Audiotech logo

G4F stawia Focusrite w sercu dźwięku do gier

G4F stawia Focusrite w sercu dźwięku do gier

G4F

G4F, zlokalizowane w mieście Angoulême w regionie Bordeaux we Francji, jest jednym z najlepszych europejskich domów produkcyjnych zajmujących się dźwiękiem w grach. Twórcy gier, zarówno ci najwięksi, jak i mniejsi, przychodzą do G4F, aby skorzystać z usług jednych z najbardziej wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów od dźwięku w grach, jakich ma do zaoferowania branża. Dzięki sprzętowi Focusrite RedNet, używanemu w całym obiekcie G4F, wszystko czego może wymagać dźwięk w grze, od tworzenia dźwięków foley i efektów, przez kompozycję muzyki, nagrywanie, edycję, miksowanie i masteringu, do nagrywania wielojęzycznych dialogów, edycji i synchronizacji, może być zrealizowane w jednym miejscu.

Założyciel G4F i szef działu kreatywnego, Vincent Percevault, wyjaśnia przyczyny tego stanu rzeczy: „Nasi klienci i ich projekty wymagają fachowej wiedzy, szybkości, elastyczności i możliwości współpracy na najwyższym poziomie. Wcześniej polegaliśmy na sprzęcie kompatybilnym z MADI, aby uzyskać możliwość cyfrowego połączenia w naszych pomieszczeniach na dużych odległościach, ale pojawienie się pierwszych produktów RedNet wyposażonych w Dante w 2018 roku bardzo szybko pokazało, jak RedNet może zaoferować znacznie bardziej wszechstronne rozwiązanie w stosunku do naszej istniejącej sieci gigabitowej.”

g4f rednet am2

Osiem studiów w G4F obejmuje trzy wyposażone w Dolby Atmos pomieszczenia do edycji i miksowania (studia A, B i H), trzy pomieszczenia do projektowania dźwięku (studia D, E i G) oraz dwa pomieszczenia do nagrywania dźwięku (studia C i F), które mogą obsługiwać wszystko, od muzyki, dialogów i nagrań foley, po motion capture twarzy do synchronizacji wielojęzycznych dialogów i animacji postaci w grach. G4F zatrudnia około dwunastu kreatywnych pracowników, wspieranych przez stałych współpracowników.

Ponieważ jest to obiekt zbudowany w modelu sieciowym, moc obliczeniowa podwójnych komputerów Mac i PC jest scentralizowana i dostępna dla wszystkich pomieszczeń podłączonych do sieci, jednak Studia A i B dodatkowo korzystają z dedykowanych lokalnych komputerów Mac Pro. Wielopunktowy sprzęt KVM (klawiatura, wyświetlacz wideo, mysz) w Studiach C do H, podłączony przez dedykowaną sieć, umożliwia zdalną obsługę DAW, dzięki czemu użytkownicy mogą skutecznie przejąć kontrolę nad każdym pomieszczeniem studyjnym z dowolnej stacji roboczej.

Jeśli chodzi o sprzęt zainstalowany w każdym studiu, natura AoIP i Dante w dużym stopniu burzy ściany i umożliwia efektywny dostęp do każdego elementu sprzętu RedNet w każdym studiu, jednak podstawowy spis i architektura sprzętu zainstalowanego w każdym studiu G4F jest opisana w poniższych akapitach i zilustrowana na załączonym schemacie.

g4f rednet diagram systemu

Wycieczka po studiach

W ośmiu studiach G4F znajduje się mnóstwo sprzętu do realizacji poszczególnych zadań.

g4f rednet r1

Studio A

Główne pomieszczenie do miksowania w systemie 7.1.4 Dolby Atmos. W jego skład wchodzą:

Red 8Line zapewnia łączność Dante, DigiLink, ADAT i S/PDIF do i z lokalnego komputera Mac oraz cyfrowych źródeł dźwięku, podczas gdy RedNet D16R MkII, wraz z zapewnieniem zewnętrznej kontroli poziomu, konwertuje dźwięk z sieci Dante do formatu AES3 do optymalizacji akustyki pomieszczenia z użyciem Trinnov Altitude 32 oraz wstępnego wzmocnienia monitorów Focal. Patrząc w przyszłość, kolejną aktualizacją w Studio A będzie prawdopodobnie rozszerzenie RedNet AoIP poprzez przedwzmacniacz monitorowy.

Studio B

Kolejny wielokanałowy obiekt do miksu Dolby Atmos, ale oparty na architekturze 5.1.2. W jego skład wchodzą:

  • Mac Pro i Pro Tools HD oraz Nuendo z 5.1.2
  • RedNet R1 – kontroler monitorów
  • Red 8Line – interfejs Thunderbolt™ 3
  • RedNet A16R MkII– interfejs analogowych we/wy 16×16

RedNet A16R bezpośrednio napędza system monitoringu Studio B 5.1.2. Podobnie jak w przypadku Studia A, planowane jest włączenie kolejnego systemu Trinnov optymalizującego pomieszczenie i podłączenie go do sieci Dante AoIP.

Studio C

To studio jest dedykowane przede wszystkim do nagrań audio. Składa się ono z dwóch interfejsów RedNet X2P Dante, z których każdy oferuje 2×2 analogowe wejścia i wyjścia wspierane przez wzmacniacz słuchawkowy o dużej mocy i bardzo wysokiej wydajności.

Wejścia mikrofonowe zamontowane w X2P zawierają uznany tryb Focusrite Air, który emuluje brzmienie klasycznego sprzętu wyposażonego w transformator wejściowy.

g4f rednet x2p on stands

Studio D

Studio D bazuje na interfejsie RedNet X2P , ale tym razem studio jest specjalnie ukierunkowane na postprodukcję i edycję audio.

Studio E

To studio jest ukierunkowane na pracę przy montażu audio-wizualnym i składa się z:

AM2 zapewnia Studiu E drugie wyjście monitorowe stereo oraz drugi wzmacniacz słuchawkowy o dużej mocy i bardzo wysokiej wydajności.

Studio F

Jest to główna scena nagraniowa w G4F. W jego skład wchodzą:

Łącznie sprzęt RedNet zapewnia dwanaście wejść mikrofonowych, a dwa interfejsy X2P i jeden AM2 zapewniają trzy niezależne kanały monitoringu słuchawkowego, z których każdy może wypuszczać inny miks monitorowy. Interfejsy X2P oferują opcje bezpośredniego wejścia lub kanałów monitorowych pochodzących z sieci i, jak mówi Vincent, jest to świadectwem niezwykle niskiej latencji sieci Dante i RedNet, że muzycy i wykonawcy prawie nigdy nie wybierają opcji bezpośredniego monitorowania wejścia.

Studio G

To studio jest przeznaczone głównie do projektowania dźwięku i tworzenia efektów dźwiękowych i wymaga tylko stosunkowo prostej konfiguracji. Posiada jeden RedNet X2P, który zapewnia dwa niezbędne kanały wejściowe i dwa wyjściowe.

Studio H

To studio jest również obiektem wielokanałowego miksu 5.1.2 Dolby Atmos. W jego skład wchodzą:

Podobnie jak w Studio B, RedNet A16R bezpośrednio napędza system monitoringu 5.1.2.

red16line g4f

Usprawniony workflow dzięki RedNet

RedNet R1, który znajduje się w studiach A, B i H, jest najnowszym dodatkiem do RedNet w G4F i jak mówi Vincent, jego funkcjonalność i możliwości znacznie usprawniły przepływ pracy w G4F i znacznie wzbogaciły zakres i różnorodność tego, co jest możliwe. W podstawowym ujęciu RedNet R1 jest sterownikiem monitorowym wyposażonym w technologię Dante AoIP, ale jego funkcje obejmują również konfigurację i zarządzanie źródłami, wyjściami, systemami i sesjami RedNet. Oczywiście, będąc urządzeniem AoIP, RedNet R1 jest kompletnie niezależny od lokalizacji sprzętu i kontrolowanej sesji. Może znajdować się w tym samym pokoju, w pokoju obok, w pokoju na końcu korytarza lub w zupełnie innym budynku. Lub we wszystkich tych miejscach jednocześnie.

„RedNet R1… znacznie usprawnił workflow w G4F i znacznie wzbogacił zakres i różnorodność
tego, co jest wykonalne”. – Vincent Percevault

Ten poziom wszechstronności i głębokiej kontroli systemu dopasowuje się do potrzeb na G4F w zakresie szybkiego wdrażania złożonych wielokanałowych, multimedialnych sesji. Focusrite RedNet R1 zapewnia również alternatywę sterowania sprzętowego dla wielu powszechnie używanych funkcji w aplikacji programowej Focusrite RedNet Control i jako taka zapewnia intuicyjną natychmiastowość przycisków, pokręteł i wyświetlaczy, których brakuje w klawiaturach, myszkach i wskaźnikach niektórym użytkownikom interfejsów.

g4f rednet r1 6

Mówiąc dokładniej – RedNet R1 oferuje kontrolę systemów wyjść monitorowych od mono do 7.1.4 wielokanałowych i obejmuje również Dolby Atmos. Alternatywnie można tworzyć niestandardowe konfiguracje do dwunastu wyjść dla niestandardowych systemów monitorowych: na przykład miksów obiektowych na zamówienie. R1 może być użyty do sterowania i kierowania grupami wyjść z wielu źródeł RedNet, wejść i wyjść analogowych, połączeń ADAT i S/PDIF oraz z całej sieci Dante AoIP, wszystko jednocześnie i zamiennie. Pokrętła sprzętowe RedNet R1 na górnym panelu obejmują poziom, poziom odniesienia, wybór presetu, wyciszanie, ściszanie i różne tryby solo. Istnieje również funkcja A/B do przełączania między wieloma presetami monitorowania i do czterech składanych presetów, które pozwalają na szybkie zmniejszenie wydajności i sprawdzenie kompatybilności.

W końcu, RedNet R1 posiada wysokiej jakości wzmacniacz słuchawkowy i talkback z obsługą Dante, z opcją wewnętrznego mikrofonu lub wejścia XLR z zasilaniem fantomowym – chociaż w opinii Vincenta, wewnętrzny mikrofon talkback działa tak dobrze i brzmi tak dobrze, że opcja zewnętrznego wejścia mikrofonowego jest często zbędna.

„Wewnętrzny mikrofon talkback działa tak dobrze i brzmi tak dobrze, że opcja zewnętrznego
wejścia mikrofonowego jest często zbędna”. – Vincent Percevault

Rozwiązanie, które rozwija się z branżą

g4f bodyimg 6

Rosnąca popularność gier, szczególnie w okresie globalnej pandemii i lockdownów, przyspieszyła ambicje dźwiękowe współczesnych projektantów gier. Jest to wzrost ambicji, który jest napędzany częściowo przez rodzaj wielokanałowego, immersyjnego tworzenia i możliwości produkcji, które są możliwe w G4F dzięki RedNet. Immersyjny, obiektowy dźwięk, taki jak Dolby Atmos, w grach miał stosunkowo powolny start, ale ostatnio stał się znaczącą częścią doznań. To z kolei przekłada się na projektantów gier i pobudza ambicje jeszcze bardziej. Pod względem kreatywności jest to koło napędowe, ale wymaga też szybko rosnących możliwości technicznych i wszechstronności w produkcji dźwięku. I to jest właśnie mocna strona RedNet i AoIP, gdzie skomplikowane i niskolatencyjne kierowanie sygnału jest proste, a rozbudowa systemu jest tak łatwa, jak podłączenie kabla sieciowego do tylnego panelu skrzynki, która oferuje kolejne, powiedzmy, szesnaście łatwo konfigurowalnych kanałów wejściowych lub wyjściowych.

Jednak dla wielu profesjonalistów audio, AoIP, Dante i RedNet wciąż stanowią zupełnie nowy sposób pracy, który stawia pewne wyzwania związane z edukacją i poznaniem. „Na pewno jest pewna krzywa uczenia się”, mówi Vincent, „ale stwierdzamy, że ludzie dość szybko chwytają zasady i chociaż można popełnić błędy, to za każdym razem są one podobne, więc łatwo je naprawić. Najczęściej, jeśli coś pójdzie nie tak, okazuje się, że konfiguracja taktowania sieci lub routingu wymaga prostej zmiany, a potem wszystko idzie już naprawdę gładko”. Jedną z zalet RedNet R1 jest to, że dodaje warstwę intuicyjnej kontroli sprzętowej nad aplikacjami RedNet Control i Dante Controller, a to naprawdę pomaga nam pracować bardziej instynktownie i kreatywnie.”

Ale, mówi Vincent, „prawdziwa magia Dante i RedNet polega na tym, że możemy przejąć kontrolę nad dowolną stacją roboczą z dowolnego pomieszczenia i kierować wiele kanałów audio – na żywo lub nagranych – z efektywnie zerową latencją, do każdego miejsca, w którym jest to potrzebne. To możliwości, które byłyby niewyobrażalne jeszcze dziesięć lat temu, ale Dante i RedNet sprawiają, że jest to wyjątkowo proste”.

Tekst: Phil Ward
Tłumaczenie: Adrian Janicki

G4F używa:

Focusrite Red 8Line to interfejs audio 58×64 we/wy z możliwością podpięcia do systemu Pro Tools HD, podwójnym złączem Thunderbolt 3 i siecią Dante. Linia interfejsów Red słynie z niskiej latencji i tak w przypadku Red 8Line konwertery A-D / D-A posiadają niesamowicie niską latencję.

Focusrite Red 16Line to interfejs audio 64×64 we/wy z możliwością podpięcia do systemu Pro Tools HD, podwójnym złączem Thunderbolt 3 i siecią Dante. Linia interfejsów Red słynie z niskiej latencji i tak w przypadku Red 16Line konwertery A-D / D-A posiadają niesamowicie niską latencję.

Focusrite RedNet R1 to wszechstronny, studyjny kontroler do interfejsów audio Focusrite Red, który pomoże Ci udoskonalić Twój workflow. W połączeniu z interfejsem Red, RedNet R1 daje Ci pełną kontrolę nad wyborem monitorów, wyborem źródeł i oferuje łączność Dante®, Pro Tools™ | HD i Thunderbolt™.

Focusrite RedNet X2P to kompaktowy interfejs Dante™ 2×2, wyposażony w dwa przedwzmacniacze Red Evolution oraz przedwzmacniacz słuchawkowy stereo. RedNet X2P pozwala ci na szybkie dodanie I/O do twojego systemu Dante™.

Focusrite RedNet A16R MkII jest 16-kanałowym, analogowym interfejsem dla sieci Dante, z dwukanałowym I/O AES3. Kontrola nad poziomami głośności poszczególnych kanałów wejściowych i wyjściowych pozwala na precyzyjną kalibrację z poziomu RedNet Control.

RedNet D16R MkII jest cyfrowym interfejsem 16×16 dla sieci Dante z kontrolą poziomów dla poszczególnych wejść i wyjść.

Focusrite RedNet MP8R to ośmiokanałowy, zdalnie sterowany przedwzmacniacz mikrofonowy w obudowie 1U oraz interfejs A-D dla sieci Dante™ audio-over-IP wyposażony w redundantne zasilacze oraz łącza sieciowe.

Focusrite AM2 to urządzenie dedykowane do popularnej serii RedNet Dante audio-over-IP. RedNet AM2 to jednostka do monitoringu sygnału stereo. 2-kanałowy odbiornik oparto na najnowszym rozwiązaniu Dante „Ultimo”, wysokiej jakości cyfrowej konwersji.

Najświeższe aktualności:

Bądź na bieżąco ze światem dźwięku.

Jeśli chcesz być na bieżąco z premierami, promocjami i najciekawszymi materiałami edukacyjnymi – zapisz się do naszego newslettera. Co miesiąc otrzymasz naszą selekcję recenzji, tutorialów i newsów ze świata audio!

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors