Audiotech logo

Novation Bass Station – historia legendy

Novation Bass Station

Wydany w 1993 roku oryginalny syntezator Novation Bass Station był drugim sprzętem, jaki kiedykolwiek stworzyła firma Novation, a obecnie został okrzyknięty jednym z najważniejszych w historii firmy.

Pierwszym wydaniem Novation był MM10, przenośny, zasilany bateryjnie kontroler MIDI, zaprojektowany głównie w celu zapewnienia rozszerzonego, praktycznego dostępu do muzycznej stacji roboczej Yamaha QY10. Tworząc Bass Station, twórca syntezatorów, Chris Huggett, wziął zewnętrzną powłokę MM10 i dodał ten sam filtr i VCA, co jego legendarny syntezator Wasp, aby opracować instrument o własnym, unikalnym brzmieniu i cennym rodowodzie.

Syntezator subtraktywny z dwoma oscylatorami z charakterystyczną, ciepłą ścieżką sygnału i transmisją MIDI. Bass Station przyniósł prawdziwy analogowy charakter i wcześniej nieuchwytne, definiujące gatunek brzmienia do wielu studiów i na potrzeby gry na żywo. Bass Station przełamał schemat: miał swój własny, niepowtarzalny, hałaśliwy analogowy charakter i możliwość dokładnego odtwarzania dźwięków wielu słynnych monosynhtów analogowych z dwoma oscylatorami.

Odpowiedni moment. Odpowiedni czas.

Był szczególnie ceniony za zdolność naśladowania Rolanda TB303: syntezatora, który odegrał kluczową rolę w rozwoju współczesnej elektronicznej muzyki tanecznej i pomógł zdefiniować muzykę house, jaką dzisiaj znamy. Tylko 10000 syntezatorów TB303 zostało kiedykolwiek wyprodukowanych, a popyt sprawił, że były one zbyt drogie dla przeciętnego muzyka elektronicznego – ale Bass Station mógł odtworzyć ich dźwięki za ułamek kosztów, z dodatkiem pełnej subtraktywnej kontroli syntezy, transmisji MIDI i pełnowymiarowych klawiszy czułych na dynamikę. Bass Station był jednym z pierwszych nowych syntezatorów analogowych, które pojawiły się na rynku muzycznym od lat 80-tych XX wieku, kiedy to zainteresowanie sprzętem analogowym osiągnęło szczyt.

Jak wyjaśnia Nick Bookman, jeden z twórców Bass Station: „Do tego czasu analogowe syntezatory spadały, gdy duże cyfrowe syntezatory stały się popularne, ale potem ceny z drugiej ręki zaczęły rosnąć – szczególnie w przypadku rzeczy takich jak TB303”. Nick uważa, że ​​czas był kluczowym czynnikiem sukcesu Bass Station: „To naprawdę odpowiadało potrzebom muzyków w tamtym czasie. Bass Station pojawiło się w momencie, gdy ludzie zdawali sobie sprawę, że można wiele zyskać, używając sprzętu i dostosowując elementy sterujące w czasie rzeczywistym”.

Novation Bass Station

Bass Station

Charakterystyczny dźwięk Bass Station został osiągnięty dzięki elastycznym, sterowanym cyfrowo oscylatorom (DCO), klasycznym kształtom fal i ciepłemu analogowemu filtrowi 12db / 24db, w połączeniu z nowoczesnym akcentem: transmisją MIDI w czasie rzeczywistym. W tamtych czasach było to dość rzadkie i pozwalało na uchwycenie i nagranie ekspresyjnego „kręcenia” na żywo.

Parametry można również zautomatyzować, dzięki czemu Bass Station idealnie nadaje się do studiów i występów na żywo. Sukces Bass Station spowodował zapotrzebowanie na więcej, co doprowadziło do wypuszczenia Bass Station Rack w 1994 roku. Było to znacznie więcej niż tylko wersja Bass Station bez klawisza i zawierało kilka ogromnych ulepszeń, z których najważniejszą była rozszerzona pamięć oraz wyświetlacz LCD, który pozwolił na łatwiejszą nawigację po niestandardowych dźwiękach.

Zintensyfikowano tworzenie dźwięku: LFO mogły teraz zsynchronizować się z zegarem MIDI i więcej parametrów mogło przesyłać dane MIDI. Obwiednie można było kontrolować na różne sposoby, a wejścia/wyjścia zostały ulepszone; wersja rack zawierała dodatkowo przełączane wejście i wyjście CV i Gate, wszystkie ważne zewnętrzne wejście filtra do przetwarzania zewnętrznych źródeł dźwięku oraz MIDI thru, ułatwiające integrację z konfiguracją rackową.

Novation Bass Station 1994

Super Bass Station

Kolejny dodatek do serii, Super Bass Station, zawierał suboscylator, który znacznie rozszerzył jego paletę dźwiękową. Modulator pierścieniowy i generator białego szumu dodatkowo zwiększyły możliwości projektowania dźwięku przez Bass Station. Zakres dostępnych efektów został zwiększony w postaci analogowego przesteru i stereofonicznego analogowego chorusa. Nowa sekcja miksera oznaczała, że źródła można było teraz łączyć w celu tworzenia złożonych dźwięków multitimbral, a miejsca w pamięci było bardzo dużo – oryginalny Bass Station miał tylko 7 slotów w pamięci, podczas gdy Super Bass Station miał 150 lokalizacji RAM i 50 lokalizacji ROM, do których był szybki dostęp.

Novation Bass Station 1997

Novation Bass Station II

Seria Bass Station pojawiła się w wielu popularnych produkcjach, wykorzystywanych przez artystów, w tym: Massive Attack, Orbital, Everything Everything, Josh Wink, Nine Inch Nails, Super Furry Animals, Underworld, Apollo 440, RZA (Wu Tang Clan), Radiohead, Jimi Tenor , Laurent Garnier, Sneaker Pimps i wielu wielu innych. Teraz to już sam w sobie klasyk, najnowszy dodatek do rodziny Bass Station, zawiera wszystkie te słynne cechy zawarte w jednym urządzeniu o wielu funkcjach. Bass Station II to w pełni analogowy monosynth z cyfrowym sterowaniem do natychmiastowego przechowywania i przywoływania patchy.

Dodatkowo dzieli wiele wskazówek projektowych z oryginałem: pozostaje ten sam „filtr o zmiennym stanie”, podobnie jak jego charakterystyczny, niesforny charakter i zdolność do replikowania wielu butikowych analogowych syntezatorów monofonicznych – a także o wiele więcej. Bass Station II jest twardszy i lepiej przygotowany do trudów koncertowania i występów na żywo niż jego poprzednik. Ulepszony filtr wielomodowy zawiera teraz dedykowany tryb „Acid” i oddzielny filtr drabinkowy. Wprowadzenie modulacji częstotliwości filtra z oscylatora otworzyło Bass Station II na coś więcej niż tylko funkcje basów i leadów. Wśród wielu ulepszeń oscylatorów i LFO, Bass Station II jest wyposażony we wbudowany arpeggiator i 32-krokowy sekwencer, rozszerzając techniki gry, umożliwiając ekspresyjne kręcenie dźwięków.

Zrodzony z chęci stworzenia prawdziwego syntezatora analogowego z własnym unikalnym brzmieniem, Bass Station zapewnił producentom muzycznym na całym świecie autentyczny analogowy charakter oparty na Wasp, był pionierem integracji automatyzacji MIDI i stworzył podwaliny pod rodzinę produktów, które pomogły zdefiniować współczesną muzykę elektroniczną. Opierając się na tym bogatym dziedzictwie, Bass Station II zapewnia dawkę nieokiełznanej analogowej agresji, która zachowuje wszystkie wyrafinowane funkcje. Więcej na temat Bass Station II znajdziecie >>>TUTAJ!<<<

Bass Station II v2.5

W 2018 roku minęło 25. rocznica powstania Bass Station, a firma Novation świętowała ten imponujący kamień milowy, wydając aktualizację oprogramowania układowego Bass Station II v2.5. Aktualizacja wprowadziła szereg często żądanych i znaczących nowych funkcji do Bass Station II, demonstrując ciągłe zaangażowanie firmy w rozwój syntezatora. Być może najbardziej pożądanym dodatkiem był tryb parafoniczny, umożliwiający niezależne sterowanie wysokością obu oscylatorów w celu wygenerowania dwóch dźwięków na raz.

Okazało się to szczególnie skuteczne w połączeniu z nowo dodaną funkcją „błędu oscylatora”, która wprowadziła dryf w stylu analogowym i wariancję strojenia losowego oraz mikrotuning. Ponowne wyzwalanie obwiedni było kolejnym ulepszeniem, które umożliwiło ponowne uruchomienie obwiedni Amp i Mod Bass Station II po fazie zaniku dla cyklicznej modulacji w stylu LFO. Wreszcie implementacja filtru śledzącego wiążącego częstotliwość odcięcia z wysokością dźwięku, skutkująca jaśniejszym dźwiękiem ze wzrostem wysokości, również robi robotę! Aktualizacja oprogramowania układowego do wersji 2.5 podniosła Bass Station II zarówno pod względem dźwięku, jak i wszechstronności.

Bass Station II v4.14

W 2019 roku Novation wypuściło aktualizację oprogramowania układowego Bass Station II do wersji 4.14, której główną cechą była bezpośrednia współpraca z legendą muzyki elektronicznej Richardem Jamesem, znanym również jako Aphex Twin.

James podszedł do nas z koncepcją możliwości przypisania dyskretnego zestawu parametrów syntezy do każdej nuty Bass Station II, albo odrębnych dźwięków zaprojektowanych tak, aby tworzyły chimeryczną całość. Najwyraźniej odmowa nie wchodziła w grę, więc nasi inżynierowie zajęli się niemałym zadaniem, jakim było zrealizowanie jego wizji. Efektem architektonicznym był tryb AFX, w którym każdy patch Bass Station II mógł być modyfikowany za każdym razem, aby wprowadzić subtelne zmiany w górę i w dół klawiatury; podzielić klawiaturę na wiele stref, z których każda gra własnym dźwiękiem; lub stworzyć całe zestawy perkusyjne w jednym presecie. Naprawdę inspirujący system, tryb AFX otworzył Bass Station II na zupełnie nowy świat projektowania dźwięku i możliwości wykonywania.

Oprócz tego, oprogramowanie układowe v4.14 wprowadziło kontrolę użytkownika nad długością podtrzymania obwiedni i liczbą retriggerów, możliwość przestrojenia suboscylatora i rozbieżność czasu schodzenia Oscylatora 2 w stosunku do Oscylatora 1 w celu uzyskania interesujących efektów portamento. Prawdopodobnie najbardziej radykalna aktualizacja Bass Station II, oprogramowanie układowe v4.14 – a przede wszystkim tryb AFX – po raz kolejny podniosły poprzeczkę.

Link do oryginalnego artykułu Novation >>>TUTAJ!<<<

Najświeższe aktualności:

Bądź na bieżąco ze światem dźwięku.

Jeśli chcesz być na bieżąco z premierami, promocjami i najciekawszymi materiałami edukacyjnymi – zapisz się do naszego newslettera. Co miesiąc otrzymasz naszą selekcję recenzji, tutorialów i newsów ze świata audio!

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors