Audiotech logo

Joe Zook przenosi się do Dolby Atmos z pomocą Focusrite RedNet

Joe Zook przenosi się do Dolby Atmos z pomocą Focusrite RedNet

Przejście na Dolby Atmos z Focusrite RedNet

Obecnie klienci Joe Zook’a to swoiste kto-jest-kto przemysłu muzycznego – wśród nich Weezer, One Direction, Pink, Katy Perry i U2. Do tej pory Joe zmiksował i/lub nagrał albumy, których sprzedaż na całym świecie przekroczyła 80 milionów.

Karierę muzyczną Joe rozpoczął w czasach szkolnych jako gitarzysta w macierzystym w Boulder w Colorado. Mimo tego, że trochę koncertował, to zawsze ciągnęło go w stronie inżynierii. Po pracy w Austin i zapisaniu się do Uniwersytetu w Miami, gdzie studiował teorię muzyki, jazz, biznes muzyczny i cyfrowe audio, Joe zdecydował, że chce zrobić karierę w branży. Żeby to się udało, musi przenieść się do Los Angeles.

joe zook focusrite rednet 2

To tutaj zdobył swoją prawdziwą edukację, pracując w takich miejscach jak Conway Studio, Sunset Sound i Sunset Sound Factory. Podczas pobytu w Los Angeles Joe nawiązał współpracę z legendarnym producentem i inżynierem Jackiem Josephem Puigiem.

„Byłem asystentem inżyniera / inżynierem Pro Tools, ale dzieliłem obowiązki inżynierskie i nagraniowe dla Jacka. Dzięki temu w ciągu kilku lat miałem okazję pracować z wieloma różnymi artystami, w tym Mickiem Jaggerem, Sheryl Crow, Johnem Mayerem, Vanessą Carlton, No Doubt i dziesiątkami innych. Nauczyłem się tak wiele, a potem zacząłem po prostu nagrywać i pracować jako inżynier overdubbingu na własną rękę. Powoli obserwowałem, jak proporcje mojej pracy przechodzą z 90% nagrywania i 10% miksowania do miksowania w 100%.”

Sprostanie zapotrzebowaniu na Dolby Atmos

Joe niedawno zmodernizował swoje studio i zainstalował system 7.1.4 Dolby Atmos z interfejsami Focusrite Red 8Pre i RedNet R1, monitorami KRK i szeroką gamą innego sprzętu. „Wszyscy klienci, z którymi pracowałem, zaczęli mnie pytać, czy jestem zainteresowany wejściem w Atmos i przygotowując mnie do tego i jak zaczynają rosnąć wymagania dotyczące immersyjnych miksów” – relacjonuje Joe. „Początkowo byłem bardzo sceptyczny. Zacząłem więc prowadzić własne, szeroko zakrojone badania na temat konsumenckiej strony tego rozwiązania, ponieważ to właśnie tam ma to największe znaczenie.”

joe zook focusrite rednet 6
joe zook focusrite rednet 8

„Zacząłem wypróbowywać kilka systemów, ponieważ czułem, że muszę mieć prawdziwe pojęcie o tym, co konsumenci będą słyszeć. Przetestowałem kilka soundbarów, a także zacząłem słuchać Tidal i Apple Music strumieniujących Atmos i porównywać je ze stereofonicznymi miksami niektórych utworów. Po około trzech tygodniach sprawdzania wiedziałem, że jest to coś, co warto zrobić. To, co jest dla mnie naprawdę ekscytujące, to nie tyle odkopywanie przeszłości, ale wyobrażanie sobie, jak muzyka mogłaby być tworzona od podstaw bez ograniczeń stereo.”

„Naprawdę kocham produkty RedNet, ponieważ są bardzo proste w użyciu i działają bez zarzutu”.

Joe rozpoczął modyfikację swojego studia w Los Angeles pod kątem formatu Atmos, a jego sprzęt składa się obecnie z Maca Mini, Focusrite Red 8Pre i RedNet R1, 13 głośników KRK (siedem kolumn V6S4 ustawionych w konfiguracji surround z czterema V4S4 zamontowanymi na suficie i dwoma subwooferami S12.4 pod biurkiem), karcie UAD-2 Octo Core PCIe DSP oraz konsoli Avid Artist Control. „Skupiam się przede wszystkim na tym, jak to będzie brzmiało dla ludzi, którzy mają różne soundbary lub systemy głośnikowe” – mówi Joe. „Zawsze sprawdzam miksy w systemie konsumenckim w salonie i na słuchawkach, aby upewnić się, że przekładają się na świat konsumencki zgodnie z oczekiwaniami”.

Utrzymanie elastycznego i niezawodnego systemu

Kluczem do konfiguracji w nowym studio są Red 8Pre i RedNet R1, którymi Joe jest całkowicie zauroczony. „Naprawdę kocham produkty RedNet, ponieważ są bardzo proste w użyciu i działają bez zarzutu. Wiele razy przy Atmosie stwierdzam, że muszę wyciszać lub solować wszystkie głośniki. Sprzęt Focusrite pozwala mi zrobić to wszystko z wielką swobodą. Jest bardzo łatwy w użyciu i nigdy nie pojawia się żadna awaria. Nie ma również problemu z uruchamianiem. Ze względu na format istnieją różne źródła dźwięku, więc mogę łatwo i szybko przełączać się między miksem stereo, miksem Atmos lub strumieniowaniem z Apple Music lub innej usługi. Cały system działa przez kabel CAT5 i Thunderbolt. Dodatkowo jakość dźwięku jest naprawdę dobra – nigdy nie zauważyłem żadnej degradacji sygnału. To jest niesamowite.”

joe zook focusrite rednet 4

Odkąd Joe zaczął miksować w Atmosie, jest wyjątkowo zajęty i zgodnie z przewidywaniami, nie widzi, aby ten trend miał się w najbliższym czasie zatrzymać. „99% wszystkiego, co zrobiłem w Atmos, to zupełnie nowe miksy” – stwierdził Joe. „Robię miks stereo, a potem artysta lub wytwórnia chce mieć wersję Atmos. Dzieje się tak w przypadku prawie wszystkich moich klientów od maja. Jedyny miks Atmos, jaki do tej pory zrobiłem dla artysty ze spuścizną, pochodzi z katalogowego albumu Native zespołu OneRepublic, który pierwotnie zmiksowałem w stereo kilka lat temu. Wszystko inne to były nowe utwory”.

„Za każdym razem, gdy włączam sprzęt Focusrite, wciskam play, działa i gotowe – to bardzo proste. Od pierwszego dnia nie musiałem niczego zmieniać”.

Przy takiej ilości pracy jaką ma Joe, usprawnienie sposobu pracy było najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy urządzaniu nowego studia. Oprócz jakości dźwięku i łatwości obsługi, Joe podkreśla, że sprzęt RedNet zwiększył efektywność jego pracy: „Nie muszę się z niczym męczyć. Kiedy wszystko było już skonfigurowane, nie musiałem wracać i próbować niczego naprawiać, wybierać czy restartować. Za każdym razem, gdy włączam sprzęt Focusrite, naciskam play, wszystko działa i gotowe – to bardzo proste. Nie musiałem niczego zmieniać od samego początku. Focusrite sprawia, że ich produkty są po prostu bardzo łatwe w użyciu, brzmią świetnie i są super niezawodne – a to daje mi spokój.”

Tekst: Clyne Media
Tłumaczenie: Adrian Janicki

Joe Zook używa:

Focusrite wprowadza na rynek kolejny interfejs z serii RedPre integrujący środowiska audio Dante, Pro Tools | HDTM oraz analog. Focusrite Red8Pre wyposażony jest w osiem nowych specjalnie opracowanych przedwzmacniaczy mikrofonowych „Red Evolution” z transformatorową emulacją „Air”; wejścia instrumentalne z wysokim headroomem; nisko szumną konwersję, która daje ogólną sumę 64 wejść i 64 wyjść.

Focusrite RedNet R1 to wszechstronny, studyjny kontroler do interfejsów audio Focusrite Red, który pomoże Ci udoskonalić Twój workflow. W połączeniu z interfejsem Red, RedNet R1 daje Ci pełną kontrolę nad wyborem monitorów, wyborem źródeł i oferuje łączność Dante®, Pro Tools™ | HD i Thunderbolt™.

Najświeższe aktualności:

Bądź na bieżąco ze światem dźwięku.

Jeśli chcesz być na bieżąco z premierami, promocjami i najciekawszymi materiałami edukacyjnymi – zapisz się do naszego newslettera. Co miesiąc otrzymasz naszą selekcję recenzji, tutorialów i newsów ze świata audio!

Znajdź w audiotechpro.pl

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pokaż wszystkie wyniki

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors