aktualizacje i unowocześnienia instrumentów to jeden ze znaków rozpoznawczych Novation. Najnowsi członkowie rodziny Novation przyszli w postaci Circuit Rhythm i Circuit Tracks, potężnego duetu grooveboxów, które podążają śladami starszego Circuita, ale dostosowują się do potrzeb nowoczesnych beatmakerów i producentów.

Circuit Tracks to Circuit na sterydach – jeszcze bardziej dopakowany dla nowoczesnego producenta. Z dwoma wyrafinowanymi polifonicznymi cyfrowymi ścieżkami syntezatorowymi, czterema ścieżkami perkusyjnymi, kreatywnymi FX, jest to potężny przenośny instrument, który jest wygodny w każdym miejscu, niezależnie od tego, czy tworzysz muzykę w studio, czy w drodze. Circuit Rhythm jest najlepszym przyjacielem beatmakera, umożliwiając nagrywanie próbek bezpośrednio do sprzętu, dzięki czemu możesz ciąć i zmieniać próbki z natychmiastową szybkością, budować bity w locie na ośmiu ścieżkach i wzbogacać swoje sety na żywo za pomocą zestawu efektów.

Instrumenty Novation ciągle adaptują się do wymagań współczesnych twórców – jak z zaprezentowaną w 2022 roku FLkey, która jest jednym kontrolerem MIDI z klawiaturą dedykowaną do FL Studio. Oprócz sprzętu również oprogramowanie ewoluuje, a Novation na przestrzeni lat zawsze odpowiadało na prośby i pragnienia społeczności. Uwielbiana aktualizacja oprogramowania Circuit groovebox dała użytkownikom możliwość zejścia z siatki dzięki nagrywaniu bez kwantyzacji i edycji mikrokroków, co pozwoliło na bezproblemowe tworzenie bitów, a włączenie Custom Modes przyniosło pełną personalizację kontrolerów MIDI, która zmieniła sposób, w jaki ta społeczność tworzy muzykę.

Od samego początku istnienia Novation zawsze chodziło o to, aby uczynić muzyczny świat jak najbardziej inkluzywnym i zmienić sposób tworzenia muzyki na lepsze. Zaczynając od jednego małego pomysłu, mieli możliwość zobaczyć ich instrumenty w studiach i na scenach na całym świecie, używane przez artystów z każdego gatunku. Wszystko to daje niesamowicie bogate dziedzictwo z którego mogą być dumni.

Zdrowie za trzydzieści lat MIDI, basu i syntezatorowych dźwięków. Za wiele kolejnych z niekończącą się muzyką, gdzie wszystko jest możliwe.

Dołącz do użytkowników Novation

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors