Audiotech logo

Test EVE Audio SC305 w Pro Tools Expert – po polsku

Poniższy tekst jest tłumaczeniem recenzji opublikowanej na portalu Pro Tools Expert autorstwa Jamesa Richmonda. Oryginalny tekst w języku angielskim można znaleźć tutaj: https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/2020/10/7/eve-audio-sc305-monitors-review

Wprowadzenie

EVE Audio jest stosunkowo nową marką w świecie monitorów studyjnych, założoną w 2011 r. przez byłego CEO firmy ADAM Audio, Rolanda Stenza, po jego odejściu z ADAMa. Od tamtego czasu EVE Audio opracowało wiele konstrukcji opartych o ich własną wersję tweetera AMT (Air Motion Transformer), wzmacniacze PWM i sprytnie wykorzystany procesor DSP. Wszystkie te elementy są obecne w monitorach SC305, które otrzymałem do recenzji.

Jest to trójdrożna konstrukcja, nie obciążona jednak ceną, z którą kojarzą się trójdrożne monitory, w sprzedaży w cenie nieco poniżej 700£ za sztukę. Posiada dwie 5-calowe membrany i 1-calowy tweeter AMT, z niezależnym wzmacniaczem PWM 50W dla każdego przetwornika.

Rozpakowując i umieszczając SC305-ki na parze statywów Sound Anchor ADJ2 byłem zaskoczony ich kompaktowym rozmiarem (425x180x250mm) i niewielkim ciężarem (8.5kg). Z racji bycia niemal dwukrotnie szerszymi niż wysokimi, są one przeznaczone do pracy w pozycji poziomej.

 

Budowa

Na przedniej płycie monitora znajduje się twitter wstęgowy AMT RS3 oflankowany przez parę 5-calowych wooferów SilverCone, z enkoderem umieszczonym poniżej tweetera. Umieszczone obok moich, robiących wrażenie ATC SCM45a, głośniki SC305 wyglądają uroczo, ale nie amatorsko i prawdopodobnie niesprawiedliwie z mojej strony będzie zauważyć, że przypominają mi głównego bohatera animowanego filmu „WALL-E”, ale tak właśnie jest. SC305 zostały mi dostarczone jako para stereo, ale są również polecane jako centralny głośnik w systemie 5.1 lub innej konfiguracji surround.

Zastosowany koncept dwóch symetrycznych wooferów wymusza wybór, z pomocą przełączników na tylnim panelu, która z membran odpowiada za reprodukcję basu w zakresie 50-350 Hz, podczas gdy druga pracuje w paśmie 350 HZ – 3kHZ, z tweeterem AMT odpowiadającym za wszystko powyżej 3kHz. Zgodnie z rekomendacją EVE Audio, zdecydowałem się na powierzenie odtwarzania basu zewnętrznym membranom, lub dolnym w ustawieniu pionowym. W przeciwieństwie do produktów pewnego konkurenta z dedykowanymi wariantem lewym i prawym, miło jest zobaczyć tak przyszłościowe myślenie EVE Audio, pozwalające na umieszczenie głośnika zarówno z lewej i prawej strony.

Podobnie jak wszystkie pozostałe produkty EVE Audio, SC305-ki wykorzystują układ DSP, pracujący w rozdzielczości 192kHz/24bit i wykorzystujący czipy Burr-Brown w swoich konwerterach. DSP obsługuje punkty crossover (częstotliwości graniczne w podziale spektrum między przetwornikami), jak również cyfrowe filtry/korektor i wybór woofera basowego. Biorąc pod uwagę fakt, że pracują w domenie cyfrowej miło byłoby mieć do dyspozycji wejścia cyfrowe. Jednak niewątpliwie skomplikowałoby to ich budowę i zwiększyło koszt produkcji.

 


Sterowanie

Gdy poraz pierwszy spojrzałem na enkoder sterujący, odniosłem wrażenie, że zmiana ustawień może być nieco nieintuicyjna, ale okazała się świetnie przemyślana. Naciśnij pokrętło aby przełączać między trybami, w których pracuje. Są to LED, Low, High, Desk, jak i zmiany poziomu głośności oraz wyciszenie.

Tryb LED pozwala na zmianę sposobu, w jaki pierścień LED wyświetla informacje.

Tryby Low I High pozwalają na stosowanie różnych kombinacji ustawień filtrów.

Filtr półkowy dolnozakresowy (Low) pozwala na podbicie lub redukcję głośności częstotliwości poniżej 300 Hz w krokach 0.5dB. Filtr górnozakresowy umożliwia to samo w zakresie od 3kHz wzwyż w krokach 0.5dB.

Desk filter (filtr „biurka”) ma dwie funkcje, redukcji (maksymalnie o -5dB) częstotliwości 180Hz z wysoką dobrocią lub podbicia 80 Hz (maksymalnie +3dB). Został on zaprojektowany aby umożliwić ustawienie monitorów na biurku lub bezpośrednio nad konsolami studyjnymi, gdzie odbicia mogą powodować problemy akustyczne. Używając tych monitorów we właściwie zaadaptowanym akustycznie pomieszczeniu na profesjonalnych statywach głośnikowych nie musiałem korzystać z tej opcji.

Volume i Mute, tak jak można by się spodziewać, zmieniają ogólny poziom głośności lub wyciszają sygnał całkowicie, ale jako że monitory nie są w żaden sposób ze sobą połączone, nie ma możliwości ustawienia jednego z nich jako mastera, którego konfiguracja byłaby kopiowana w całym systemie.
Enkoder możesz również użyć aby przełączyć głośniki w tryb czuwania i zaoszczędzić sobie sięgania do włącznika na tylnym panelu – sprytne!

Finalnie – jakiekolwiek zmiany tych ustawień są automatycznie zapisywane.

Tylni panel głośnika jest uporządkowany, znajduje się tam tylko wejście XLR, wejście RCA, gniazdo zasilania i 3 przełączniki służące zablokowaniu ustawień głośności, filtrów i zmiany orientacji woofera basowego. Wybór napięcia pozwala Ci przełączać między 110-120V i 220-240V.

 

Tweeter AMT

Na specjalną wzmiankę zasługuje wstęgowy tweeter AMT, który jest wspólnym elementem wszystkich produktów EVE Audio. Teraz po raz pierwszy spędziłem znaczącą ilość czasu z tym rodzajem tweetera i również po raz pierwszy gościłem go w moim studiu.

Tak jak nie raz się zdarza, nasz redaktor Julian Rodgers napisał poniższy artykuł aby wytłumaczyć różnicę między konwencjonalnym i wstęgowym przetwornikiem, więc nie będę wymyślać koła na nowo w tej kwestii.

W moim zrozumieniu tweetery AMT dzięki swojej niewielkiej masie, dużej powierzchni i braku wewnętrznej sztywności pozwalają poruszać powietrze 3 do 4 razy szybciej niż konwencjonalne konstrukcje. Wyraża się to w innym brzmieniu – fani przetworników wstęgowych lubią je za szybkie transjenty i jasną, lekką barwę.

 

Poziomo czy pionowo

W instrukcji EVE Audio nie ma wzmianki o ustawianiu tych monitorów w pozycji pionowej, ale jako że niektóre zdjęcia na stronie EVE prezentują je w pozycji pionowej, odezwałem się do EVE z prośbą o komentarz co do możliwości pionowego ustawienia 305ek. Zdaniem EVE JEST możliwe korzystanie z SC305 w reżyserkach, gdzie ustawienie ich horyzontalnie jest wykluczone, ale dodali również, że SC305 zostały zaprojektowane do pracy w poziomie i jest to preferowane ustawienie dla tego produktu. Bolączką pionowego ustawienia jest brak możliwości obrócenia panelu enkodera, więc jakakolwiek korekcja ustawień jest trudniejsza. Przetestowałem SC305ki w pozycji pionowej i ich brzmienie było bardzo podobne, zwłaszcza z przetwornikiem basowym w niższej pozycji. Oznaczenia na panelu obrócone o 90 stopni są co najwyżej małą niewygodą.

 

Test odsłuchowy

Przez ostatni tydzień wykorzystywałem SC305 nagrywając, miksując i odsłuchując, i całościowo jestem pod wrażeniem mimo tego, że porównywanie ich z monitorami, które mam tutaj, jest nieco niesprawiedliwe.

Po pierwsze, odsłuchy ATC i Kii Three są znacząco droższe, znam je też dużo lepiej, ponieważ używam ich codziennie już od dłuższego czasu.

Pomimo tego praca z SC305 okazała się przyjemna. Są łagodnie brzmiącą parą monitorów z mocnym basem, łagodną górą i klarowną średnicą, chociaż odniosłem wrażenie, że są nieco przejaskrawione w okolicy 3kHz, punktu crossoveru.

Co do głośności – potrafią zagrać naprawdę głośno zanim zadziała limiter. Moim sprawdzonym utworem do testowania głośności i basu odsłuchów jest „Centipede” zespołu Knife Party. Bas w tym kawałku jest dosyć potężny i świetnie ukazuje ile basu monitor jest w stanie z siebie wycisnąć zanim zacznie przesterowywać.

Limiter zadziałał dużo później, niż moje uszy mogły znieść w odległości 2m od odsłuchu – byłem pod wrażeniem tego, jak te monitory brzmią przy stosunkowo wysokiej głośności (94dB według miernika SPL w kontrolerze odsłuchu Grace M905) i że są w stanie grać jeszcze głośniej zanim zadziała clipping.

Byłem podobnie zadowolony słuchając „Kingdom” Devina Townsenda, zawierającego głośne i szybkie patterny na podwójnej stopie, które często wywołują zniekształcenia w innych głośnikach. Utwór jest nieco podbity w okolicy 80-100 Hz, ale SC305 nadążały za tym chaosem w godny uwagi sposób.

Jeśli chodzi o miksowanie, jest jedna rzecz, którą chciałbym zanotować. Używając SC305 zauważyłem, że wycinam nieco więcej w okolicy 3k niż zwykle, zwłaszcza przy przesterowanych gitarach elektrycznych, które brzmiały nieco jaskrawo. Biorąc pod uwagę to, że jest to miejsce crossoveru między przetwornikiem średnicy a tweeterem, być może trzeba się tego spodziewać. Nie jest to dealbraker, ale raczej coś, na co należy zwrócić uwagę.

Podsumowanie

Spędzenie czasu z SC305 sprawiło mi ogromną przyjemność i pomimo ich przystępnej ceny nie uważam, abym był dla nich pobłażliwy. Brzmią świetnie, wyglądają dobrze i są w stanie zagrać dużo głośniej i zejść niżej, niż się spodziewałem. Monitory aktywne w cenie £500 – £1000 to prawdopodobnie najbardziej konkurencyjny przedział cenowy, ale bardzo niewiele spośród nich oferuje takie możliwości jak SC305ki, które, gdybym potrzebował pary trójdrożnych monitorów, byłyby na samym początku mojej listy.

Zalety

  • Łagodne brzmienie.

  • Głośniejsze i z mocniejszym basem, niż możnaby spodziewać się po monitorach ich wielkości.

  • Przystępna cena.



Wady

  • Poziome ustawienie nie jest możliwe we wszystkich studiach.

  • Brak wejść cyfrowych.


James Richmond jest producentem/realizatorem działającym w okolicach Oxfordu. Jest byłym pracownikiem pomocy technicznej SSL, jak również autorem licznych artykułów w australijskiej prasie Pro Audio (Next Music, Australian Guitar, Australian Digital). Były redaktor techniczny magazynu Next Music. Poprzednio był konsultantem w branży IT.

Najświeższe aktualności:

Bądź na bieżąco ze światem dźwięku.

Jeśli chcesz być na bieżąco z premierami, promocjami i najciekawszymi materiałami edukacyjnymi – zapisz się do naszego newslettera. Co miesiąc otrzymasz naszą selekcję recenzji, tutorialów i newsów ze świata audio!

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors