
Umiejscowienie otworów bass reflex w monitorach studyjnych często wywołuje zamieszanie i prowadzi do błędnych przekonań. Jednym z popularnych mitów jest przekonanie, że pozycja otworu – czy znajduje się on z przodu, czy z tyłu monitora studyjnego – znacząco wpływa na charakterystykę bassu, zwłaszcza gdy monitor jest ustawiony blisko ściany. Jednak rzeczywistość jest bardziej złożona.
Bez względu na umiejscowienie otworu bass reflex, ustawienie monitora studyjnego blisko ściany zawsze skutkuje zwiększeniem reakcji na bass.
Zjawisko to można wytłumaczyć długościami fal dźwiękowych niskich częstotliwości generowanych przez otwory bass-reflex. Częstotliwości odpowiedzialne za bass mają zazwyczaj długości fal między 6 a 8 metrów. Przy takich wartościach poziom ciśnienia akustycznego naturalnie wzrasta w pobliżu ścian, co prowadzi do zauważalnego podbicia bassu.
Fizyczna odległość między przodem a tyłem obudowy monitora studyjnego, wynosząca zazwyczaj około 0,3 metra, jest nieistotna w porównaniu do długości fal tych niskich częstotliwości. Oznacza to, że bliskość ściany wpływa na charakterystykę niskich częstotliwości niemal identycznie, niezależnie od tego, czy otwór bass reflex znajduje się z przodu, czy z tyłu.


W monitorach studyjnych z tylnymi otworami bass reflex, otwór działa jako kanał otwierający się na tylną stronę przetwornika niskotonowego, co pozwala na wydostawanie się energii średnich częstotliwości. Ponieważ energia ta jest kierowana w stronę przeciwną do słuchacza, staje się mniej zauważalna, co pomaga zachować klarowność i precyzję średnich tonów.
W monitorach studyjnych z przednimi otworami bass reflex, energia średnich częstotliwości staje się bardziej słyszalna dla słuchacza. Te artefakty w zakresie średnich częstotliwości mogą zanieczyścić dźwięk i potencjalnie wpływajac na ogólną jakość brzmienia.
Jeżeli temat Cię zainteresował, warto sprawdzić cały artykuł od EVE Audio na temat bass reflexu, klikając TUTAJ
Więcej na temat monitorów EVE Audio dowiesz się, klikając poniżej.